English

احسان کامرانی هشدار داد؛

توسعه بی‌رویه آب‌شیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج فارس/هفتاد درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا در جنوب خلیج فارس قرار دارد

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه‌های هرمزگان گفت: توسعه بی‌رویه آب‌شیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج فارس نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است چنانچه بیش از ۷۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا در جنوب خلیج فارس قرار گرفته و با توجه به این که اکوسیستم خلیج فارس یک پارچه است هر اتفاقی که بیفتد بر دیگر نقاط خلیج فارس تاثیر می‌گذارد.

توسعه بی‌رویه آب‌شیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج فارس/هفتاد درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا در جنوب خلیج فارس قرار دارد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، پروفسور احسان کامرانی در نشست تخصصی بسیج اساتید هرمزگان در حوزه عملکردی اندیشکده اقتصاد دریا محور با موضوع خلیج فارس گفت: خلیج فارس از نظر ابعاد اقتصادی، امنیتی و حقوقی اهمیت بسیار زیادی دارد  اما یک بعد بسیار مهم آن، بعد زیست‌محیطی است چنانچه در منطقه غرب آسیا هیچ اکوسیستمی پر تنوع‌تر از خلیج فارس نیست و هر چه قدر هم که تنوع در یک محیط بیشتر باشد دوام و بقای آن بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: توسعه بی‌رویه آب‌شیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج فارس نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است چنانچه بیش از ۷۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا در جنوب خلیج فارس قرار گرفته و با توجه به این که اکوسیستم خلیج فارس یک پارچه است هر اتفاقی که بیفتد بر دیگر نقاط خلیج فارس تاثیر می‌گذارد.

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه‌های هرمزگان تصریح کرد: در جنگ اول و دوم خلیج فارس به دلیل مورد اصابت قرارگرفتن سکوهای نفتی، شاهد تلف شدن جمع کثیری از گاو‌های دریایی بودیم.

در این جلسه جمعی از اساتید با تخصص های مختلف نیز حضور داشتند.

مهدی ملاحی دکترای علوم سیاسی گفت،: با توجه به اهمیت خلیج فارس به لحاظ ژئو پولتیک ، ژئو اکنومیک ، ژئو استراتژیک و همچنین ژئو اکولوژیک تاسیس مرکز سیاستگذاری خلیج فارس با توجه به تهدیدات امنیت زیست محیطی وافراط گرایی درحال حاضر و آینده ضرورت دارد.

وی افزود: این مرکز با هدف کمک به مراکز تصمیم ساز وتصمیم گیر برای اتخاذ تصمیمات عقلانی در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، وزیست محیطی فعالیت می کند که خروجی آن قطعا مورد رضایت مردم درآینده خواهد شد.

قاسم امینی کارشناس علوم سیاسی واستاد دانشگاه هم گفت: تاسیس و تشکیل بک مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس خوب است اما این مرکز پس از ایجاد نباید وابسته به شخص یا گروه خاصی باشد که مورد سو استفاده های شخصی وگروهی قرار بگیرد.

محمد محبی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و دکتری اقتصاد هم گفت: در نگاه استراتژیک به منطقه خلیج فارس توسط قدرت های جهانی مولفه های مهمی همچون اقتصاد، وجود مدل جمهوری اسلامی  درایران و وجود رژیم صهیونسیتی بعنوان یک رژیم نژاد پرست وجود دارد،

وی گفت:همه این عوامل باعث شده که خلیج فارس با خطرات واگرایی منطقه ای _نزاع ودرگیری وتشدید مشکلات زیست محیطی روبرو باشد.

یاسر روستایی دکترای حقوق عمومی و استاد دانشگاه آزاد هرمزگان گفت: نگاه ما باید با توجه به تفکیک امور منطقه ای از امور ملی تنظیم شود.

سلمان ستوده نیا دکترای اقتصاد انرژی واستاد دانشگاه: اهمیت خلیج فارس از جهت ارتباط آن از طریق تنگه هرمز ودریای عمان به اقیانوس هند واتصال سه قاره اروپا، آسیا، آفریقا به هم و همچنین سه عامل موقعیت جغرافیایی، بازار صدور کالا ، ذخایر عظیم انرژی بسیار مهم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه