English

موج گزارش می دهد؛

روایتی از نشست اعضای شورای اسلامی شهرستان سنندج

به منظور تعیین و شفاف سازی منابع حق الجلسات شوراهای فرادستی و بررسی مشکلات اداری برگزار شود به علت عدم حضور مدیرکل عمرانی و امور شوراهای روستایی استانداری و فرماندار سنندج و تاخیر در ورود بخشداران تبدیل به نشستی اعتراضی شد.

روایتی از نشست  اعضای شورای اسلامی شهرستان سنندج

از روزی که نهاد شورا در سال 77 فعال شده تا کنون مرتب اعضاء این نهاد از دست نوع تعامل دولت با خود می‌نالند و خواستار تغییر در رویکرد دولت هستند اما این خواسته هنوز محقق نشده و کار به جایی رسیده که دیگر احساس ناامیدی نموده و گاهی موارد از حضور در شورا احساس پشیمانی و ندامت می‌نمایند که این امر در حوزه شوراهای روستایی از شدت بیشتری برخوردار می‌باشد.

وقتی که جریان اصلاح طلب فعال سازی نهاد شورا را افتخار خود می‌داند و از این نهاد به عنوان بهره گیری از خرد جمعی در مدیریت یاد می‌کنند نوعی غرور و افزایش امید به آینده در وجود هر ایرانی به اوج می‌رسد اما وقتی که پای درد دل اعضای شورا می‌نشینی حسرت و خجالتی به انسان دست می‌دهد و این سوال پیش می‌آید که آن ادعا چه بود و این نتیجه چرا؟

برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی بیندازیم به سخنان اعضای شورای اسلامی شهرستان سنندج در جلسه‌ای که امروز در محل این نهاد برگزار شد.

این جلسه که قرار بود به منظور تعیین و شفاف سازی منابع حق الجلسات شوراهای فرادستی و بررسی مشکلات اداری برگزار شود به علت عدم حضور مدیرکل عمرانی و امور شوراهای روستایی استانداری و فرماندار سنندج و تاخیر در ورود بخشداران تبدیل به نشستی اعتراضی شد.

شوراهای روستایی تمام هزینه‌های پیگیری امور را از جیب خود می‌پردازند

رئیس شورای اسلامی شهرستان سنندج با انتقاد از عدم حضور مدیرکل عمرانی و امور شوراهای روستایی، فرماندار سنندج و بخشداران شهرستان گفت: من نمی‌دانم در حالی که این مدیران دعوت شده بودند چرا در جلسه حاضر نشدند و این را نادیده گرفتن جایگاه قانونی شورا قلمداد می‌کنیم.

مظفر جمشید نژاد افزود: در حالی که قانون حق دریافت حق الجلسه شوراهای روستایی و فرادستی را از محل عوارض دریافتی و مالیات بر ارزش افزوده مشخص نموده اما در این دو سال که از عمر شوراهای فعلی گذشته تا کنون حتی یک ریال به این افراد پرداخت نشده و تمام هزینه‌های مربوط به پیگیری امور را از جیب خود می‌پردازند.

وی تصریح کرد: واقعا جای تاسف است که تا کنون کارت شناسایی ملی شوراهای روستایی صادر نشده، شوراهای فرادستی شهرستان مکانی برای تشکیل جلسات ندارند و بخشداری‌ها در این راستا اقدام نمی‌کنند و زمانی که نامه‌ای را برای شوراهای روستایی ارسال می‌کنند به دست آنها نمی‌رسد.

جمشید نژاد در ادامه اعلام کرد: در 9 شهرستان استان شوراهای فرادستی به علت نداشتن مکان برگزاری نشستها تعطیل هستند که اگر چنین پیش رود دیگر افراد توانمند انگیزه ای برای حضور در شورا نخواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: بی توجهی مدیران دولتی به شوراها سبب شده دهیاران نیز هیچ هماهنگی با نمایندگان مردم در این نهاد ندارند.

مصوبات شوراهای روستایی اجرایی نمی‌شود

حمید خداکرمی رئیس شورای بخش حسین آباد ضمن اعتراض به برخورد مدیران دولتی با شوراهای روستایی گفت: هیچکدام از صورت جلسات و مصوبه‌های شوراهای روستایی و فرادستی عملی نشده و اداره عمران و امور شوراهای روستایی به عنوان متولی امر شوراها را قبول ندارد.

چرا باید این همه تحقیر را تحمل کنیم

رئیس شورای بخش کلاترزان با لحن تند اظهار کرد: خدا نگذرد از افرادی که با اصرار و زور من را وارد شورا نمودند و امروز باید این همه تحقیر را تحمل کنم.

اسماعیل رحمانی افزود: ما هم محدودیت‌های مالی دولت را درک می‌کنیم و حاضریم در برای عبور از این موارد مدیران را یاری دهیم اما آنها ما را هیچ می‌انگارند و هنوز به این باور نرسیده‌اند که شورا وکیل مردم و مطلع از نیازها و راهکارهاست.

وی تصریح کرد: شوراها از هزینه کرد 2درصد سهم توسعه روستاها از مالیات بر ارزش افزوده خبر ندارند و نمی‌دانند که این اعتبارات چگونه هزینه می‌گردد.

شورای روستایی هیچ جایگاهی در تصمیم گیری ندارد

رئیس شورای بخش سیروان روند تعامل مدیران کردستان با شوراها را غیر قانونی نامید و گفت: مدیران دولتی شوراها را فقط برای پذیرایی از خود در سفر به این مناطق، تشویق مردم به مشارکت در انتخابات و حضور در راهپیمایی‌ها می‌خواهند اما در زمان برگزاری جلسات، اخذ تصمیمات و عمل به مصوبات شوراهای روستایی هیچ جایگاهی نداریم.

محمدی افزود: زمانی که متوجه انتخاب استاندار بومی برای کردستان شدیم با خوشحالی از این امر استقبال نمودیم زیرا باور داشتیم که روندی جدید از مدیریت و برخورد با شوراها مواجه می‌شویم اما 2 سال است که شورای بخش سیروان درخواست ملاقات نموده اما تا کنون موفق به زیارت نشده‌ایم.

جایگاه شورا کمتر از نماینده مجلس نیست

رئیس شورای شهر حسین آباد نیز دلی پر خون از تعامل ادارات با این نهاد داشت و گفت: اکثر شوراها با اختیارات خود آشنا نیستند و مدیریت استان و ادارات متولی باید در راستای آموزش نمایندگان مردم در شوراها اقدام کنند که تا کنون این موضوع عملی نشده است.

آوات کنعانی تصریح کرد: مدیران دولتی شوراها را مانند نوکران بی جیره و مواجب نگاه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: جایگاه شورای روستایی کمتر از نماینده مجلس نیست زیرا هر دو وکیل مردم هستند.

شورا هیچ نظارتی بر هزینه کرد اعتبارات ندارد

رئیس شورای بخش مرکزی با اشاره به ضرورت تغییر رویکرد دولت به شوراهای روستایی گفت: همه متوجه شده‌ایم که دولت هیچ عزمی برای به رسمیت شناختن شوراهای روستایی ندارد.

مظفر کاظمی افزود: شوراها هیچ نظارتی در هزینه کرد اعتبارات عمران روستایی ندارند و این با جایگاه قانونی این نهاد مغایرت دارد.

باید انتصاب فعالین ستادهای انتخابات به سمت فرماندار پایان یابد

معاون امور شوراها و دهیاری‌های اداره عمران روستایی استانداری کردستان با رد بسیاری از نظرات بیان شده گفت: شورا نماد خرد جمعی برای پیشبرد توسعه است و اگر مسئولی نتوانسته از آنها در برنامه ریزی و اجرا استفاده کند این را باید یک ضعف بزرگ مدیریتی به حساب آورد.

تحسین عزیزی افزود: کردستان دارای 4063 نفر عضو شورای روستایی می‌باشد که پتانسیلی بزرگ برای توسعه است.

وی در ادامه اظهار کرد: برخورد نامناسب با نمایندگام مردم در شوراها نشان از جهل مسئول به قانون دارد.

عزیزی تصریح کرد: تشکیل کمیته انطباق مصوبات شوراها با قوانین گامی مهم در قانونمند شدن فعالیت شوراها و تقویت جایگاه آنهاست.

وی در مورد انتقاد از عدم پرداخت حق الجلسه به شوراهای روستایی گفت: در مناطق روستایی کردستان امکان وصول عوارض و مالیات وجود ندارد به این دلیل نمی‌توان حق الجلسه را به آنها داد.

وی افزود: عدم صدور کارت شناسه ملی شوراها به علت وجود مشکلات در مرکز بوده و قرار است به زودی صادر گردد.

شوراها منتخب مردم هستند و باید مدیران با آنها همکاری کنند

بخشدار سیروان جایگاه شورا را بالاتر از بخشدار دانست و گفت: این افراد منتخب و معتمد مردم بوده و باید تمام ادارات با آنها هماهنگ باشند.

ایرج فرد افزود: نباید شوراها جایگاه خود را کوچک بنگارند و در تلاش باشند تا نقش خود را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: من با مسئولیت خودم کارت شناسایی برای اعضاء شوراهای روستایی بخش سیروان صادر نموده‌ام.

این حرفها بی انصافی در حق دولت است

بخشدار مرکزی سنندج با اعتراض به سخنان شوراهای روستایی گفت: این حرفها بی انصافی در حق دولت است زیرا وزارت کشور قانون شوراها را اجرا نمود و برای این امر فشارهای زیادی را تحمل کرد.

منوچهر عثمان پور افزود: بخشداران باید خود را موظف به تعامل با شوراها بدانند.

برخی شوراها خود تنش زا هستند

بخشدار کلاترزان با انتقاد از کارکرد برخی شوراها گفت: باید وجود برخی کم کاری‌ها را قبول نمود اما ما در تمام جلسات و بازدیدها اعضاء شورای روستایی را دعوت می‌کنیم اما باید این واقعیت را نیز قبول کرد که برخی از این افراد مشکل ساز هستند به ویژه در زمینه ایجاد اختلاف و چند دستگی در میان اهالی روستاها.

حامد راست خدیو افزود: روند عزل دهیار باید بر اساس روال قانونی انجام شود نه بر اساس سلایق شخصی.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه