English

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مواد مخدر استان یزد:

اهمیت راه اندازی خانه بهبودی ویژه زنان معتاد، تایید شده است

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مواد مخدر استان یزد گفت: در یزد یک مرکز سرپایی ویژه زنان معتاد وجود دارد که معتادان از طریق دارو و تحت نظر پزشک درمان می شوند ضمن اینکه اهمیت راه اندازی خانه بهبودی ویژه زنان معتاد تایید شده است.

اهمیت راه اندازی خانه بهبودی ویژه زنان معتاد، تایید شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، نرخ شیوع اعتیاد در استان یزد 1.3 دهم درصد است و طبق آمار رسمی حدود 40 هزار نفر جمعیت معتاد در استان وجود دارد که در واقع بیشتر از این تعداد هستند همچنین نرخ جمعیت زنان معتاد استان یزد بین 3تا5 درصد است که متاسفانه بین استان های کشور قابل توجه است. 

در جوامع سنتی نگاه به زنان  معتاد بیشتر از اینکه یک نگاه بیمار گونه باشد یک نگاه گناه آلود همراه با بزه کاری های بیشتر برای زنان است به طوری که در این جوامع یک زن معتاد یا به شدت تحت کنترل خانواده قرامی گیرد و یا به طور کامل طرد و نفی ولد می شود واین خود تبعات و سر خوردگی های اجتماعی شدیدی به دنبال دارد این در حالی است که وجود نگاه جنسیتی در تمام جوامع و عدم رضایت عمومی از زندگی برخی از دلایل اعتیاد زنان است.

بسیاری از زنان معتاد فاقد سرپرست هستند یا سرپرست واجد صلاحیتی ندارند و یا خانواده همسرشان معتاد است و برخلاف مردان که اعتیادشان از طریق حلقه های دوستان شروع می شود اعتیاد زنان در خانواده به اعتیاد مبتلا می شوند و به شدت مهلک تر است.

محبوبه وفاییان، دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مواد مخدر استان یزد گفت: در یزد یک مرکز سرپایی ویژه زنان معتاد وجود دارد که معتادان از طریق دارو و تحت نظر پزشک درمان می شوند. 

وفاییان افزود: یک مرکز اقامتی ویژه درمان زنان معتاد شکل گرفته است که طی یک دوره 21 روزه و قابل تمدید به زنان معتاد خدمات مدد کاری و پزشکی ارائه می کند.

وی افزود: سن زنان معتاد بین 16 تا 60 سال است و زنان معتاد عموما متاهل و غیر شاغل هستند.

وفاییان با بیان اینکه اقدامات مدد کاری برای زنان معتاد باید خیلی تخصصی و سازمان یافته تر باشد، اظهار داشت: در کمپ های ترک اعتیاد زنان تمام آموزش ها برای همه گروه های سنی یکسان است، آموزش ها بر اساس سطح سواد  تاهل و تجرد نیست و این کمپ ها با مجوز افرادی که خودشان زمانی معتاد بودند اداره می شوند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که زنان معتاد خود سرپرست هستند ویا عموما ازدواج موفقی ندارد خیلی راحت طعمه افراد سود جو می شوند و مورد استثمار جنسی قرار می گیرند و از آنها در زمینه جابجایی و خرید وفروش مواد مخدر استفاده می شود بنابراین باید حتما کمپ ها زیر نظر افراد متخصص روانشناس روانپزشک و جامعه شناس اداره شوند.

وی اظهار داشت: ضرورت راه اندازی خانه بهبودی  برای زنان معتاد در شورای هماهنگی مواد مخدر استان یزد و کمیته های تخصصی با حضور استاندار یزد و معاون سیاسی و مسئولین استان تایید شده است.

وفاییان افزود: اساس خانه بهبودی به این شکل است که وقتی یک زن معتاد از مراکز اقامتی درمان اعتیاد مرخص شد به مدت 6ماه به صورت شبانه روزی و اختیاری در خانه بهبودی نگهداری شود و مهارت های زندگی و حرفه آموزی را آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه در نظر است تا آموزش های فنی و حرفه ای به بانوان معتاد ارائه شود، گفت: لازم است زنان معتاد فن و حرفه ای را یاد بگیرند و به حدی از استقلال مالی برسند تا بتوانند زندگی خود را تامین کرده و از نظر روحی وروانی اماده زندگی عادی شوند و به کانون خانواده باز گردند.

مواد مخدر عامل 60 درصدجرایم زنان و مردان زندان مرکزی یزد  

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان یزد خاطر نشان کرد: از آنجایی که ما نمی توانیم یک زن معتاد را مجبور کنیم که 6ماه در خانه بهبودی اقامت داشته باشد و ساز و کار قانونی هم ندارد  ممکن است در نهایت در اجرای برنامه و رسیدن به هدف موفق نشویم و با توجه به سنتی بودن جامعه یزد باید نگهداری آنها در خانه بهبودی فرهنگ سازی شود و باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم در نهایت به هدف برسیم.

وی با اشاره به مراکز شلتر در استان های بزرگ گفت: این مراکز بافت سنتی و فرهنگی یزد را به هم میزند و در استان یزد  تاکید بیشتر بر ایجاد خانه بهبودی است تا مراکز شلتر.

وفاییان گفت: شلتر مراکزی هستند که زنان معتادی که هنوز در سیکل درمان قرار نگرفتند و فاقد مکان هستند می توانند هر شب برای اسکان و گرفتن یک وعده غذای گرم به این مکان ها مراجعه کنند.

وفاییان خاطر نشان کرد: در قوانین مربوط به جرایم مواد مخدر باید یک نگاه ویژه ای به بحث زنان شود زیرا بسیاری از زنانی که در زندان یزد به سر میبرند جرایم مرتبط با مواد مخدر دارندودر مجموع 60 درصد از زنان و مردانی که در زندان مرکزی یزد هستند جرایم مرتبط با مواد مخدر دارند که این آمار در مورد زنان بسیار بالاتر است.

وفاییان در پایان یاد آور شد: بیشتر از 40 درصد از افرادی که درگیر اعتیاد، کارتون خواب و مهاجر هستند در معرض جدی ابتلا به بیماری های هپاتیت و ایدز  قرار دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه