English

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان:

دفاتر تسهیل‌گری و توسعه، سخنگو و نماینده مردم هستند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان با بیان اینکه دفاتر تسهیل‌گری وتوسعه، سخنگو و نماینده مردم هستند، افزود: با توجه به رشد آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار، توسعه محلات مهمترین دغدغه ما است.

دفاتر تسهیل‌گری و توسعه، سخنگو و نماینده مردم هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردس، فرانک قدسی در جلسه مصاحبه با متقاضیان تاسیس دفاتر تسهیل‌گری در سنندج،  اظهار داشت: دفاتر تسهیلگری به منظور توانمندسازی ساکنان  و توسعه محلات حاشیه   در مرحله اول در مراکز 10 استان کشور به صورت آزمایشی و پایلوت ایجاد شده که کردستان نیز یکی از این استان‌ها است.این طرح سال97 با استقبال استان های دیگر افزایش یافت.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان، با بیان اینکه  در سنندج 17 محله حاشیه‌نشین وجود دارد که 10 محله آن زیرپوشش طرح تسهیلگری قرار گرفته است افزود: تاکنون  هفت دفتر تسهیل گری هم در محلات مختلف این شهر ازجمله غفور، حاجی آباد، تقتقان، شهدا، اسلام آباد ،حسن آباد، ننله، گریزه، عباس آبادو فرجه ایجاد شده است.

این مقام مسوول عنوان کرد: در هر دفتر، 6 کارشناس متخصص شامل روانشناس، مددکار اجتماعی، امور شهری، کارشناس اقتصادی، حقوق و جامعه‌شناسی حضور دارند و در زمینه شناسایی و رفع مسایل مختلف مناطق حاشیه‌ای فعالیت می‌کنند.

این مقام مسوول از جمله مطالعاتی که در محلات صورت می گیرد را شناسایی اراضی مستعد توسعه،دارایی سنجی محله اعم از  مراکز فرهنگی،اجتماعی  واقتصادی،مطالعات امور شهری و کالبدی ،نمونه گیری،سرشماری تمام، آسیب شناسی،شناخت و مداخله در محله عنوان کرد.

 مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان با اشاره به اینکه دفاتر کاملا اجتماع‌محور بوده و با مشارکت خود مردم اداره می‌شود، ادامه داد: هدف اصلی از ایجاد این دفاتر احصای آسیب‌های اجتماعی محلات حاشیه، توانمندسازی افراد و تلاش برای رفع مسایل و مشکلات این مناطق  است.

قدسی اذعان کرد: هم اکنون کارشناسان از طریق سرشماری در  این محلات در زمینه‌های مختلف از جمله  میزان توانمندی خانوادها، وضعیت اجتماعی و مشکلات برجسته را  شناسایی کرده و  برای رفع دغدغه‌ها و توانمندسازی خانواده‌ها با استفاده از ظرفیت همان محله، برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح به نوعی یاریگر کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات حاشیه و منفصل شهری است، اعلام کرد: در راستای توسعه این محلات و همسوشدن آنان  با زندگی در  سطح شهرنشینان اقدامات و برنامه‌ریزی‌های عمده‌ای صورت گرفته ولی مشارکت مردم در این امر  نقش کلیدی ایفا می‌کند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم راه اندازی دفاتر تسهیل گری به سایر شهرستان‌ها نیز تعمیم یابد، اذعان کرد: امیدواریم با اجرای صحیح ومنطقی  این طرح در خصوص رفع و  کاهش آسیب‌های اجتماعی موجود اقدامات موثر تسریع گردد.

قدسی با بیان اینکه دفاتر تسهیل‌گری وتوسعه، سخنگو و نماینده مردم هستند، افزود: با توجه به رشد آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار، توسعه محلات مهمترین دغدغه ما است.

وی با بیان اینکه برخی استان‌های کشور از لحاظ شاخصه‌های توسعه  محروم  و هنوز با این  شاخص‌ها  فاصله زیادی دارند، ادامه داد: استان‌های محروم باید توازن و عدالت در توزیع عادلانه درآمدهای سطح کشور را از مسوولین  مطالبه‌گری کنند.

وی حاشیه‌نشینی را یکی از مسائل مهم اجتماعی عنوان کرد و گفت: این مهم نه تنها از لحاظ کاربردی و منظر زیباشناسی شهری بلکه تبعات فرهنگی و اجتماعی مهم‌‌تری به دنبال دارد لذا در این مناطق مطالبات فرهنگی و اجتماعی مسکوت مانده است.

راه اندازی 2 دفتر دیگر تسهیل گری

وی با بیان اینکه هفت دفتر تسهیل گری در سنندج در خردادماه سال جاری رسما شروع به فعالیت کرده‌است ، خاطرنشان کرد: اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان طی فراخوانی در راستای ایجاد  دو دفتر تسهیلگری و توسعه محلی جدید در سطح شهرستان سنندج که سه ماه قبل اعلام شد، اقدام به راه‌اندازی 2 دفتردیگر در قالب برگزاری مصاحبه و پذیرش رزومه از افراد  کاندید شده کرده است.

قدسی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های مشخص، تدوین شده برای توانمند  سازی محلات سنندج  از  طریق کارشناسان وزارت کشور امروز برای انتخاب 2 دفتر ،  20 تیم 6 نفره به رقابت می‌‌پردازند.

وی تاکید کرد: برای توسعه محلات علاوه بر مشارکت خود مردم،  لزوم همکاری دستگاه‌های دولتی کاملا مشهود و امری ضروری است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان اظهار کرد:  نمایندگان وزارت کشور در حوزه تسهیلگری نتایج مصاحبه را اعلام و توسط دفتر امور اجتماعی با هماهنگی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری دفاتر منتخب شده  مشغول به کار خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی