English

سرپرست جهاد کشاورزی بابلسر خبر داد:

تولید سالانه ۴۴۰۰ تن ماهی در بابلسر

سرپرست جهاد کشاورزی بابلسر گفت: 239 مرکز آبزی پروری با ظرفیت تولید سالانه 4 هزار و 441 تن ماهی در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

تولید سالانه 4400 تن ماهی در بابلسر

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، حمیدرضا رحمانی گفت: در حال حاضر 239 مرکز آبزی پروری در مساحتی بالغ بر 13 هزار و 17 هکتار و با ظرفیت تولید سالانه 4 هزار و 441 تن ماهی برای مصارف خوراکی و 340 هزار قطعه ماهی زینتی در شهرستان بابلسر مشغول فعالیت هستند.

سرپرست جهاد کشاورزی بابلسر با اشاره به اشتغال یک هزار و 374 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مراکز آبزی پروری این شهرستان گفت: امسال گردش ریالی تولید آبزیان این شهرستان 265 میلیارد و 100 میلیون ریال است.

رحمانی بیان کرد: به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، نیروی کارآمد، آبزی پروران باتجربه و ماهر، این شهرستان یکی از مناطق مستعد پرورش انواع ماهیان بوده و جایگاه ویژه ای در آبزی پروری استان دارد به طوریکه سالانه 8 درصد ماهی استان مازندران در این شهرستان تولید می شود.

وی با بیان اینکه مراکز تولید ماهیان پرورشی در این شهرستان شامل آب بندان ها، مزارع پرورش ماهیان سرد آبی، مزارع منفرد، مرکز پرورش ماهیان خاویاری و زینتی است، افزود: این شهرستان دارای 43 قطعه آببندان به مساحت یک هزار و 550 هکتار است که علاوه بر مصارف زراعی در پرورش ماهی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

رحمانی در ادامه از طرح بازسازی و لایروبی آببندان های این شهرستان با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه بخش کشاورزی خبر داد و افزود: در این طرح، 85 درصد تسهیلات بلاعوض و سهم دولت و 15 درصد سهم آورده کشاورز است.

سرپرست جهاد کشاورزی بابلسر تصریح کرد: آب بندان هایی که در سنوات قبل بر اثر سیل یا موارد دیگر تخریب و نیاز به مرمت و بازسازی، ایستگاه پمپاژ، شبکه برق 200 کیلو ولت و کانال های آبرسان ورودی و خروجی دارند، مشمول این طرح می شوند.

رحمانی خاطر نشان کرد: با بازسازی و لایروبی آب بندان ها می توان آب رودخانه‌ها و هرز آب ناشی از بارندگی در فصل‌های غیرکاشت را از طریق کانال‌ها و پمپاژ به آب بندان‌ها هدایت و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار داد که این کار باعث جلوگیری از کاهش عملکرد محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده و جایگزینی منابع آب سطحی با منابع زیر زمینی در جهت کاهش برداشت از سفره های آب زیر زمینی و تقویت آن ها خواهد شد.

این مسؤول تصریح کرد: تأمین آب مورد نیاز زراعی برای اراضی پایین دست آببندان ها، جلوگیری از فرسایش خاک، پرورش ماهی، پرندگان آبزی و ورزش‌های آبی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، انجام کارهای عمرانی و زیربنایی در روستاها از محل اجاره آببندان ها، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و استان های دیگر را از مزایای بازسازی، احیاء و مرمت آببندان ها بر شمرد.

گفتنی است، این سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، مختص استان‌های شمالی کشور است که در گویش محلی مازندران به آن «اندون» گفته می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه