English

به مناسبت ۱۲ دی روز رشت؛

رشت شهر شالی و مردمان مهربان

۱۲ دی، روزی است که چهار صد و شصت و یک سال پیش درست در 12 دیماه و در دوران زمامداری حکومت صفویه شهر رشت به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان گیلان انتخاب شد.

رشت شهر شالی و مردمان مهربان

معصومه پاداش ستوده- خبرگزاری موج؛ امروز ۱۲ دی مصادف با روز رشت است؛ شهری که قدمت ۵۰۰ ساله دارد.

۱۲ دی، روزی است که چهار صد و شصت و یک سال پیش درست در 12 دیماه  و در دوران زمامداری حکومت صفویه شهر رشت به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی  و اقتصادی استان گیلان انتخاب شد.

رشت میزبان گردشگرانی از سراسر کشور است

در این روز شهر رشت میزبان گردشگرانی از سراسر کشور است و برنامه های متنوعی فرهنگی، هنری و تفریحی با محوریت ضرورت پاسداری از زبان شیرین گیلکی، معرفی و تجلیل از بزرگان و فرهیختگان این شهر، نمایش و کنسرت های خیابانی و... برگزار می شود.

رشت امروز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور مطرح است و باید بکوشیم تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم و وفاق و همدلی در جایگاه واقعی‌اش قرار بگیرد.

هم اکنون یکی از مهمترین مؤلفه هایی که می‌تواند برای گیلان جاذبه داشته باشد بخش گردشگری آن است که اخیرا توسط مسئولان مطرح و مدنظر قرار گرفته شده است.

فرصت خدادادی استان به ویژه رشت، در حوزه گردشگری برای گیلان متصور شده که باید از آن بهترین استفاده ها را کرد.

 ثبت رشت به‌عنوان شهر خلاق در یونسکو

 ثبت رشت به‌عنوان شهر خلاق در یونسکو و برند غذای حلال نیز در این حوزه بسیار دارای اهمیت است که می تواند ما را در این حوزه پیشگام کند.

روز رشت1

غنای فرهنگ رشتی و گیلانی و داشتن چهره‌های برجسته همچون میرزا کوچک خان جنگلی و استفاده از ظرفیت حضور دانشگاهیان و نخبگان واقعی در کنار هم می تواند راه را برای تحقق چشم انداز آینده این شهر و مردمانش فراهم سازد.

رشت را شهر باران های نقره ای لقب داده اند واز نظرجغرافیایی فشرده‌ترین شهر ایران به لحاظ نسبت جمعیت به وسعت آن دانسته اند.

لهجه‌های گوناگون از گویش بیه پس زبان گیلکی توسط مردم این شهر تکلم می شود که در نسل جدید کمتر مورد تکلم قرار گرفته است و به زعم کارشناسان و زبان شناسان این گویش در معرض نابودی قرار دارد.

رشت بیش از ۴ و نیم قرن پیش مرکز گیلان شد و در گذشته، مرکز استان یکم ایران بوده‌است.

در این راستا نباید نقشی کلیدی این شهر در بزنگاه‌های تاریخ ایران مانند انقلاب مشروطه، جنبش جنگل و انقلاب اسلامی ایران را نادیده گرفت.

به لحاظ قرار گرفتن این شهر در جاده راه ابریشم که از دیرباز به عنوان دروازه اروپا و همواره به عنوان دروازه تمدن مدرن از آن یاد می‌شود نیز بر مزایای این شهر کهن افزوده است.

پیاده راه فرهنگی رشت

این شهر در سال ۲۰۱۵ به شبکه شهرهای خلاق جهان به عنوان شهر خلاق  خوراک شناسی زیر نظر یونسکو پیوست و براساس استانداردهای یونسکو شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می‌کند.

رشت تنها شهر ایران به همراه ۱۸ شهر دیگر جهان است که در زمینه خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شد.

پیاده راه فرهنگی بافت مرکزی شهر، عمارت تاریخی شهرداری رشت، عمارت تاریخی پست، سبزه میدان، محله تاریخی پیرسرا، خانه و مزار میرزا، کنابخانه ملی، پیاده راه علم الهدی، عمارت تاریخی فرهنگ و هنر، بازار سنتی رشت، حرم مطهر خواهر امام رضا(ع)، بقعه دانای علی و پارک شهر..... از جمله مکان های دیدنی این شهر هستند.

این شهر قریب به شش ماهست که شهردار ندارد و با سرپرستی علی بهارمست مدیریت می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه