English

از سوی شورای پدافند غیرعامل استانداری گیلان؛

کارگاه آموزشی تهدیدات سایبری برگزار شد

کارگاه آموزشی تهدیدات سایبری از سوی کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات شورای پدافند غیرعامل استانداری گیلان برگزار شد.

کارگاه آموزشی تهدیدات سایبری برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، در این دوره آموزشی که با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی، فرمانداری و شهرداری استان برگزار شد الزامات امنیتی و مدیریتی حوزه فناوری اطلاعات در چارچوب اهداف پدافند غیر عامل تشریح و تبیین شد.

ضرورت پیکربندی صحیح دستگاه های ارتباطی و نیز سرورهای شبکه و ایجاد پروتکل های امنیتی و سیاست گذاری بهینه در حوزه ذخیره سازی اطلاعات از اهداف این کارگاه آموزشی بود.

امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در این جلسه با بیان اینکه تفکر بهره‌برداری هوشمندانه از فضای سایبری امری مهم است، به اهمیت موضوعات نظام سایبری اشاره و اظهار داشت: فناوری اطلاعات و سایبری با سرعت زیادی در حال توسعه است .

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در سند فضای توسعه سایبری تصریح کرد: در حال حاضر با چهره دیگری از تهدیدات مواجه هستیم که در قالب توسعه فناوری آنها را می بینیم که در ظاهر یک قالب بسیار زیبا از آنها مشاهده می کنیم و اگر دقت نظر نداشته باشیم و تهدیدات این فناوری ها را از فرصت ها جدا نکنیم با مشکلات بسیاری در کنار تهدیدات در فضای سایبری مواجه می شویم و اجازه اشغال بیگانگان را در این فضا فراهم کرده ایم.

باید در فضای سایبری از استقلال کشور دفاع کنیم

محمدپور افزود: باید در فضای سایبری از استقلال کشور دفاع کنیم زیرا این استقلال شامل استقلال سیاسی، اقتصادی، دفاعی، نظامی و در تمام ابعاد است.

 وی خاطرنشان کرد: دفاع سایبری می تواند تضمین کننده استقلال در تمام مولفه های امنیت باشد.

 دبیرشورای پدافند غیرعامل استان گیلان  تصریح کرد: اگر می خواهیم از فضای سایبری استفاده کنیم باید رویکرد ملی‌سازی را در زیرساخت ها در دستور کار قرار دهیم؛ ملی باشند یعنی دستاورد خودمان باشند. امروز امنیت ملی صرفا در حوزه فیزیک نیست اما یکی از شروط دفاع سایبری ملی سازی زیرساخت های سایبری کشور است.

نیازمند پیمان دفاعی در حوزه سایبری هستیم

وی با بیان اینکه باید در فضای سایبری روابط هم افزا و مشخص باشد، اظهار کرد: ما نیازمند پیمان دفاعی در حوزه سایبری هستیم، کشورهای زیادی هستند که نمی خواهند تحت تسلط فناوری آمریکا در فضای سایبری باشند. ما می توانیم از طریق تشریک مساعی در این حوزه با کشورهای همسو و همفکر همکاری کنیم تا منافع ملی خود را در فضای سایبری حفظ کنیم و گام بعدی این است که نخبگان را به باور و فهم عمومی از موضوع تهدیدات سایبری برسانیم.

محمدپور با اشاره به توانمندی های حوزه نظامی و دفاعی کشورمان یادآور شد: به دلیل ساختار منسجم و توانمندی های دفاعی، آمریکا عدم تهاجم نظامی را ترجیح و تمرکز جدی خود را بر حوزه سایبری قرار داده است.

مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری گیلان تصریح کرد: در فضای سایبری ما با ترکیبی از فرآیند تهدید و فرصت مواجه هستیم و نمی توانیم تنها نگاه فرصت محور به فضای سایبری داشته باشیم، از طرفی باید با شناخت آسیب ها و تهدیدات یک نگاه جامع به این حوزه داشته باشیم و نگاهی هوشمندانه را تعقیب کنیم و از طرف دیگر باید در حوزه فناوری به موضوع ملی و بومی کردن زیرساخت ها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی القای تفکر بهره‌مندی هوشمندانه از فضای سایبری است، افزود: فضای سایبری و تحولات آن شرایط را به گونه‌ای پیش برده تا بتوانیم از این فضا استفاده بهتری داشته باشیم؛ به عبارت دیگر فضای امروز کشور نشان می‌دهد این فضا علاوه بر داشتن فرصت‌های متعدد برای بهره‌مندی از آنها، تهدید‌زا هم است پس شما عزیزان بعنوان چشمان بیدار دفاع سایبری و اولین خاکریز مقابله با این تهدیدات وظیفه سنگینی برعهده دارید.

هشیاری و توجه به لایه های امنیتی، یک ضرورت در فضای سایبری

سعید زاهدی رئیس کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات شورای پدافند غیرعامل استان نیز در این نشست بر لزوم رعایت و اجرای الزامات پدافند غیرعامل در حوزه سایبری تاکید کرد و اجرای دستورالعمل های مربوط را گامی موثر برای حفظ اطلاعات امنیتی خواند.

وی صیانت از اطلاعات با بهره گیری از دانش نوین و فناوری ها را امری مهم خواند و تصریح کرد: فضای سایبری با پیچیدگی های متفاوت در معرض خطر دشمنان است؛لذا هشیاری و توجه به لایه های امنیتی یک ضرورت به شمار می آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه