English

رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس در گفتگو با موج مطرح کرد؛

انجام انواع عمل های مغز و اعصاب در بیمارستان خلیج فارس/ در جراحی اعصاب مورد نادر وجود ندارد

رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس گفت: با توجه به اینکه این بیمارستان مرکز آموزشی نیست و با کمبود رزیدنت نیز روبرو هستیم وقتی با یک مرکز آموزشی در تهران مقایسه می‌کنیم اختلاف ‌سطحی وجود ندارد حتی با آمار مرگ‌ومیر و بروز عارضه‌ی کمتری نسبت به تهران روبرو هستیم.

انجام انواع عمل های مغز و اعصاب در بیمارستان خلیج فارس/ در جراحی اعصاب مورد نادر وجود ندارد

«منصور نامدار» رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس در مصاحبه‌ی اختصاصی با خبرگزاری موج هرمزگان بابیان اینکه بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس در سال 94 فاقد تجهیزات، جراح و اتاق عمل بود، گفت: امروز خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده امکانات و تجهیزات خوبی در این بیمارستان فراهم است.

وی بابیان اینکه بخش جراحی اعصاب این بیمارستان نیز سیر پلکانی و صعودی را تا به امروز طی کرده است، افزود: در ابتدای امر این بخش با بیمارانی که مشکل ستون فقرات داشتند شروع به کارکرد البته همیشه بیماران تصادفی نیز وجود دارند که به آن بیماران اضافه شدند.

رشد مراجعه کنندگان امیدوار کننده است

این جراح و متخصص مغز و اعصاب ابراز داشت: در سه سال گذشته بیماران دارای مشکل فقرات از هر تیپی در بیمارستان خلیج‌فارس عمل شده است.

نامدار با اشاره به اینکه با یک پرس و جوی ساده از بیمارستان یا بیمارانی که در این مدت درمان شده‌اند می‌توان به کیفیت عمل‌های انجام‌شده پی برد گفت: به‌جز بیماران تصادفی که برخی از آن‌ها آسیب های شدید دیده‌اند و معمولاً از سطح هشیاری پایینی برخوردارندکه نه‌تنها در این بیمارستان بلکه در هرکجای دیگری نیز 90 درصد امکان تلفات وجود دارد در سایر موارد عملکردی نتیجه‌بخش و قابل دفاع داشته‌ایم.

وی گفت: با توجه به اینکه این بیمارستان مرکز آموزشی نیست و با کمبود رزیدنت نیز روبرو هستیم وقتی با یک مرکز آموزشی در تهران مقایسه می‌کنیم اختلاف ‌سطحی وجود ندارد حتی با آمار مرگ‌ومیر و بروز عارضه‌ی کمتری نسبت به تهران روبرو هستیم.

رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس رشد میزان مراجعه‌کننده‌ها را نسبت به سالیان گذشته امیدوارکننده دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر با راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی، مردم می‌توانند بدون مراجعه‌ی حضوری و از طریق سامانه نسبت به گرفتن نوبت اقدام کنند.

با کمبود تخت بیمارستانی مواجهیم

نامدار با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی در بیمارستان خلیج‌فارس اذعان داشت: مریض به علت کمبود تخت باید در نوبت بستری شدن قرار بگیرند چراکه دانشگاه علوم‌پزشکی بیماران زنان بیمارستان شریعتی را به این بیمارستان تحمیل کرده است و به دلیل شلوغ بودن بخش زنان ما در اینجا با کمبود تخت بیمارستانی روبرو هستیم.

وی کمبود تخت در هرمزگان را یکی از علت‌های اساسی مراجعه‌ی بیماران به استان‌های هم‌جوار دانست و افزود: بیمار وقتی بیمارستان مراجعه می‌کند و تخت خالی برای نوبت‌دهی وجود ندارد این طبیعی است که تعدادی از این بیماران به استان‌های هم‌جوار مثل یزد مراجعه کنند.

این جراح و متخصص مغز و اعصاب گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید در ازای اینکه بار بیمارستان شریعتی را بر دوش تأمین اجتماعی بیندازد که یک سیستم نیمه‌خصوصی است باید بتواند این مشکل را به نحو دیگری مرتفع می‌کرد.

درصد پایین جراحی های مغزی در بیمارستان خلیج فارس

نامدار بابیان اینکه روی‌هم‌رفته عمل‌های مغزی که در بیمارستان خلیج‌فارس انجام‌گرفته، عمل‌های موفقیت‌آمیزی بوده است افزود: من فکر می‌کنم که سخت‌گیری اساس کار ماست و باید در انتخاب مریض برای عمل دقت کرد یعنی نباید هر مریضی را با مشکل جزئی به تیغ جراحی سپرد.

رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان خلیج‌فارس ادامه داد: با توجه به اینکه ما در این بیمارستان به کسانی وقت عمل می‌دهیم که راهکار دیگری برای بهبود آن وجود ندارد به‌طور متوسط 7 تا 8 جراحی مغز و اعصاب در ماه انجام می‌شود.

وی در خصوص نوع جراحی‌های اعصاب انجام‌شده در بیمارستان خلیج‌فارس گفت: در مراکز آموزشی و دانشگاهی 40 درصد عمل مغز و در حدود 60 درصد عمل ستون فقرات انجام می‌شود، اما این رقم در بیمارستان خلیج‌فارس اندکی متفاوت است به این شکل که 85 درصد عمل‌ها فقراتی و 15 درصد مغزی هستند.

نامدار با اشاره به درصد پایین جراحی‌های مغزی در بیمارستان خلیج‌فارس گفت: پایین بودن این درصد طبیعی است چراکه وقتی‌ اسم از جراحی مغز به میان می‌آید ایجاد ترس می‌کند و این را می‌توان به‌عنوان عامل کوچکی در مراجعه‌ی بیماران به خارج از استان دانست.

انجام انواع عمل های مغز و اعصاب در بیمارستان خلیج فارس

رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان خلیج‌فارس با اشاره به اینکه در این چندساله عمل‌های مختلف مغز و اعصاب ازجمله ضایعات تمورال، عرقی و همچنین بیماران صدمه‌دیده در تصادفات در این بیمارستان انجام‌شده است گفت: در این بیمارستان در حال حاضر خوشبختانه هم از امکانات مناسبی برخورداریم هم تکنسین‌های حرفه‌ای با ما همکاری می‌کنند که نقش بسیار مؤثری در انجام موفقیت‌آمیز جراحی‌ها دارند.

این جراح و متخصص مغز و اعصاب به نقش فیزیوتراپی در درمان بیماران تصادفی اشاره کرد و افزود: دوران درمان بیماران صدمه‌دیده در تصادفات طولانی است و در این میان نقش فیزیوتراپی در درمان کامل را نمی‌توان نادیده گرفت اما متأسفانه هزینه‌ها بالای آن و قدرت اندک اقتصادی برخی مراجعین به‌عنوان مانعی در برابر درمان کامل است.

نامدار با اشاره به اینکه در جراحی اعصاب هیچ مورد نادری وجود ندارد و بهتر است از ترکیب جراحی سخت استفاده کرد گفت: عمل‌هایی مثل ضایعات قاعده‌ی جمجمه را می‌توان ازجمله عمل‌های سخت مغز و اعصاب برشمرد که تاکنون در این بیمارستان انجام نگرفته و متأسفانه باوجود امکانات و تخصص لازمی که در اینجا وجود دارد بعضاً با مواردی روبرو می‌شوم که عمل مذکور در خارج از استان انجام پذیرفته است.

تعرفه های درمانی در سراسر کشور یکسان است

رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان خلیج‌فارس با اشاره به اینکه تعرفه‌های درمانی تأمین اجتماعی در سراسر کشور یکسان است گفت: تمام عمل‌ها به‌طور مثال عمل دیسک دارای یک کد چندرقمی است که در سراسر کشور با تعرفه‌ی یکسان انجام می‌شود.

نامدار در ادامه با اشاره به اینکه تعرفه‌ها در یزد و سایر استان‌های دیگر یکسان است گفت: این موضوع به‌غلط جاافتاده که تعرفه‌ها در مثلاً یزد نسبت به هرمزگان پایین تراست این حال است که تعرفه‌ها و حق‌العمل‌ها یکسان نباشد مگر می‌شود تعرفه‌های رسمی بیمارستانی در کشور باهم اختلاف داشته باشند؟

وی با اشاره به علل مراجعه‌ی بیماران به استان‌های هم‌جوار مثل یزد، تصریح کرد: موضوعی دیگر که در اینجا بسیار اهمیت دارد این است که بیمارستان‌های وقفی و خصوصی در استان یزد با بیمه‌هایی مثل تأمین اجتماعی نیز قرارداد دارند و این موضوع خود یکی از علت‌های مهم مراجعه‌ی بیماران به استان‌های هم‌جوار است.

گلایه پزشکان از مسائل بیمه ای

رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان خلیج‌فارس با اشاره به اینکه مسائل بیمه‌ای امروز یکی از عمده‌ترین گلایه‌های پزشکان است، گفت: حمایت بیمه‌ها از پزشکان بسیار ضعیف است و این موضوع خود به یکی از عواملی بدل شده که پزشکان نیز چندان تمایلی به همکاری با بیمه‌ها نداشته باشند.

این متخصص و جراح مغز و اعصاب در پایان با اشاره به اینکه: اطلاع‌رسانی‌ها در مورد توانمندی‌هایی که در هرمزگان وجود دارد بسیار ضعیف است، خاطرنشان ساخت: آن بخشی که باید با حضور در رسانه‌ها و استفاده از راهکارهای مختلف تبلیغاتی توانمندی و امکانات این استان را در بهداشت و درمان تشریح کند متأسفانه ضعیف عمل کرده است و این موضوع نیز از مواردی است که در جلب اعتماد مردم برای انجام پروسه‌ی درمانی در هرمزگان بسیار حیاتی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی