English

در شورای عالی ائمه جمعه استان هرمزگان مطرح شد؛

۱۳۰۰ شناور غیر مجاز در خلیج فارس وجود دارد

به‌منظور بررسی موضوعات شیلاتی منطقه هرمزگان، دکتر شاپور کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات کشور به‌اتفاق مدیرکل شیلات استان هرمزگان و مجری طرح توسعه فانوس ماهیان، با حضور در دفتر آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده ولی‌ فقیه استان هرمزگان به بررسی مسائل مطرح‌شده از سوی ائمه جمعه استان پرداختند.

1300 شناور غیر مجاز در خلیج فارس وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج، در این جلسه، ائمه جمعه حاضر موارد متعددی از گلایه‌های شهروندان را مطرح و خواستار رسیدگی به آن شدند.

دولت نسبت به تعدیل ناوگان صید صنعتی ترال کف کش اقدام کند

در این جلسه موضوع فعالیت ناوگان صید صنعتی ترال کف کش مطرح شد و با اشاره به نقشی که این نوع صید در تخریب مناطق صیدگاهی با توجه به تجارب یکی از کشورهای همسایه دارد، تاکید شد شیلات ایران موضوع را بررسی و در صورت صحت، این شرایط را تغییر داده و گزارشی را از بررسی و تصمیمات اتخاذ شد راطی هفته‌های آتی به این شورا  اعلام کند.

همچنین تخریبی که این ناوگان ترال کش از سه دهه گذشته بر زیستگاه‌های آبزیان خلیج‌فارس و دریای عمان در سواحل ایران گذاشته موجب نارضایتی صیادان منطقه را ایجاد کرده و نیاز است تا تمهیدات لازم از سوی مجلس اندیشیده شود و دولت نیز نسبت به تعدیل کامل آن‌ها اقدام و آن‌ها را از سیستم صیادی کشور خارج کند.

هرچند که عدم ارائه مجوز صید در مناطق ساحلی منطقه خلیج‌فارس می‌تواند کار درستی باشد ولی این نکته را باید در نظر داشت که در حال حاضر عملاً اگر هزار شناور مجوزدار داریم هزار و 300 شناور غیرمجاز هم وجود دارد که لازم است برای اینکار فکری اندیشیده شود.

درهرحال دریا محل ارتزاق است و نیاز به بررسی و تصمیم گیری دارد.

در این بحث با اشاره به اینکه صید غیرمجاز زیاد و کنترل آن‌ها نیز سخت است و مباحث متفاوتی می‌تواند به این شناورهای غیرمجاز مترتب باشد، درخواست شد:  دریابانی، شیلات و سایر سازمان‌های متولی دریایی برای این موضوع راه‌حلی اساسی داشته باشند و نتایج را گزارش نمایند همچنین برای شناورهای کشتی با مجازات بیشتری برخورد شود.

همچنین مطرح گردید: آن‌هایی که واقعاً صیاد هستند و شغل آبا و اجدادی‌شان صیادی است و امرارمعاششان از همین راه است را شناسایی کنیم و مجوز دهیم و کسانی که شغل‌های دیگری دارند یا چند قایقی و چند لنجی هستند و یا شغل دیگری دارند و در کنار آن صیادی می‌کنند را مجوز ندهید.

در خصوص صید فانوس ماهیان نیز ائمه جمعه اینگونه گلایه های خود را مطرح کردند: شناورهایی که یه صید فانوس ماهیان اختصاص دار صرفاً به افراد غیربومی و یا کارکنان بازنشسته خود شیلات واگذارشده یا پرچم ایرانی دارند اما در اجاره افراد داخلی هستندپس لازم است تا عوامل ایرانی در جهت اشتغال بر روی این شناورها بروند.

همچنین  آموزش و اشتغال نیروهای ایرانی، توسط شیلات و بخش خصوصی مطرح شد و شیلات نیز در این باره گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی هایی انجام‌شده است وباتوجه به جدید بودن فن آوری این روش صید، لازم است تا ایرانی‌ها مدتی در کنار ناخداها و ملوانان زبده آموزش‌دیده تا بتوانند هدایت این شناورها را به‌تدریج خودشان بر عهده بگیرند.

متأسفانه در ابتدای واگذاری موافقت اصولی برای شناورهای مخصوص صید فانوس ماهی، هیچ‌یک از بومیان منطقه استقبال نکردند پس همکاران بازنشسته شیلاتی و نیز ساکنان بوشهر به استقبال این صید شتافتند که با توجه وضعیت فعلی و تقاضای استان مدت‌ها است این مجوزها صرفاً به مردم بومی منطقه و بخصوص جاسک داده‌شده که همین روزهای اخیر نیز برای برخی آن‌ها اقدام شده است.  

در آب‌های سیستان و بلوچستان نیز تحقیق برای یافتن صیدگاه‌های این آبزی شروع‌شده است. از طرفی دیگر صید تحقیقاتی با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در آب‌های بالای 400 متر عمق برای بررسی ذخایر احتمالی آبزیان آغازشده که در صورت مثبت بودن و وجود آبزی در این عمق مردم منطقه هرمزگان و سیستان و بلوچستان از این مجوزها بهره‌مند خواهند شد.

مشکل ما در قشم این است که زمین‌ها خیلی محدود و مسئله منطقه آزاد و محیط‌زیست هم مطرح است. البته با توجه به طرح موضوع 400 هکتار زمین پرورش میگو و عدم توسعه و پیشرفت کار، قرار شد شیلات استان و ستاد موضوع را پیگیری و گزارش کنند.

ضمناً در این جلسه شیلات استان اعلام نمود که در مورد جزایر بیشترین توجه به هرمز و ابوموسی شده و در حال حاضر 140 قایق وجود دارد که اغلب مجوزهای اعطاشده برای قایق‌ها فروخته‌شده‌اند.

در این جلسه مقرر شد بررسی وضعیت شیلاتی شرق هرمزگان با حضور مدیران ستادی و استانی، ائمه جمعه و نمایندگان محترم مجلس به‌زودی با حضور در منطقه آغاز شود.

تا کنون به رقم  27 هزارتن در صید فانوس ماهی رسیده ایم

در این جلسه معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بابیان اینکه تولید 200 هزار تن ماهی پرورشی را برای پایان برنامه ششم توسعه داریم و اکنون 20 تا 25 هزار تن تولیدمان است و حدود 80 هزار تن قفس آماده توسعه داریم، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم توسعه، صید فانوس ماهی است، این ماهی که عمدتاً در منطقه هرمزگان وجود دارد یک ماهی انگشت قد با عمر حدود یک سال است که در مناطق شرق هرمزگان و بیشتر در جاسک ذخیره اصلی آن است.

شاپور کاکولکی با اشاره به مطابقت برآورد اروپاییان با برآورد موسسه تحقیقاتی علوم شیلات کشور تصریح کرد: این ماهی ذخیره‌ای حداقل بالغ‌بر 3 میلیون تن در سال دارد و اگر 200 تا 300 هزار تن از فانوس ماهی برداشت شود به ذخیره آسیبی نمی‌رسد که تاکنون به رقم 27 هزار تن در صید فانوس ماهی رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه فانوس ماهی در زنجیره غذایی خود از فیتوپلانگتون و موجودات تک‌سلولی گیاهی تغذیه می‌کند بهترین خواص زیستی را دارد، افزود: مقداری مدیریت فراوری آن سخت است و تا امروز از خارج کشور برای فراوری حدود پنج هزار تن فانوس ماهی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این ماهی در حال حاضر کیلویی 500 تومان است.

کاکولکی بیان داشت: در حال حاضر حدود 83 هزار تن طبق آمار پایان سال 96 ساردین و موتو صید می‌کنیم، حدود 20 هزار تن هم فانوس ماهی و روی‌هم‌رفته حدود 100 هزار تن صید ریز ماهی داریم که تا نیاز واقعی‌مان برای صنایع تبدیلی پودر ماهی که حداقل 800 هزار تن است فاصله بسیاری داریم.

وی ادامه داد: بحث صنایع پسین آن‌هم مطرح است، مصرف انسانی آن‌هم در آینده می‌تواند باشد، فانوس ماهی در چرخه غذایی هم به‌تدریج می‌تواند وارد شود و این وضعیت سبب می شود تا قیمت آن افزایش یابد و برای صیاد صرفه بیشتری داشته باشد.

این مقام مسئول بیان کرد: برای تخلفات صیادی و بخصوص برای شناورهای صنعتی ترالر ابلاغیه‌های متفاوتی داشته‌ایم و دست استان را در این خصوص کاملاً باز است تا هر شناوری (بخصوص شناورهای بزرگ) را در صورت تخلف تا سه ماه معلق کند.

وی بابیان اینکه شیلات در حال حاضر بر روی تمامی 118 فروند شناور بزرگ سیستم جی‌پی‌اس و مونیتورینگ ماهواره‌ای نصب‌کرده است، اضافه کرد: تشکیل دادگاه ویژه جرائم شیلاتی از سوی قوه قضاییه به استان‌های ساحلی ابلاغ‌شده و عزیزان لازم است تا با پیگیری این موضوع برای تشکیل این دادگاه‌ها اقدام نمایند تا در برخورد با متخلفین دریا بخصوص شناورهای ترال کش اقدام عاجل به عمل آید.

لازم به ذکر است که در این جلسه تقاضا شد تا نمایندگان محترم مجلس نیز موضوعاتی مثل سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی، کاهش حق بیمه از 27 درصد به 17 درصد و مشمولیت 8 نفر به‌جای 4 نفر در لنج و 4 نفر به‌جای 2 نفر در قایق را مورد بررسی قرار دهند.

صید فانوس ماهی تنها فرصت توسعه صید و صیادی است

مجری طرح توسعه پایدار صید فانوس ماهیان گفت : اگر به لنج‌ها و قایق‌ها مجوز نمی‌دهیم علت این است که ظرفیت محدود است و اینکه چرا درزمینهٔ فانوس ماهیان متمرکز شده ایم این است که تنها فرصت جدید در توسعه صید و صیادی برای ما فانوس ماهیان است.

حسینی اضافه کرد: در خصوص فانوس ماهیان، اگر دریا را به دو قسمت آب‌های کم‌عمق و عمیق تقسیم کنیم، آب‌ها کم‌عمق وابسته به نور طبیعت است و آب‌های عمیق تاریکی مطلق دارد.

وی با اشاره به اینکه موجوداتی که در آب‌های عمیق نور گریز هستند، نمی‌توانند به آب‌های کم‌عمق بیایند و بالعکس، تصریح کرد: امکان افزایش صید در آب‌های کم‌عمق وجود ندارد و افزایش مجوز صید سهم صید شناورهای سنتی را کاهش می‌دهد

مجری طرح توسعه پایدار صید فانوس ماهیان اضافه کرد: آب‌های عمیق طبق فرمان امام راحل در سال 64 برای توسعه صید و صیادی به کار گرفته می‌شود و به دلیل اینکه ارتباط بیولوژیکی و اکولوژیکی با آب‌های کم‌عمق وجود ندارد، به خاطر وجود سن کم این آبزیان ریز که فانوس ماهیان هستند، آن‌ها را چه برداریم چه  برنداریم از دسترس ما خارج خواهد شد.

حسینی بابیان اینکه امکان صید فانوس ماهی ها که نور فلورسنسی تولید می کنند و در آب های عمیق مثل فانوس می‌درخشند با شناورهای کوچک وجود ندارد، اضافه کرد: باید تور بوسیله‌ی سیم بکسل تا 700 متر پایین برود تا بتواند این آبزی را صید کند و به‌طورکلی نیاز به امکانات و مهارت خاص و فناوری جدیدی است که ظرف سه چهار سال اخیر توانسته‌ایم سرمایه، تکنولوژی و فناوری آن را به کشور بیاوریم و  در حال حاضر در مسیر انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد این موضوع محقق شده و 20 درصد دیگر هم ظرف 3 تا 4 سال آینده نهایی خواهد شد گفت: پرورش آبزیان می‌تواند صید و صیادی را از بن‌بست خارج کند و سیل متقاضیان صیادی را به این سمت گسیل دارد.

حسینی در پایان بابیان اینکه نیاز به 300 نفر نیروی جایگزین داریم که اگر بومی‌ها وارد گود شوند و کار را یاد بگیرند جایگزین خواهند؛ به کشتی‌هایی که ملوانان خارجی دارند هم الزام کردیم هرسال 20 درصد از ملوانانشان را ایرانی کنند .

در این جلسه معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران مباحث و موضوعات مطروحه را جمع بندی کرد و مقرر شد تا کمیته توسعه شیلات هر شهرستان تشکیل و ضمن تشویق مردم به تاسیس تعاونی‌های بومی هر منطقه اقدام کنند.

نسبت به فرآیندهای جدید شیلاتی از جمله اخذ مجوز صید پرساین، صید رشته قلاب با اخذ مجوز و توسعه ناوگان جهت صید در آب‌های شمال غرب اقیانوس هند اقدام شود.

توسعه صیادی جزایر استان( از برنامه های در دست اقدام این روزهای شیلات است که با استانداری هرمزگان در حال تدوین نهایی است ) را در دستور کار قرار دهند تا تجارت پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو، صنایع پسین مصارف انسانی فانوس ماهیان، شهرک های شیلاتی و صنایع تبدیلی و ... تسهیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه