English

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان؛

قشم آبستن تحولات اجتماعی است/ قشم تجلی یک پیوند ملی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان گفت: من احساس می کنم، قشم آبستن یک تحول اقتصادی و اجتماعی است

قشم آبستن تحولات اجتماعی است/ قشم تجلی یک پیوند ملی

 به گزارش خبرگزاری موج، صالح دریانورد در گردهمایی جامعه دانشگاهیان و تشکل های مردم نهاد، که در روستای گورزین شهرستان قشم برگزار شد، گفت: من احساس می کنم، قشم آبستن یک تحول اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود: امروز زمینه هایی ایجاد شده که از سراسر کشور برای اشتغال به قشم می آیند و مردمان مهمان نواز  قشم نیز، می پذیرند؛ چرا که احساس می کنند معیشتشان وابسته به حضور مسافر و گردشگر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان اضافه کرد: امروز یک پیوند ملی، اجتماعی و سرزمینی در قشم ایجاد شده است؛ و این یکی از مولفه های مهم توسعه است.

دریانورد با تبیین مقوله توسعه در قشم، ادامه داد: گردهمایی جامعه دانشگاهیان قشم به عنوان نشانه ای از خردورزی، و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی است که از مولفه ی نخست توسعه محسوب می شود.

وی افزود: تاسیس سازمان های مردم نهاد، حضور بانوان و جوانان تحصیل کرده ی قشم در این گردهمایی و برگزاری این نشست از سوی جمعی فرهیخته، از جمله موارد توسعه ای است که در قشم اتفاق افتاده است.

 این مقام مسئول با اشاره به موانع فرهنگی و آموزشی مختص خواهران در گذشته های قشم، مشارکت امروز بانوان فعال را در مجامع دانشگاهی و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی به عنوان یکی از مولفه های توسعه ی جامعه ی قشم ذکر کرد.

دریانورد یکی از دلایل نرخ بالای بیکاری در قشم، مربوط به عدم حضور زنان در اشتغال و فعالیتهای اقتصادی و اداری دانست و از مدیرعامل منطقه آزاد قشم خواست به حضور و نقش زنان در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی بیش از پیش توجه کند.

وی گفت: که در گذشته های دور علیرغم همه ی محدودیت های طبیعی، فشارهای اجتماعی، نبود اشتغال و زمینه های کشاورزی و اقتصادی، مردان این جزیره دل به دریا زدند و بادبانها را برافراشتند؛ و با به جان خریدن خطرات، کالاهای ایرانی را به دورترین نقاط دنیا معرفی کردند و به تجارت پرداختند.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان افزود: مردم جزیره با وجود همه فشارهای اقصادی، معیشتی و محرومیتها، دل در گرو این کشور داده و در همه ی صحنه های سیاسی و اجتماعی مشارکت کرده اند.

وی با تاکید بر ظرفیتهای عظیم مردم ادامه داد: ظرفیتهای زنان و مردان جزیره که در حوزه های اجتماعی بسیار فعال و دلسوز هستند، و نیز از سوی دیگر به تربیت فرزندان، به آیندگان و جامعه ی آرمانی می اندیشند، واقعا قابل تحسین و تقدیر است.  

دریانورد در بخشی از سخنانش با اشاره به نقش سازمانهای توسعه گرا گفت:  یکی از آسیبهای توسعه، توسعه ی القایی و دستوری است.

وی در مثالی این موضوع را با تاسیس منطقه آزاد در قشم تبیین کرد و گفت: منطقه آزاد نه با اهداف منطقه ای که با اهداف ملی طراحی شده که برای کشور ارزآوری داشته باشد و اشتغال ایجاد کند. با این هدف که محدودیتهای قانونی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی از بین برود و بتواند تبدیل به قطب اقتصادی کشور شود تا بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان ادامه داد: این بدان معنا نیست که اثر منطقه ای نداشته باشد، به درستی در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نیز آمده است که باید آثار پیرامونی داشته باشد و مردم باید بتوانند در اقتصاد منطقه مشارکت کنند و منزوی نشوند.

دریانورد گفت: مسئولیت اجتماعی ایجاب می کند که سازمانهای اقتصادی و متولیان توسعه همواره به زندگی مردم، محیط زیست، مشکلات اقتصادی و مشکلات اجتماعی مردم توجه داشته باشند  و دایما این پرسش ها دغدغه ی آنان باشد که این مردم چگونه زندگی می کنند، آیا نان در سر سفره دارند؟ آیا محیط زیست تخریب می شود؟  

وی در ادامه با اشاره به تحولاتی که در بحث اقامتگاههای بوم گردی و گردشگری روستایی در جزیره ی قشم به وقوع پبوسته گفت: این موضوعات باعث تحولات اجتماعی می شود و گویای چشم انداز بسیار روشنی در توسعه اقتصادی و اجتماعی است .

دریانورد در پایان اظهار امیدواری کرد و گفت: ان شاءالله این اعتماد متقابلی که بین مردم جزیره و دولت وجود دارد، بیش از پیش به بار بنشیند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه