English

سردرگمی مدیریت بحران خوزستان؛

اینجا همه چیز غبار آلود است/جلوی طرح های انتقال آب را بگیرید

اینجا خوزستان است، غبار جای نان را گرفته، اهواز چنان غبارآلود است که چشم، چشم را نمی بیند. اینجا نه آبی هست و نه نانی و تنها غبار می فروشند.

اینجا همه چیز غبار آلود است/جلوی طرح های انتقال آب را بگیرید

سمیه کردی-خبرگزاری موج؛ اینجا خوزستان است، غبار جای نان را گرفته، اهواز چنان غبار آلود است که چشم، چشم را نمی بیند، از خانه خارج می شوی تا نان بخری اما به یکبارگی سر از جایی در می آوری، جایی که به تصورت نانوایی است و ناگهان در می یابی اینجا نه آبی هست و نه نانی و تنها غبار می فروشند؛ عین زیره به کرمان بردن، مانند اینکه در میانه آب بایستی و تشنه بمانی.

گرد و غبار

 گرد و خاک های روز سه شنبه در خوزستان که با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت باعث فعال شدن کانون های داخلی اطراف اهواز شده، به بیش از 60 برابر حد مجاز آلودگی در اهواز رسیده، اداره کل مدیریت بحران خوزستان را تنها به صدور اطلاعیه همیشگی تعطیلی مدارس و ادارات استان سوق داد.

سردرگمی همیشگی مدیریت بحران خوزستان

علی حیدری که در یکی از شرکت های نیمه دولتی کار می کند، به خبرنگار موج می گوید: چرا باید در چنین شرایطی مدیریت بحران استانداری دچار سردرگمی در اعلام تعطیلی باشد؟ با وجود اینکه معلوم بود پدیده گرد و خاک اغلب نقاط استان را فرا می گیرد اما ادارات تا ساعت 12 دایر بوده و در برخی روزها بعد از اینکه سر کار حاضر شویم به ما اطلاع می دهند که به خانه برگردید.

گردوخاک در اهواز

 

محمد سلیمانی که با مشکل تنفسی ناشی از آلودگی هوا مواجه شده بود به ما می گوید: به بیمارستان های دولتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز که مراجعه کردم، بیمارستان تمامی هزینه های درمان و بستری را از من اخذ کرد؛ با وجود اینکه استاندار خوزستان که رئیس شورای سلامت استان نیز بوده، گفته بود مراکز درمانی دولتی و حتی نیمه دولتی از اخذ هزینه های ناشی از درمان بیماران تنفسی منع شده اند اما بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی  اهواز نسبت به این مصوبه بی اعتنا هستند.

گرد و غبار  378 نفر را در اهواز راهی بیمارستان کرد

گرد و خاک

خجسته حسین زاده، قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز می گوید: در پی وقوع گرد و غبار در روز سه‌شنبه(24 بهمن) از ساعت ۸ صبح 378 نفر با مشکل تنفسی به مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه در خوزستان مراجعه کردند که از این تعداد 39 نفر در بخش‌های بیمارستانی و 6 نفر در بخش اورژانس بیمارستان‌ها و 2 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری شده‌اند. 330 نفر به صورت سرپایی درمان شدند. همچنین یک نفر به سایر مراکز اعزام شد. این مقام مسوول اما در خصوص اخذ هزینه درمان بیماران تنفسی ناشی از بروز ریزگردها هیچگونه توضیحی نداد.

 ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از کانون های گرد و غبار مالچ پاشی می شود

دولت اما از تلاش جدی جهت مهار ریزگردها و کاهش آلودگی هوای خوزستان سخن می گوید.

استاندار خوزستان در این خصوص به خبرگزاری موج می گوید: در چند روز گذشته آب به تالاب منصوره در اطراف اهواز که سال ها خشک شده و یکی از کانون های ریزگرد بوده و همچنین خاک و نمک را بر سر مردم شهر و روستا می ریخته ، کنترل و آبرسانی شده است.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه تالاب منصوره با وجود اینکه چند سالی خشک بوده به یکی از کانون های ریزگرد تبدیل شده است، گفت: تا پایان سال ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از کانون های گرد و غبار استان مالچ پاشی می شود و علاوه بر این از روش های دیگری مانند احداث کانال و آب رسانی به تالاب های خشک و نهال کاری برای مقابله با ریزگردها استفاده می شود.

تا سه سال آینده کانون های فوق بحرانی نخواهیم داشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در گفتگو با خبرگزاری موج گفت: در صورتی که عزم و اراده ملی وجود داشته باشد و دولت و مردم در کنار هم قرار گیرند، می توان در مدت زمان ۸ ساله بخش عمده ای از کانون های ریزگرد را مدیریت کرد.

احمد رضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه احداث کانال آب ۴۷کیلومتری در جهت تأمین آب تعدادی از هورهای واقع در کانون های بحرانی است، بیان کرد: تالاب ها در گذشته که میزان آب مورد نیاز و همچنین طغیان رودخانه و بارندگی ها مناسب بوده ، آبگیری می شدند در صورتی که در این چند سال نه تنها آب نداشته بلکه به کانون های ریزگرد تبدیل شده اند.

وی اضافه کرد: با توجه به تصاویر ماهواره ای، در سال های گذشته و در زمان پر آب بودن تالاب شادگان، این هورهای منطقه بخشی از تالاب شادگان بوده و در آن مقطع تالاب آب بسیاری داشته اند که در تلاش هستیم تا دوباره آب به هورها برگردد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه ۵ هزار هکتار در سال گذشته و ۱۹هزار هکتار در سال جاری نهال کاری می شود، عنوان کرد: تا پایان امسال حدود ۲۴ هزار هکتار از طریق نهال کاری و چند هزار هکتار دیگر از طریق آبرسانی کنترل می شوند.

وزارت نیرو جلوی طرح های انتقال آب را بگیرد

مهدی قمشی استاد دانشگاه چمران اهواز نظر دیگری دارد.

خشکسالی

قمشی می گوید: کاهش فوق‌العاده آورد رودخانه‌های استان خوزستان علاوه بر خشکسالی، به دلیل سیاست‌های انتقال آب از سرشاخه‌هاست که وزارت نیرو باید قویا جلوی این طرح‌ها را بگیرد و آب را در جای خودش استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری موج؛ با وجود اینکه دولت طی چند سال اخیر بودجه کلان جهت مبارزه با پدیده ریزگردها تخصیص می دهد و مدیران ارشد دولت از برنامه هایی سخن می گویند که می تواند در کم کردن این بحران موثر باشد، اما تاکنون نتیجه ملموس این برنامه ها دیده نشده است. اکنون مردم منتظر عملیاتی شدن اقدامات و برنامه های دولت جهت حل بحران هجوم گرد وخاک  به استان خوزستان و سایر نقاط جنوبی کشور هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه