English

۵۰ درصد مراجعین مرکز پرتو درمانی امید، مبتلا به سرطان پستان هستند

حدود پنجاه درصد مراجعین مرکز ثبت سرطان، بیمارستان پرتو درمانی و شیمی درمانی امید بندرعباس، مبتلا به سرطان پستان هستند.

50 درصد مراجعین مرکز پرتو درمانی امید، مبتلا به سرطان پستان هستند

 دکتر امین شفی زاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با اشاره به اینکه سرطان پستان از بافت پستان آغاز می شود، گفت: زن بودن مهم ترین عامل بروز سرطان پستان است، اگر چه مردان نیز به این سرطان مبتلا می شوند، اما 95 درصد مبتلایان، خانم ها هستند.

این پزشک متخصص رادیوتراپی و انکولوژی ضمن تأکید بر اهمیت معاینات دوره ای بافت پستان، به منظور شناسایی زودرس بیماری در خصوص علائم بدخیمی افزود: علائم سرطان پستان، غالباً به صورت توده بدون درد و تحرک، فرورفتگی نوک سینه یا بافت سینه و حالت پوست پرتقالی شدن بافت سینه است و گاه نیز عفونت های بافت پستان منجر به علایم مشابه می شود که با مراجعه به پزشک و تجویز آنتی بیوتیک، در صورت صلاحدید برطرف می شود.

گاهی سرطان پستان در خود پستان علامتی ندارد

وی با اشاره به اینکه گاهاً سرطان پستان در خود پستان علامتی ایجاد نمی کند، گفت: در برخی از مواقع در بافت پستان، علامتی وجود ندارد و بیمار با علائم توده زیر بغل که فیکس و بدون درد است یا به صورت توده های خوشه انگوری در زیر بغل  که به صورت درگیری غدد لنفاوی تظاهر پیدا کرده، مراجعه می کند.

علائم دور دست و مرتبط با سرطان پستان

دکتر شفی زاد در ادامه افزود: در بعضی از موارد نیز شخص بدون هیچ علامتی در پستان و تنها با علائم دور دست و کاملاً غیر مرتبط با پستان مراجعه می کند. مثلاً با شکایت کمردرد، گردن درد و یا دردلگنی. البته این دردها زمانی حائز اهمیت و پیگیری از نظر بدخیمی ها خواهند شد که بیش 2 یا 3 هفته طول کشیده باشند و قبلاً فرد به این دردها مبتلا نبوده باشد و در افرادی هم که سابقه قبلی این دردها را داشته اند، دردهایی حائز اهمیت هستند که  به صورت ناگهانی تشدید پیدا کرده اند.

شفی زاد همچنین افزود: به صورت کلی، دردهایی که 2 یا 3 هفته طول بکشد، سردردهایی که فرد را از خواب بیدار می کند، سرگیجه واقعی، درگیری کبد، درگیری ریه، تنگی نفس و سرفه های خشک که 2 هفته طول بکشد، همگی قابل تأمل  و بررسی از نظر بدخیمی های مناطق دور دست مانند پستان هستند.

این پزشک متخصص و عضو انجمن مدیکال اونکولوژی اروپا، با بیان اینکه پنجاه درصد مبتلایان به سرطان پستان هیچ گونه ریسک فاکتوری ندارند، گفت: به صورت کلی، افزایش سن افرادی که در سنین پایین، قاعدگی زودرس داشته اند، افرادی که در سنین بالا یائسه می شوند، سابقه رادیوتراپی در سنین کمتر از 15 سال، ،خانم هایی که زایمان اول آنها در سن بالای 35 سالگی باشد، بچه دار نشدن، وراثت و ابتلاء یکی از خویشاوندان درجه یک، از ریسک فاکتورهای ابتلا به بدخیمی های پستان است.

وی در خاتمه، اقدامات تشخیصی را معاینه، سونوگرافی، ماموگرافی و نمونه برداری عنوان کرد و روش های درمان را شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی عنوان کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی