English

مجاز شدن جابجایی و حمل کالای ملوانی در خوزستان

سازمان صنعت و معدن تجارت خوزستان اعلام کرد: جابجایی و حمل کالای ملوانی در سطح استان خوزستان مانعی ندارد ولی جابجایی آن در خارج از استان صرفا با موافقت شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان بلامانع است.

مجاز شدن جابجایی و حمل کالای ملوانی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، نوراله حسن زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در نشست ساماندهی مبادلات مرزی خوزستان که در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد، گفت: طی آیین نامه ابلاغی شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از پانصد تن (لنج تجاری) درصورتی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قراردادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تامین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط ، مجازند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف یکصد میلیون ریال از معافیت ملوانی استفاده نمایند.

حسن زاده تصریح کرد: همچنین طبق این آیین نامه استفاده از معافیت ملوانی برای کلیه کالاها مشروط بر اینکه درهنگام ورود قابلیت ثبت سفارش در سازمان توسعه تجارت ایران را داشته باشند و ترخیص کالاها مازاد بر معافیت ملوانی هر شناور با رعایت شرط مذکور تا سقف 6 نوبت در سال با اخذ حقوق ورودی و وجوه متعلقه، بدون ثبت سفارش و پس از انجام تشریفات گمرکی امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: معافیت های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر شش نفره برای 201 تا 350 تن حداکثر 7 نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر شش سفر در طول یکسال اعمال می گردد.

حسن زاده در ادامه خواستار رفع مشکل بازارچه های مرزی و ایجاد زیرساختهایی به منظور رونق آنها شد و گفت: امیدواریم با حمایت و ایجاد فضای کسب و کار در بازارچه های مرزی و توانمندسازی تعاونی ها مشکل معیشتی و اشتغال مردم این مناطق را برطرف نماییم. وی در پایان از عرضه کالاهای ملوانی مجاز در بازارچه های مرزی اروند کنار خبر داد و گفت : امیدواریم عرضه کالاهای ملوانی مجاز در بازارچه مرزی اروند کنار رونق اقتصادی منطقه را فراهم نماید.

ابوالقاسم کوره چینی معاون امور اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه براساس آخرین مصوبه ابلاغ شده کالاهای ملوانی، هر ملوان در هر سفر می تواند تا مبلغ ده میلیون تومان کالای ملوانی وارد کشور کنند اظهار کرد : پیش از این ملوانان لنج های تجاری در شش سفر سالانه خود می توانستند تا 4 میلیون تومان کالا وارد کشور کنند که به دلیل مشکلات اقتصادی مرزنشینان آیین نامه موجود در مرداد ماه امسال اصلاح شد و بر اساس آن رقم واردات از 4 به 10 میلیون تومان افزایش یافت.

کوره چینی خاطرنشان کرد: تعداد ملوانان برای لنج های تجاری مشخص است و تنها ملوانان و لنج هایی را در بر می گیرد که در طول دو سال گذشته و تایید سازمان بنادر و دریانوردی فعال بوده اند . وی درخصوص جابجایی کالاهای ملوانی در کشور عنوان کرد: بر اساس آیین نامه جدید، جابجایی و حمل کالای ملوانی به شکل تجمیعی در سطح استان مانعی ندارد ولی جابجایی آن با موافقت شورای ساماندهی مبادلات استان و رعایت قوانین گمرکی مجاز خواهد بود.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه استانداری های هم مرز جهت بررسی مشکلات استانها در سطح کلان اذعان داشت : در همیم خصوص کمیته های تخصصی با محوریت سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت در استانهای دارای مرز مشترک با کشور های مجاور در پنج گروه تعیین و استان خوزستان در کنار دیگر استانهای جنوبی از جمله بوشهر ، هرمزگان ، فارس و دیگر استانها هم گروه می باشد .

کوره چینی هدف از تشکیل این گروه ها را بررسی مشکلات نقاط مرزی استان ها دانست و گفت: در این جلسات تلاش می شود با دسته بندی مشکلات و اعلام آن ها به سازمان توسعه تجارت و وزارت کشور برای حل آن ها اقدام شود.

براساس این گزارش از موج طبق آیین نامه ابلاغی جدید، جابجایی و حمل کالای ملوانی به شکل تجمیعی در سطح استان خوزستان مانعی ندارد ولی جابجایی آن در خارج از استان صرفا با موافقت شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان و حذف معافیتها و پرداخت مابه التفاوت حقوق ورودی با صدور پروانه گمرکی بلامانع است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی