English

استاندار اصفهان:

کلیات طرح جامع احیای تالاب گاوخونی به تصویب رسید

استاندار اصفهان گفت: کلیات طرح جامع احیای تالاب بین المللی گاوخونی به تصویب رسید.

کلیات طرح جامع احیای تالاب گاوخونی به تصویب رسید

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، زرگرپور گزارش داد: کلیات طرح مذکور ،در سومین جلسه ستاد احیای تالاب بین المللی گاوخونی مطرح و مقرر شد ظرف 10 روز آینده دستگاه های اجرایی ذیربط و ذینفعان، نظرات خود را برای تصویب نهایی اعلام کنند.

وی گفت: کمبود آب و خشکسالی، تغییر اقلیم و معضلات زیست محیطی، از مسائل اولویت دار مدیریت استان است.

استاندار اصفهان با اشاره به خشک شدن تالاب گاوخونی از سال 76 به بعد افزود: چرا در استانی که از لحاظ مدیریتی، ظرفیت و جایگاه بالایی دارد تاکنون مساله این تالاب مورد توجه قرار نگرفته و گاوخونی دهمین تالابی است که برای آن طرح تدوین شده است.

وی با انتقاد از اینکه در دوره های گذشته به این موضوع توجه نشده است، تصریح کرد: در ابتدای بروز این مشکل راحت تر می شد با این معضل برخورد کرد ولی سال ها هیچ اقدامی برای جلوگیری از خشکی تالاب گاوخونی صورت نگرفت و بعد از 18 سال اولین مطالعه در این زمینه انجام شد.که این موضوع تاسف آور است.

زرگرپور گفت: باید تلاش شود تا مسائل تالاب گاوخونی برطرف شود چرا که احیای پیکره حوضه آبریز زاینده رود بدون احیای تالاب گاوخونی، معنا و مفهومی نخواهد داشت.

وی، دستیابی به مدیریت پایدار منابع آب و خاک، ارتقای سطح آگاهی، مشارکت و معیشت ذینفعان، احیاء و حفظ تنوع زیستی حوضه گاوخونی و مدیریت جامع و زیست بومی حوضه آبخیز گاوخونی در راستای ارتقای سطح حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع آب، خاک و تنوع زیستی، همراه با مشارکت جوامع محلی و سایر ذینفعان را از اهداف راهبردی برنامه مدیریت جامع حوضه ی آبریز تالاب بین المللی گاوخونی برشمرد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای تدوین این برنامه در گام اول تحلیل ذینفعان، مطالعات پایه، آگاه سازی عمومی و برنامه ظرفیت سازی ذینفعان را درنظر گرفت و در گام دوم تدوین برنامه جامع مدیریتی تالاب ها در یک فرایند مشارکتی را از طریق برگزاری کارگاه ها و جلسات به انجام رساند.

زرگرپور با بیان اینکه در چشم انداز 20 ساله، تالاب گاوخونی بعنوان میراث ملی و امانتی فرانسلی بشمار می رود، افزود: ریاست ستاد ملی احیای تالاب بین المللی گاوخونی و رودخانه زاینده رود بر عهده معاون اول رئیس جمهوری با دبیری رئیس سازمان محیط زیست کشور است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی که زاینده ‌رود به آن می ‌ریزد، در فلات مرکزی ایران و در استان اصفهان قرار دارد.

گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به‌ شمار می ‌آید که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع را پوشانده است.

این تالاب در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع شده ‌است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه