English

خسارت سالانه ۶۴ هزار میلیارد تومان ناشی از ورود رسوب پشت سدهای بتنی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری خسارت ناشی از ورود رسوب به پشت سدهای بتنی در استان را سالانه 64 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قبل از احداث سد لازم است مطالعات دقیق و جامع در حوضه بالادست سد صورت بگیرد تا مانع ایجاد خسارت حاصل از ورود رسوب به پشت سدها شود.

خسارت سالانه 64 هزار میلیارد تومان ناشی از ورود رسوب پشت سدهای بتنی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری موج، علی محمدی‌مقدم 14 اسفند ماه در نشست با اصحاب رسانه و مطبوعات استان اظهار کرد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در برنامه‌های مدیریت جامع منابع طبیعی، پیشگیری از حریق و ایجاد تشکل‌ها و صندوق حمایت از منابع طبیعی موفق به دریافت رتبه نخست کشوری شد.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری به دلیل کاهش نزولات آسمانی، نهمین سال خشکسالی را سپری می‌کند.

محمدی‌مقدم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص پدیده‌های تهدید کننده ایران (کمبود آب، فرسایش خاک و ریزگردها)، تصریح کرد: گازهای گلخانه‌ای، ذوب شدن یخ‌ها و آلودگی هوا باعث تشدید این تهدیدات خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خسارت ناشی از ورود رسوب به پشت سدهای بتنی در استان را 64 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قبل از احداث سد لازم است مطالعات دقیق و جامع در حوضه بالادست سد صورت بگیرد تا مانع ایجاد خسارت حاصل از ورود رسوب به پشت سدها شود.

وی در ادامه افزود: احداث سدهای خاکی مشکلی را در طبیعت ایجاد نمی‌کند زیرا کف و بدنه آن خاکی است و امکان نفوذ آب به عمق خاک وجود دارد.

محمدی‌مقدم با اشاره به ممنوعیت هشت دشت از 11 دشت استان تصریح کرد: در حال حاضر تغذیه دشت‌های استان با بحران مواجه شده است و از سوی دیگر استفاده از آب‌های زیرزمینی بیش از حد نرمال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه افزود: برداشت 10 تا 20 درصدی آب از سفره‌های زیرزمینی نرمال است ولی وضعیت برداشت 20 تا 40 درصدی آب از سفره‌های زیرزمینی غیرنرمال و بحرانی خواهد بود و این در حالی است که در چهارمحال و بختیاری 80 درصد آب مصرفی از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از برخی دشت‌های استان با وجود 900 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز گاهی آب از عمق 150 متری چاه‌ها استخراج می‌شود.

محمدی‌‎مقدم با اشاره به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب در خصوص اینکه حساسیت و بحران خاک از موضوع آب بیشتر است، تصریح کرد: فرسایش خاک در استان‌های زاگرس‌نشین شدید است به گونه‌ای که فرسایش خاک در استان 20 تن در هکتار در طول یک سال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: فرسایش خاک علاوه بر خسارت‌های موجود مانند کاهش تولید در بخش کشاورزی و حاصلخیزی باعث افزایش هزینه‌های جبران حاصلخیزی خاک می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه