English

چالش‌های دنیای اسلام با تعامل مراکز علمی حل خواهد شد

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: چالش‌های دنیای اسلام با تعامل مراکز علمی حل خواهد شد.

چالش‌های دنیای اسلام با تعامل مراکز علمی حل خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله علی رضا اعرافی در دیدار اعضای هیات رییسه دانشگاه قفقاز شهر کارس کشور ترکیه که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد افزود: اگر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های فکری و معرفتی اسلامی به یک بلوغ عقلی و تعاملی برسند بسیاری از این مشکلات کنونی برطرف می‌شود.

وی همچنین به تبیین اهمیت تعامل و ارتباطات مراکز علمی و فرهنگی دنیای اسلام و لزوم همکاری‌های مشترک علمی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: نقش کشور ترکیه در اسلام و منطقه ممتاز و مؤثر است و شاید رابطه‌ای مثل ایران و ترکیه در سایر کشورها مشاهده نشود و پیوندهای مشترک گوناگون و متعدد دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی این دو کشور را به هم متصل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم در منطقه و جهان سعادتمند شویم همکاری و تعامل‌های گوناگون این دو کشور بسیار مهم و اثرگذار است.

امام جمعه قم افزود: بارها گفته ام که کشورهای اسلامی و جهان اسلام از سرمایه‌های بسیار بسیار بزرگی برخوردار هستند و اگر این کشورهای اسلامی اندکی در کنار هم قرار گیرند و در مسیر منافع مشترک خود قدم بردارند، وضع منطقه و جهان بسیار بهتر خواهد شد.

اعرافی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم دنیای اسلام تاکید کرد: ۵۴ کشور اسلامی با داشتن بیش از یک و نیم میلیارد نفر جمعیت، قرار گرفتن در مناطق مهم و سوق الجیشی، داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز در سراسر عالم، داشتن سرمایه‌های انسانی و جوان و در کنار همه اینها سرمایه‌های تاریخی ارزشمند و همچنین استعدادها و توانایی‌های ذهنی و فکری همه از ظرفیت‌های دنیای اسلام است.

مدیر حوزه‌های علمیه با طرح این سوال که چرا دنیای اسلام با داشتن چنین ظرفیت‌های بی نظیری در عالم جایگاه شایسته خود را ندارد، گفت: اگر لحظه‌ای به امر مهم فکر شود که چندین کشور اسلامی همانند ایران، ترکیه، مصر، عربستان و سایر کشورهای اسلامی تأثیرگذار یک پیمان مشترک اقتصادی، فناوری، علمی و دینی داشته باشند چه قدرتی در منطقه و جهان پیدا می‌کنند.

وی گفت: همه ما باید برای توسعه و پیشرفت کشورمان تلاش کنیم، اما به هم پیوستن و ایجاد یک بازار مشترک اقتصادی علمی و فرهنگی می‌تواند قدرت همه ما را افزایش دهد و این قدرت عظیم امروزه پراکنده شده است، بنابراین با چالش‌های متعددی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به قرائت‌های مختلف اسلام اشاره کرد و گفت: تلقی‌های نادرستی از اسلام به صورت افراط و تفریط ایجاد شده است و این قرائت‌های متحجرانه و متعصبانه باعث نزاع و جنگ در میان امت اسلامی شده و این تفسیر غلط چهره جذاب اسلام را تحت الشعاع قرار داده است.

مدیر حوزه‌های علمیه، هضم شدن در فرهنگ غربی را از دیگر قرائت‌های نادرست از اسلام دانست و گفت: تفسیر نادرست دیگر از اسلام، اسلام منهای مقاومت و مجاهدت و یک اسلام هضم شده در اندیشه‌های غربی است.

اعرافی، قرائت سوم و اصیل از اسلام را بیان کرد و گفت: تفسیر درست از اسلام حقیقی یک اسلام عقلانی و صلح طلب و دارای تعامل است، و در عین اینکه طرفدار گفت و گو و صلح است، اما اگر کسانی بخواهند به امت اسلامی تجاوز کنند راه مقاومت را در پیش خواهد گرفت.

وی افزود: در این تفسیر، اسلام یک دین کاملا عقلانی است که با اجتهاد معارف آن به دست می‌آید و امروزه چون از این تفسیر اصیل از اسلام فاصله گرفته ایم دچار چالش‌های زیادی شده ایم و معضلات فراوانی برای دنیای اسلام به وجود آمده است.

اعرافی در بخش پایانی سخنان خود به ظرفیت‌ها و جایگاه کم نظیر قم در نشر معارف اسلامی و دینی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های عظیم امروز در قم که پایگاه انقلاب اسلامی و زیارتی بوده یک قطب و پایگاه بسیار بزرگی برای معارف اسلامی و الهی در دنیای اسلام به وجود آورده است.

وی افزود: در شهر قم دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی مهمی وجود دارد، بیش از یکصد هزار نفر از ایران و سایر کشورهای دیگر مشغول درس خواندن و فراگیری علوم اسلامی هستند، و بیش از ده هزار استاد و محقق در این شهر مشغول به تدریس و فعالیت‌های پژوهشی هستند، و در علوم مختلف فقه، اصول، تفسیر و قرآن رشته‌ها و گرایش‌های متعددی تأسیس شده است و به مباحث نو و جدید نیز توجه ویژه شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه