English

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم:

سالانه دو هزار نفر از اتباع قم در کلاس‌های سوادآموزی حضور دارند/بیش از ۹۷ درصد از قشر جوان و مولد و بانشاط در جمعیت قم، باسواد هستند

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: سالانه دو هزار نفر از اتباع خارجی قم در کلاس‌های سوادآموزی حضور دارند.

سالانه دو هزار نفر از اتباع قم در کلاس‌های سوادآموزی حضور دارند/بیش از 97 درصد از قشر جوان و مولد و بانشاط در جمعیت قم، باسواد هستند

به گزارش خبرگزاری موج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا قاسمی نیا در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار داشت: 7 دی سالروز سال 58 تشکیل نهاد سواد آموزی توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) است.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: علما و مراجع نگاه ویژه‌ای نسبت به سواد آموزی دارند و ما هر سال از منویات و رهنمون‌های مراجع و بزرگان دین استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از هر 100 نفر 47 نفر از مردم قم با سواد بودند و امروز از هر 100 نفر تعداد 97 نفر با سواد هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا عنوان کرد: در عدالت جنسیتی و منطقه ای در خصوص سوادآموزی به پیشرفت خوبی رسیده ایم و در ابتدای انقلاب 30 درصد از مردم روستا با سواد بودند و امروز بالای 80 درصد باسواد هستند.

وی بیان کرد: رشد با سوادی مردان نیز از 64 درصد به 93 درصد رسیده است و با سوادی زنان 53 درصد رشد داشته و از 34 درصد از ابتدای انقلاب به 87 درصد ارتقا یافته است.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: در باسوادی شهری از 53 درصد به بیش 90 درصد دست یافته ایم که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی گفت: سوادآموزی در گروه سنی 10 تا 29 سال اولویت است و در برنامه چهارم و پنجم توسعه دنبال می‌شود در حال حاضر نیز بیش از 97 درصد از این گروه سنی که قشر مولد و اثرگذار و با نشاط جامعه هستند دارای سواد می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا افزود: در مجموع از 1000 ساعت فعالیت آموزش، 230 ساعت به روان خوانی قرآن و معارف اسلامی و آشنایی با معارف اهل بیت(ع) اختصاص دارد.

وی عنوان کرد:سوادآموزی 179 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که 4 شهید متعلق به قم است و این از جمله افتخارات ما به شمار می‌رود.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد:فرصت سوادآموزی تا پایان ششم ابتدایی برای افراد ایرانی و غیر ایرانی فراهم است و سالانه دو هزار نفر از اتباع خارجی قم در کلاس‌های سوادآموزی حضور دارند و حتی درصد با سوادی اتباع 14 درصد از میانگین کشوری رشد بیشتری دارد و 86 درصد با سواد هستند.

وی خاطرنشان کرد: شیوع کرونا اگر چه مشکلاتی را در مسیر سوادآموزی به وجود آورد اما ظرفیت‌های مهمی را در توسعه آموزش از طریق فضای مجازی و رادیو و ابزارهای نوین ایجاد کرد و فرصت‌های خوبی را به دست آوردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا گفت: ما بر آنیم که کرونا را شکست دهیم و با تاکید بر سلامت افراد، آموزش را مورد پیگیری قرار بدهیم چرا که در این ایام آموزش تعطیل نشده است و در سوادآموزی شیوه‌های مختلفی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: آموزش رادیویی یکی از اقدامات مهمی بود که برای اولین بار اتفاق افتاد و رویکرد مهمی در کاهش تردد بود، همچنین طرح خودآموز را در دستور کار داریم و هر فردی با پشتیبان در منزل می‌تواند درس بخواند.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: آموزش فرد به فرد برای جلوگیری از تجمع یکی از روش‌های مهم در سوادآموزی است.

وی در ادامه اظهار داشت: در دوران کرونا به همت آموزش دهندگان و سوادآموزان فعالیت‌هایی در تولید ماسک و گان اتفاق افتاد و امروز سوادآموزان در عرصه خدمت، توانایی‌های زیادی را به اثبات رساندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا بیان کرد: تلاش کرده ایم قم همیشه الگو باشد و با توجه به اینکه بیش از 97 درصد با سواد هستند، سعی می‌کنیم این چند درصد باقی مانده را پوشش دهیم.

وی تصریح کرد: سواد آموزی مدرسه محور و جامعه محور رویکردی مهم است و همه باید بپاخیزند همان طور که رهبر فرمودند سوادآموزی صدقه جاریه و جریان فرهنگی است، ما نیز در این زمینه گامی برداریم.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: طبق گفته فرزند امام خمینی(ره)، ایشان سوادآموزی را از خانه و خانواده خود آغاز کرد و ما نیز باید برای ریشه کن شدن بی‌سوادی آموزش را از خانواده و بستگان خود آغاز کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه