English

گزارشی از جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم:

محرم با طعم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت جان عزاداران

در جلسه شورای اطلاع‌رسانی که به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم برگزار شد بر برپایی هم‌زمان عزاداری‌های ماه محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم تاکید شد.

محرم با طعم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت جان عزاداران

به گزارش خبرگزاری موج قم، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در این جلسه، بیان کرد: نباید حساسیت‌ها را نسبت به خطر ویروس کرونا کاهش دهیم به‌ویژه با آغاز ماه محرم باید حساسیت‌ها افزایش پیدا کند.

بیژن سلیمانپور ادامه داد: طی روزهای اخیر شاهد کاهش ملموسی در بین بستری‌ها و فوت‌شدگان کرونایی در قم رخ نداده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم تاکید کرد: بهترین راهکار جلوگیری و پیشگیری از کرونا رعایت بهداشت فردی و خود نگهداری است.

سلیمانپور ابراز داشت: در دو هفته گذشته شاهد نوعی از تثبیت آمار کرونا در قم بودیم اما این به معنای کاهش آمار نیست.

وی یادآور شد: اساس کار در ایام محرم همان تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا،  نظرات فقهی مقام معظم رهبری و مراجع و نظرات کارشناسی مسوولان علوم پزشکی قم است.

وی بیان کرد: 90 درصد هیات های مذهبی و مساجد قم پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه را رعایت می‌کنند.

سلیمانپور ابراز داشت: قم در بسیاری از زمینه‌ها سرآمد مدیریت بیماری کرونا در کشور است و مردم این استان همکاری‌های ارزنده‌ای با ستاد ملی مبارزه در طول 6 ماه گذاشته داشته‌اند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم خاطرنشان کرد: در مسیر برپایی مراسم و محافل محرم باید از اقدامات احساسی جلوگیری شده و امور و مسائل بر مبنای قطعیات علمی و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا دنبال شود.

اطلاعات قطره‌چکانی علوم پزشکی

فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز بیان داشت: یکی از نیازهای اساسی شورای اطلاع‌رسانی استان در مسیر مقابله با کرونا مشخص شدن وضعیت محلات مختلف قم در مقدار درگیری با ویروس کرونا است.

سید موسی حسینی کاشانی اظهار داشت: از دانشگاه علوم پزشکی قم انتظار داریم آمار و اطاعات دقیق‌تر و متنوع‌تری را برای فرهنگ‌سازی و ایجاد حساسیت‌های بیشتر در اختیار رسانه‌ها قرار بدهد.

مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز یادآور شد: در دو هفته گذشته متوسط فوتی بیماران کرونایی 5 نفر و بستری افراد نیز 50 نفر بوده است.

سید هاشم صدر خاطرنشان کرد: غربال‌گری نوبت سوم در قم شروع‌شده که با کم میلی و بی‌رغبتی کارشناسان بهداشت استان همراه شده است.

برخورد با هیات های بی‌توجه

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در ادامه گفت: مردم می‌توانند شکایات و انتقادات خود را نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیات های مذهبی را به سامانه 3000141410 گزارش کنند.

محسن اروجی افزود: با ارائه گزارش‌های مردمی در مرتبه اول به آن هیات، مداح یا مسجد تذکر کتبی، در مرتبه دوم قطع حمایت‌های مالی و معنوی و در صورت تکرار در دفعه سوم مداح یا هیات مذهبی یا هر فرد خاطی دیگر به مراجع قضایی و صدور حکم معرفی خواهد شد.

وی گفت: برای برگزاری محافل محرم هزار و 200 هیات مذهبی به سازمان تبلیغات تاکنون مراجعه کرده و 600 تفاهم‌نامه به امضا رسیده است.

اروجی بابیان برخی از پیوست‌های مهم رسانه‌ای ماه محرم، ادامه داد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود در این ایام دوگانگی ساختگی عزاداری و سلامت را به‌درستی بر مردم تشریح کرده و اهمیت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را یادآور شوند.

وی افزود: رسانه‌ها در کنار عدم پرداختن به برخی حواشی غیرقابل‌اجتناب می‌توانند بر رویکرد نظارت مردم بر مردم و مردم بر هیات های مذهبی تأثیرگذار باشند.

اروجی ابراز کرد: یکی از مسائلی که رسانه‌ها در آن نقش مهمی دارند جلوگیری از ایجاد چندقطبی‌های ساختگی بین قوای سه‌گانه است.

مدیرکل مدیریت بحران قم اضافه کرد: انتشار یک عکس و یا تصویر از تجمعات افراد می‌تواند خوراک تبلیغاتی دشمنان را تامین کرده و تمام اقدامات و مراقبت‌های مردمی را زیر سوال ببرد.

اروجی ادامه داد: نذر ماسک، فرهنگ‌سازی نسبت به ادامه کمک‌های مومنانه، نصب پرچم سیاه در درب تمام منازل، مداحی و سخنرانی آنلاین و طراحی الگوهای جدید عزاداری در محرم امسال بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی یادآور شد: آزمایش سرپایی افراد شرکت‌کننده در هیات های مذهبی یکی از اقدامات پیشگیرانه اولیه قم در برپایی محافل محرم است.

بیشتر هیات های مذهبی قم فاقد مجوز هستند

مسوول روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی قم نیز گفت: با متولیان هیات های مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری طبق پروتکل‌های بهداشتی چند جلسه طی روزهای گذشته انجام‌شده است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا فتحی وی یادآور شد: امسال برخلاف سالهای گذشته مراسم عزاداری به‌صورت دسته‌جات متحرک نباید در هیج جای استان تشکیل شود.

به گفته وی، 2 هزار و 147 هیات مذهبی در قم فعال است که ازاین‌بین بیش از هزار و 400 هیات فاقد مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

وی تاکید کرد: برخی از هییت های بدون مجوز قم ممکن است مشکلاتی را در رابطه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ایجاد کنند.

فتحی خاطرنشان کرد: زیست بوم قم به نوعی است که انتقال برخی از هییت های محلی و فاقد مجوز به فضاهای باز و ظرفیت های خالی دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

وی گفت: تمام هییت ها ومحافل عزاداری برای برگزاری محافل عزاداری ماه محرم باید در سامانه بیرق ثبت نام کنند.

فتحی خاطرنشان کرد: 50 هیات مذهبی قم برای تولید ماسک خانگی و توزیع در بین مجالس عزاداری اعلام آمادگی کردند.

پیش گرفتن عرضه بر تقاضای ماسک در قم

معاون توسعه تجارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در بخشی از این جلسه، اضافه کرد: روزانه 290 هزار ماسک سه لایه در سطح استان قم تولید می‌شود.

امیر حسین پروان یادآور شد: همچنین 70 هزار ماسک سه لایه کارگاهی نیز روزانه در واحدهای تولیدی تولید می‌شود.

پروان ادامه داد: نیاز روزانه قم به ماسک 250هزار عدد ماسک برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه 350 هزار ماسک به غیر از ماسه های دولایه در قم تولید می‌شود.

معاون توسعه تجارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ابراز کرد: هیچ کمبودی از نظر ماسک در قم وجود ندارد و حجم تولید بیشتر از نیاز روزانه مردم است.

پرروان اظهار داشت: روزانه 160 هزار ماسک در سطح داروخانه ها، 30 هزار ماسک به علوم پزشکی و 20 هزار ماسک نیز در بین دستگاه های اجرایی توزیع می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه