English

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل :

کاهش ۳۸ درصدی خشونت در استان اردبیل از ابندای سال جاری محقق شده است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: بر اساس آمارهای استخراج شده از تحقیقات میدانی، در هفت ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خشونت در استان ۳۷.۹ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۳۸ درصدی خشونت در استان اردبیل از ابندای سال جاری محقق شده است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، رضوان باقلاچی با تبیین آسیب‌های اجتماعی و علل و عوامل ظهور و بروز آن در استان اردبیل اظهار کرد: در سال ۱۳۷۲ که اردبیل استان شد، ۳۲ درصد جمعیت استان در مرکز استان زندگی می‌کردند این در حالی است که این رقم در حال حاضر به ۵۲ درصد رسیده است و بیش از نیمی از مردم استان در اردبیل ساکن هستند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در اثر این تغییر ترکیب جمعیتی در سطح استان، ما از یک فرهنگ فرهنگ سنتی و محلی که بیشتر قومیتی بوده است، به سمت فرهنگ آپارتمان نشینی حرکت کردیم و با مسائل نوپدید و ظهور و بروز سلایق، فرهنگ، آداب و رسومات مختلفی در مرکز استان مواجه شدیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: در سال‌های گذشته برای این تغییر در ترکیب جمعیت باید برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه‌های زیرساختی، کالبدی، فرهنگی و اجتماعی انجام و اجرا می‌شد تا این پیامدهای تغییر ترکیب جمعیت در استان به خوبی و درستی مدیریت شود.

باقلاچی گفت: البته در این زمینه پژوهش‌ها و تحقیقاتی شده است اما باید این نکته را مد نظر داشت که فرهنگ مثل ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی نیست بلکه همانطور که ظهور و بروز مسائل و آسیب‌های اجتماعی زمانبراست، برنامه‌ریزی و رفع آن هم فرایندی زمانبر است.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از آسیب‌های اجتماعی طی ۱۰ سال اخیر اظهار کرد: بررسی آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌ها نشان می‌دهد استان اردبیل در برخی شاخص‌ها رتبه دارد، علاوه بر این در برخی شاخص‌ها با وجود اینکه رتبه دار نیست، رتبه دار اعلام می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: این آمارها باید توسط کارشناسان بررسی و احصا شده و در جلسات هیات اندیشه ورز رصد و با آمارهای سایر استان‌ها مقایسه شود. از سوی دیگر باید علل و عوامل منجر به این وضعیت هم باید به درستی تبیین و تصویر درستی از آن ارائه شود.این در حالی است که طی سال‌های اخیر برخی از دستگاه‌ها بدون اینکه این مراحل طی شده باشد، اقدام به انتشار آمارهایی درباره برخی از شاخص‌ها می‌کنند.

 

متولی ارائه آمارها درباره آسیب‌های اجتماعی مرکز رصد اجتماعی کشور است

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای اجتماعی کشور به ریاست رییس جمهور محل تحلیل، رصد پیگیری و برنامه ریزی درباره آسیب‌های اجتماعی مرکز رصد اجتماعی است و قرار نیست سایر دستگاه‌ها آمارها اعلام کنند چرا که این آمارها مخدوش و یا به تعبیر درست‌تر نپخته است که باید تحلیل و بررسی و بعد اعلام شود.

باقلاچی با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی درباره آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی مبنی بر عصبانی بودن مردم اردبیل گفت: آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی هم از جمله این آمارهاست که نیازمند ارائه تحلیل است و همانطور که ذکر شد طبق مصوبه شورای اجتماعی کشور این آمارهای نباید به این شکل منتشر شود.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی باید توجه کرد که در برخی از استان‌ها همه این اتفاقات به عنوان خشورنت ثبت نمی‌شود ضمن اینکه بررسی مرکز رصد اجتماعی در موضوع خشونت حاکی از این است که استان اردبیل جزو استان‌هایی است خشونت‌های رخ داده در آن سطحی و جزئی است و از نوع حاد و بحرانی نیست.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل ادامه داد: موضوع دیگر این است که در استان اردبیل همین جرائم سطحی ثبت می‌شود در حالی که در استان‌های دیگر این درگیری‌ها در بخش‌های مربوطه نیروی انتظامی و دادگستری منجر به صلح و سازش شده و ثبت نمی شود.

باقلاچی گفت: رتبه استان اردبیل در شاخص خشونت در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ رتبه ۱۲ و ۱۳ کشور بوده است. در سال ۱۳۹۵ رتبه اردبیل چهارم شد و از ۱۳۹۶ تاکنون بر اساس آمار پزشکی قانونی رتبه اول را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد از آمار ارائه شده درباره خشونت استان مربوط به دو منطقه اردبیل و یکی از شهرستان‌هاست که در این شهرستان دلیل عمده درگیری‌ها مسائل مربوط به مسائل کشاورزی بوده است که با اقداماتی که انجام شده است درگیری‌ها در این منطقه کاهش یافته است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: تحقیقاتی که در سال‌های گذشته درباره خشونت در استان انجام شده است، تحقیقات دانشگاهی و کتابخانه‌ای بوده است در حالی که در حال حاضر تحقیقات در دست اجرا با همکاری دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد به صورت میدانی انجام می‌شود.

وی یادآورشد: بر اساس آمارهای استخراج شده از این تحقیقات در هفت ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خشونت در استان ۳۷.۹ درصد کاهش داشته است.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کرد: بررسی و برنامه‌ریزی که با حضور مسئولین و نخبگان شهرستانی برگزار می‌شود، با برش شهرستانی و محلات و بر اساس مسائل مبتلا به آن شهرستان بررسی و برای آن برنامه ریزی می شود.

وی همچنین گفت: در راستای ارتقا و بهبود نشاط اجتماعی در استان جشنواره های متنوعی در سطوح شهرستانی استانی و ملی برگزار می‌شود که از جمله می‌توان به جشنواره کوچ عشایر اشاره کرد که با استقبال ۷۰ هزار نفری برگزار شد یا جشنواره آش نیر که با استقبال ۳۰ هزار نفری برگزار شد.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل تصریح کرد: برای ارتقای نشاط اجتماعی از برگزاری چنین جشنواره ها و آیین‌هایی استقبال و حمایت می‌کنیم و همه دستگاه‌ها را پای کار خواهیم آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه