English

انواع بسته بندی صادراتی

صادرات محصولات، مهمترین بخش درآمد هر کشوری می باشد که بسیار حائز اهمیت است.

انواع بسته بندی صادراتی

به گزارش خبرگزاری موج، صادرات محصولات، مهمترین بخش درآمد هر کشوری می باشد که بسیار حائز اهمیت است. از جمله محصولات صادراتی کشور ما نفت و گاز می باشد که سالیانه به مقدار زیاد به کشورهای دیگر صادر می شود ولی علاوه بر این محصول تولید و ارسال محصولات غیرنفتی نیز در ایران رشد چشمگیری داشته به طوریکه تا اوایل اسفند 1400 میزان رشد صادرات به 45 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال 1399 حدود 35 میلیارد دلار بوده که افزایش این رقم، خبر از رشد چشمگیر صادرات را می دهد.

علاوه بر کیفیت محصول می توان گفت بسته بندی مناسب در صادرات حرف اول را می زند اگر محصول در پکی متناسب قرار نگیرد در حین جابجایی آسیب دیده و خراب می شود و خسارت های زیادی برای صاحب محصول به همراه دارد همچنین مشتریان خارجی نیز به آن اعتماد نکرده و آن برند در بازار خارجی نمی تواند ماندگار شود. در ادامه می خواهیم تأثیرات بسته بندی بر افزایش صادرات را بررسی کنیم.

انواع بسته بندی صادراتی

همانطور که گفتیم در سال 1400 صارات کشور با رشد بالایی روبه رو بوده که علاوه بر این پیشرفت، ایران با 7 کشور جهت ایجاد روابط تجاری وارد مذاکره شده که این مذاکرات با خبرهای خوبی همراه بوده است. 5 شهر هرمزگان، خوزستان، بوشهر، آذربایجان غربی و کرمانشاه بیشترین صادرات را در سال 1400 داشته اند که در این میان کرمانشاه در جهت صادرات محصولات غیرنفتی بیشترین آمار را از آن خود کرده است.

کارتن لمینتی صادراتی

در بخش ارسال صادرات غیرنفتی، بیشترین محصولات صادراتی مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی مانند خشکبار و میوه وصیفی جات می باشد. بسته بندی مناسب می تواند تأثیر مستقیم بر فروش بهتر و بیشتر محصولات صادراتی داشته باشد، اولین نکته در تهیه بسته بندی بکارگیری جنس محکم و مقاوم است و پکی که بتواند در طول مسیر عرضه به خوبی از محصول محافظت کرده و موجب جلوگیری از صدمات احتمالی گردد، یکی از انتظارات را به خوبی برآورده کرده است.

بسته بندی ها در دو نوع کارتنی و مقوایی تهیه و تولید می شوند، کارتن ها در دو رنگ قهوه ای و سفید ارائه می گردند. این پک ها متشکل از چند ورق مسطح و چند فلوت (ورق کنگره دار) بوده که در انواع کارتن دو لایه (سینگل فیس)، سه لایه، چهار لایه و پنج لایه  و گاها هفت لایه تولید و عرضه می شوند. کارتن با لایه های کمتر برای محصولات سبکتر و برای کالاهایی با وزن بالا از کارتن هایی به نسبت با لایه های بیشتر انتخاب میشود.

به یک نوع ورق نازک با گرماژ(ضخامت) متفاوت مقوا می گویند که دارای انواع مختلف مانند ایندربرد، گلاسه، کرافت، پشت طوسی و تحریر می باشند. مقواها به دلیل نازک بودن فقط مناسب محصولات سبک و زیر یک کیلو با ابعاد کوچک هستند که در هنگام عرضه این جعبه های مقوایی باید درون کارتن مادر (کارتن چهاردرب)  قرار گرفته و بعد عرضه شوند زیرا جابجایی آنها به شکل تکی و دانه ای وقت و زمان زیادی نیاز دارد.

چاپ و تأثیر آن در جذابیت بسته بندی

چاپ بسته بندی در دو نوع چاپ فلکسو و چاپ افست انجام می شود. چاپ فلکسو فقط بر روی کارتن ها و به شکل مستقیم انجام می شود ولی چنین امکانی برای چاپ افست وجود ندارد و تنها بر روی مقواها قابل اجراست. برای انجام چاپ افست روی کارتن ابتدا آن را روی مقوا انجام می دهند سپس مقوای چاپ خورده را توسط دستگاه بر روی کارتن مدنظر می چسبانند که به این فرآیند، لمینت کردن کارتن می گویند. کارتن های لمینتی تنوع رنگ و طرح داشته و در بخش صادرات طرفداران زیادی دارند.

انجام هر دو چاپ بر روی جعبه های بسته بندی باید به درستی انجام شود تا جلوه زیبایی پیدا کنند، انتخاب رنگی مناسب که مطابق با محصول باشد درباره محصولات صادراتی و حتی بازار داخلی نکته مهم و کلیدی می باشد. انتخاب چاپ فلکسو یا افست با توجه به نظر مشتری انجام می گردد، درست است که چاپ افست دارای تنوع رنگ بوده ولی باید گفت اگر چاپ فلکسو به درستی انتخاب شود و متناسب با رنگ و نوع محصول باشد می تواند بسیار زیبا و جذاب تولید گردد.

طراحی بسته بندی های صادراتی

جعبه کارتن

طراحی روی بسته بندی نیز یکی از موارد مهم در تهیه پک می باشد که باید به آن توجه شود. ایجاد طرحی مدرن و به روز که مطابق با سلیقه و فرهنگ مردم کشور مقصد باشد در فروش محصولات صادراتی بسیار تأثیرگذار است. طرح های جدیدی که تا حدود زیادی نزدیک به نوع محصول بوده و نمایانگر نوع و جنس محصول میباشند. در برخی موارد می توان طرحی متناسب با فرهنگ و تمدن ایرانی بر روی بسته بندی قرار داد تا مردم کشور مقصد تا حدودی با این تمدن آشنا شوند مثلا اجرای چنین طرح هایی بر روی بسته بندی زعفران می تواند جالب باشد و مشتری را ترغیب به خرید کند زیرا ایران زعفران با کیفیتی را تولید میکند و اکثر دنیا آن را میداند. همچنین در خصوص صادرات پسته و اقلام دیگر این موضوع صدق میکند. 

رعایت استاندراد در بسته بندی های صادراتی

برای تهیه بسته بندی که در بازارهای خارجی بتواند ماندگار شود و حرفای گفتنی داشته باشد باید استانداردهای عمومی را رعایت کند برخی از این استانداردها شامل موارد زیر می شوند:

  1. قابل بازیافت بودن پک به گونه ای که به محیط زیست آسیب نرساند.
  2. مشخصات مربوط به محصول به صورت واضح و کاملا مشخص بر روی پک درج شده باشد.
  3. ابعاد جعبه متناسب با محصول باشد تا در حین ارسال آسیب نبیند.

این نکات از استانداردهای هر بسته بندی صادراتی می باشند که هر تولید کننده و فروشنده در تهیه پک محصول خود  میتواند آن را رعایت کند. اگر تولید کننده هستید و یا قصد ورود به بازار صادراتی را دارید بهتر است پست از بررسی کیفیت محصول، دایره تحقیقات انتخاب بسته بندی را گسترش داده و طرح و پک های رقبای خود را در بازار بررسی کنید و همچنین میتوانید از کارتن سازی های معتبر مشاوره رایگان در خصوص چگونگی انتخاب و تولید جعبه و کارتن دریافت نمایید.

بسته بندی صادراتی نوعی بازاریاب

یک بسته بندی باید به نحوی وظیفه بازاریابی محصول را انجام دهد یعنی با انجام چاپ و طرح مناسب بتواند معرف محصول درون خود باشد و آن را به مشتریان معرفی نماید در واقع بسته بندی هویت، یک برند می باشد پس هر تولیدکننده باید این هویت را به بهترین نحو ارائه دهد. تولید پک در شکل های جدید که تکراری نبوده و قابل تولید باشد فکری خلاقانه و جدید در تهیه بسته بندی محصولات می باشد که به تازگی برخی تولیدکنندگان این روش را به کار می گیرند.

باید گفت که بسته بندی نکته با اهمیتی در صادرات محصولات می باشد و در افزایش آمار فروش نقش بسزایی دارد. هر تولیدکننده و صاحب محصول باید در وهله اول به فکر پکی مناسب با نوع محصولش باشد تا در بازار خارجی دیده شود و در میان رقبا بتواند خودی نشان دهد تا از دور خارج نشود. بخش صادرات، درآمد بزرگی از هر کشور را تأمین می کند که باید به بهترین نحو انجام گیرد و گسترش صنعت بسته بندی میتواند سبب ترقی و پیشرفت این بخش شده و افزایش صادرات محصولات را به همراه داشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه