English

۶۰ درصد مردم ایران برای تغذیه به نان متکی هستند

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران خواستار همگرایی بین بخشی برای ترویج تولید و مصرف نان سبوس دار برای ارتقای سلامت مردم و کاهش بیماری هایی مانند سرطان و سوء تغذیه است.

60 درصد مردم ایران برای تغذیه به نان متکی هستند

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا زالی، رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران، ششمین جلسه این کارگروه را به منظور بررسی موضوع آرد و نان سبوس دار برگزار کرد. به گفته زالی، سال های ابتدایی برپایی نان کامل بر سر سفره مردم هزینه دارد، اما سرمایه گذاری برای ارتقا و ارتقای سلامت مردم و کاهش بیماری هایی مانند سرطان و سوء تغذیه است.

در این جلسه نمایندگانی از نهادهای مختلف از جمله وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی ، سازمان استاندارد، دانشگاه ها، اصناف و اتحادیه ها آسیب شناسی چالش های تولید آرد و نان سبوس دار را مورد بحث و بررسی قرار دادند. زالی خاطرنشان کرد: در خصوص تولید نان کامل، زوزه‌های رسیدن به یک نظر مشترک را دیدند، اما رسیدن به یک گفتمان مشترک بسیار مهم است. وی افزود: شهروندان استفاده از نان کامل و گنجاندن آن در سبد غذایی مردم را به عنوان یک راهبرد بپذیرند.

به گفته زالی نان سبوس دار مسیر آرد سبوس دار را می گذراند و نیاز به توافق بر سر تعاریف موجود از آرد سبوس دار وجود دارد. وی با بیان اینکه آرد کامل بر اساس تعریف جهانی حاوی پوسته، جوانه و آندوسفر است، تاکید کرد: هیچ یک از این سه عنصر حیاتی زیستی در فرآیند تولید نان نباید آسیب ببیند و کاهش یابد. پوسته گندم حاوی مقدار زیادی فیبر است که می تواند از بروز بیماری های گوارشی مانند یبوست، مشکلات گوارشی و سرطان روده بزرگ جلوگیری کند، در حالی که جوانه گندم سرشار از سلولز، پروتئین، نمک و اسید است. آرد سبوس دار دارای ویتامین های گروه B، آنتی اکسیدان ها و خواص ضد سرطانی است.

زالی همچنین خاطرنشان کرد: برای تولید نان کامل و ترویج مصرف آن همه نهادهای ذیربط اعم از تولیدکننده، عرضه کننده، نانوایان و ... مشارکت داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: 60 درصد انرژی مردم ایران از نان تامین می شود. ایرانی ها روزانه 82 میلیارد تومان نان می خرند. بنابراین حرکت به سمت آرد سبوس دار حرکتی مهم در راستای سلامت مردم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه