English

 معاون‌ تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛

رشد ۴۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت طی دو سال گذشته/ شروع به‌کار ۴ پارک علم و فناوری در دولت مردمی

معاون‌ تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه طی دو سال گذشته رشد ۴۰ درصدی تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت را شاهد بودیم، گفت: ما قول داده بودیم که تحقیقات و فناوری را بر مبنای مساله محور و برای حل مشکلات و تهدیدات حوزه سلامت قرار دهیم.

رشد ۴۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت طی دو سال گذشته/ شروع به‌کار ۴ پارک علم و فناوری در دولت مردمی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و پزشکی ظهر امروز در نشست روایت سلامت در دولت مردمی، ضمن تبریک روز داروساز با بیان اینکه اگر  اطلاع‌رسانی به‌صورت دقیق عنوان نشود و در اختیار در حقیقت هم‌وطنان قرار نگیرد تاثیر مثبتی نخواهد داشت، گفت: ما قول داده بودیم که تحقیقات و فناوری را مساله محور و برای مردم باشد و پژوهش را برای حل مساله و مشکلات و تهدیدات حوزه سلامت باشد.

وی افزود: در جلسات مختلف که نشست معاونین مرور کردیم و به عنوان ماموریت ویژه به دانشگاه ها ابلاغ کردیم یکسری نیازها تولید دارو بود و تولید علم بود.

پناهی در ادامه بیان داشت: در حوزه تولید علم حوزه سلامت را از حوزه جمعیت و ریزفاکتورهای  بیماری ها مشخص کردیم و به دانشگاه علوم پزشکی واگذار کردیم.

وی افزود: در تحقیقات و فناوری عدالت را رعایت کنیم و با توجه به اینکه دولت سیزدهم تاکید بر عدالت محوری دارد برای اولین بار بودجه‌های یک درصد را برای کل دانشگاه واگذار کردیم. در توزیع سرباز نخبه، دستیار پژوهش، پزشک محور و ... عدالت در تمام دانشگاه‌ها رعایت شده است.

وی اظهار داشت: توسعه شرکت‌های دانش بنیان از دیگر اهداف ما بود و چیزی حدود ۸۸۹۱ شرکت دانش‌بنیان در کشود وجود دارد که ۱۳۱۳ از این شرکت‌ها در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند‌. ما در کنار کمیت حتما به کیفیت نیز می‌پردازیم‌

وی با بیان اینکه۴۰ درصد در حوزه دارو و فراورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان است، گفت: هدف ما این است که تجهیزات دارو را ارتقا دهیم.

به گفته وی، ۱۱۱ مرکز رشد داریم که حدود ۱۳ مرکز رشد در یکسال گذشته داشتیم. ۲۸۴۱ شرکت مستقر در مرکز رشد داریم که ۵۷۵ شرکت مستقر در مراکز رشد سلامت دریکسال  گذشته داریم.

وی افزود: ۹۳ محصول تجاری سازی شده در مراکز رشد سلامت در طی سال گذشته ثبت پتنت شده است.

چیزی حدود ۲۰۳۰ محصول نمونه اولیه داشتیم که از این تعداد   ۴۷۵ محصول نمونه اولیه در طی یکسال گذشته ثبت شده است.

به گفته وی، ۵۶۲ مورد رویداد در حوزه سلامت وجود داشته است که تمام اینها رو به رشد هستند.

وی با بیان اینکه ما باید به مرجعیت علمی برسیم، گفت: بیش از ۸۷ هزار مقاله از سال ۱۸۰۸ به استناد پایگاه اطلاعات اسکوپوس تا کنون وجود داشته است. همچنین در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۱۰ کتاب کامل و ۱۰۸۹۳ فصل کتاب منتشر یافته است.

به گفته، معاون‌ تحقیقات و فناوری، میزان تولید علم حدود ۳۰ درصد است و ما باید در وزارت بهداشت باید به دیپلماسی کتاب برسیم تا رشد برسیم.

پناهی افزود: ۴۶۵ مجله در حوزه سلامت داریم که حدود ۴۷ تا از این مجلات در ISI ورود پیدا کرده‌اند و ۱۸۵ تا از این مجلات به scopusورود پیدا کرده‌اند.

برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۴ مجله فاکتور تاثیر گرفته‌اند.

معاون‌ تحقیقات و فناوری گفت: ۶۵ دانشگاه کشور به رتبه‌بندی webometrics رسیدند که از این تعداد رشد ۲ درصدی دانشگاه‌های علوم پزشکی  در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس نسبت به سال ۱۴۰۱ را شاهدیم.

پناهی در خصوص زیرساخت‌ها تصریح کرد: ۴۳ آزمایشگاه جامع تحقیقات وجود دارد. برای اولین بار تمامی دیتاها در این قسمت ذخیره سازی می‌شود تا پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

وی در خصوص کوهورت نیز توضیح داد: در ارزشیابی سال ۱۴۰۱ از ۵۸ کوهورت بالغ بر ۱۲ مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت با عملکرد قابل قبول ارزیابی شدند. ۱۰ مطالعه نیازمند به بازبینی داشتند و ۱۲ مطالعه با عملکرد ضعیف بودند و همچنین ۲۴ مطالعه نیز با عملکرد غیرقابل قبول ارزیابی شدند.

به گفته وی، تعداد برنامه‌های ثبت در دانشگاه‌های علوم پزشکی ۶۴۸ بوده است.

پناهی با بیان اینکه ۸۰۳ مرکز تحقیقات وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشود داریم، گفت: ۴۰ مرکز تحقیقات غیردولتی داریم و همچنین ۴۰ مرکز تحقیقاتی دولتی غیر دانشگاهی داریم و حدود ۴ مرکز ملی تحقیقاتی داریم و حدود ۹۵ واحد توسعه تحقیقات بالینی وجود دارد که در بیمارستان‌ها مستقر هستند.

معاون تحقیقات و فناوری ۲۷۵ دانشمند یک درصد داریم، گفت: روند رشد ۱۷۵ درصدی داشته‌ایم‌.

پناهی افزود: برای اولین بار ردیف بودجه اختصاصی گرفتیم، اظهار داشت: ۱۱۴ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های یک درصد گرفتیم.

به گفته وی، از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹۷۹ طرح به موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی نیماد رسیده که ۱۳۰۰طرح در حال اجرا است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه