English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

تلخ‌ترین پرونده‌های قتل؛ چه کسی مقصر است؟ / ردپای خانواده‌ها در قتل‌های کودکان

این روزها شاهد رشد نگران کننده قتل‌هایی هستیم که به‌دست خانواده‌هایی رخ می‌دهد که با مشکلات و آسیب‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ جنایت‌هایی که اغلب قربانیان آن فرزندانی هستند که به طرزی هولناک کشته شده‌اند.

تلخ‌ترین پرونده‌های قتل؛ چه کسی مقصر است؟ / ردپای خانواده‌ها در قتل‌های کودکان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، کودکان نمادهای معصومیت و سادگی هستند، اما اینکه برخی خانواده‌ها کودکان خود را قربانی آسیب‌های خود می‌کنند بسیار تأسف آور است. سالی نیست که هزاران مورد کودک آزاری و مرگ کودکان در کشور ثبت نشود، آزار‌هایی که از سوی والدین، ناپدری و نامادری رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد هنوز در ایران کودکان در برابر خشونت والدین خود هیچ مأمنی ندارند زیرا نگاهی به اخبار جنایی منتشر شده نشان از آن دارد که کودکانی که به قتل رسیده‌اند توسط والدین خود کشته شده‌اند. در چنین شرایطی برای بررسی این وضعیت‌های جنایی ناگزیر به بررسی اخبار منتشر شده در این زمینه هستیم. در گزارش پیش رو به چند نمونه از کشته شدن فرزندانی که به دست والدین خود در سال‌های گذشته به قتل رسیده‌اند می‌پردازیم. 

 

20210303_191718

 

دختری که تنها به بهانه بازی کشته شد!

همین چند روز پیش یعنی در 29 مرداد خبر قتل دختری 9 ساله منتشر شد که به دست پدر خود جانش را از دست؛ ماجرا از این قرار بود که پدر خانواده پس از بازگشت به خانه با به هم ریختگی خانه رو به رو شد و دختر بچه 9 ساله اش را با ضربات کابل به باد کتک می‌گیرد و دختربچه نیمه بیهوش روی زمین می‌افتد تا اینکه ساعت 5 صبح روز بعد، دختربچه شروع به گریه می‌کند  و پدر عصبانی بار دیگر فرزندش را هدف ضربات مرگبار کابل قرار می‌دهد و دختر بچه پس از بیهوش شدن جان خود را از دست می‌دهد. در همین ارتباط سرهنگ سید رضا عمادالدینی، جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری می‌گوید: «29 مرداد ساعت 6 صبح ماجرای قتل دختربچه 9 ساله ای به ماموران کلانتری 176 حسن آباد گزارش شد که ماموران با حضور در محل جنایت با جسد دختربچه ای که با ضربات کابل به قتل رسیده بود رو به رو شدند.»

قتل دو کودک سه و هشت ساله در استان کردستان به دست پدر با داروی خواب آور از دیگر جنایت‌هایی است که در سال جاری رخ داده است. پدر ابتدا دختر بزرگ خود را  بعد از خوراندن داروی خواب‌آور در حالت نیمه‌هوشیار با ضربات متعدد سنگ به جمجمه‌اش به قتل می‌رساند و سپس دختر سه ساله‌اش را با خفه کردن به قتل می‌رساند که نتیجه پزشکی قانونی نیز بر آن صحه گذاشته است.

قتل پسر 4 ساله با ضربات دمپایی نامادری، قتل دختر خردسال تحت فشار دعوای همسر سوم و چهارم، کتک‌های متینا به دست ناپدری و قتل فجیع نوزاد یک‌ساله توسط پدرش در شرق تهران از‌ دیگر فجایعی به‌شمار می‌روند که از ابتدای سال جاری تا کنون به وقوع پیوسته است.

 

1639530_639

 

آمار قتل‌ کودکان در 10 سال اخیر

در ۱۰سال گذشته هشت دختر هفت ساله در سراسر ایران به قتل رسیدند که بسیاری از آنها توسط والدینشان رخ داده است. سن پایین قربانی در جنایات، فارغ از جنسیت آنها به جهت اینکه نقش قربانی در وقوع بزه بی‌اثر بوده است و یک انسان پاک و بیگناه به قتل رسیده؛ همیشه برای اقشار جامعه تلخ و دردناک است.

ساعت یک بامداد روز پنجشنبه ۲۰ تیر ماه ۹۸ فوت یک کودک هفت ساله در بیمارستان شهر جم به پلیس گزارش شد. با حضور کارآگاهان پلیس آگاهی فردی به هویت محمود با معرفی خود به عنوان پدر دختر فوت شده گفت: پارمین را به اندازه تمام دنیا دوست داشتم ساعت ۸ شب بیرون آمدیم تا برایش مرغ مینا بخرم، یک ساعت بعد او را در بغلم خفه کردم تا از این دنیا آزاد و به بهشت برود.

ندا نام یک دختر ۷ ساله تبعه افغان بود که ۱۰ فرودین ۹۷ در نیشابور به دست مرد شیطان صفت میوه فروش محله که در مشهد به زالوی سیاه معروف شده بود به قتل رسید.

پسر نوجوانی که پس از آزار و اذیت دخترعموی خود، او را در بیابان‌های اطراف سبزوار خفه کرده بود، راز جنایت هولناک خود را فاش کرد. عصر روز ۵ مرداد سال ۹۴ مردی با مراجعه به پلیس آگاهی سبزوار، از ناپدید شدن دختر ۷ ساله اش به نام مهدیه در منطقه صالح آباد سبزوار خبر داد. این مرد در شکایت خود گفت: امروز دخترم در حال بازی مقابل خانه بود که به طرز مرموزی ناپدید شد. همه جا را گشتیم، اما او را پیدا نکردیم. پس از گذشت چهار روز از ناپدید شدن دختر شش ساله، تیم جنایی به پسرعموی ۱۷ ساله مهدیه مشکوک شد و او را زیر نظر گرفت. بررسی‌ها نشان داد، پسر نوجوان چند سال قبل با مادر و پدرخوانده خود دچار اختلاف شده و عمویش پدر مهدیه سرپرستی او را به عهده گرفته است.

۲۳ فروردین‌ سال 95 خبر قتل دختر ۶ ساله افغان در روستای خیرآباد ورامین به پلیس رسید. در بررسی‌ها مشخص شد دخترک روز قبل برای خرید بستنی از خانه خارج شده که دیگر برنگشته بود. پس از شروع تحقیقات مشخص شد پسر ۱۷ ساله همسایه که دچار وسوسه شیطانی شده بود، دختر بچه را ربوده و او را پس از تعرض به قتل رسانده است. بدین‌ ترتیب پس از دستگیری عامل جنایت و اعتراف‌های هولناکش، سرانجام قضات شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران، قاتل ستایش را پس از محاکمه به خاطر ارتکاب قتل به قصاص، به دلیل تجاوز به‌عنف به اعدام و بابت جنایت بر میت به دیه محکوم کردند.

آتنا اصلانی دختر بچه هفت ساله بی‌گناه پارس‌آبادی بود که در روز ۲۸ خرداد96 ناپدید شد و پس از اعلام مفقودی این دختر خردسال در روز ۲۹ خردادماه پرونده‌ در این زمینه تشکیل و اقدامات و بررسی‌ها برای یافتن این کودک پارس‌آبادی آغاز شد. پس از بررسی محل کار پدر آتنا که دستفروشی در کنار مغازه اسماعیل رنگرز بود ماموران پلیس آگاهی به رنگرز که فردی خوشنام نیز نبوده مظنون شده و وی را دستگیر می‌کنند که در نهایت یک تماس تلفنی رنگرز با خانواده‌اش برای جابه‌جایی جسد دخترک ۷ ساله پرده از جنایت قاتل بر می‌دارد.

ملیکا لطفی ۷ ساله در آذر سال 99  به دست پسر همسایه‌شان زنده به گور شد. آن روز یک چشم رضای ۱۳ ساله، به برق گوشواره های ملیکا بود و چشم دیگرش به دوچرخه خراب خود که گوشه حیاط خانه شان افتاده بود. همین کافی بود که پسرک نقشه سرقت گوشواره های ملیکا را بکشد. اما پایان تلخ نقشه سرقت به جنایتی هولناک ختم شد.

آیلار ۷ ساله در سال 1400 به قتل رسید. او برای بازی با دختر همسایه‌شان به پشت بام خانه رفته بود، اما صبح روز بعد پدر دخترک، جسم بی جان آیلا را روی پشت بام خانه‌شان کشف کرد.

محدثه ۷ ساله در اردیبهشت 1400 به خاطر بازی با تبلت به دست زن عمویش به قتل رسید. صدای زن عموی محدثه در راه پله پیچید:«دختر بیا ببین این تبلت را چه کار کردی؟» محدثه بدو بدو پله را پایین رفت و مادرش فکر نمی‌کرد که این آخرین باری است که صدای پای دخترک در خانه می‌پیچید.

 

بیشتر بخوانید: 

ماجرای قتل کودک 10 ساله ی مشهدی چه بود؟

قتل کودک هفت ساله بندرعباسی توسط نامادری در آسانسور

چه کسی مقصر است؟

اینها تنها چند نمونه‌ای از قتل‌هایی بود که در رسانه‌ها خبر آنها منتشر شده بود اما با این حال آماری رسمی از این دست قتل‌ها وجود ندارد. از این رو باید گفت که آموزش مهارت‌های رفتاری به کودکان، بررسی نواقص فرهنگی و اجتماعی مانند تعصبات قومی و قبلیه‌ای موجود در برخی مناطق ایران همه می‌توانند در پیشگیری از وقوع قتل‌های ناموسی موثر باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه