English

 معاون بهداشت مطرح کرد؛

توجه به بحث جمعیت و نظام ارجاع /اجرای برنامه سلامت خانواده در ۳۲شهرستان جدید

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه توجه به بحث جمعیت، نظام سلامت و ارجاع مهمترین عملکرد معاونت بهداشت است، گفت: تاکنون در ۵۹ شهر بر این موضوع تمرکز شده بود اما اخیرا ۳۲ شهر جدید نیز در فاز دوم به برنامه سلامت خانواده اضافه شده است.

توجه به بحث جمعیت و نظام ارجاع /اجرای برنامه سلامت خانواده در ۳۲شهرستان جدید

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت ضمن تشریح عملکرد معاونت بهداشت، با بیان اینکه بحث جمعیت و نظام سلامت و ارجاع مهمترین عملکرد این حوزه در معاونت بهداشت بود، گفت:۲ محور را در حوزه سلامت را می‌بینیم که بخش‌های مختلف را به خود اختصاص داده است‌. بحث جمعیت به عنوان یکی از بخش‌ها از بود و دیگری برنامه نظام سلامت خانواده و نظام ارجاع بود که در سال جاری بخش عمده‌ایی از فعالیت‌های ما را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در حوزه به بهداشت باید بتوانیم بسیاری از برنامه‌های بهداشتی را در این قالب طراحی کنیم. در سال جاری و گذشته بیماری کووید را کنترل کردیم و بخش واگیر و غیرواگیر به آن پرداخته شد و باید در سال ۱۴۰۳ هم بیشتر به این حوزه توجه کنیم.
فرشیدی با اشاره به اینکه تبعات ناشی از کووید را همچنان پیشگیری می‌کنیم، گفت: ما به‌دنبال کویید یک بخش عمده‌ایی از سلامت هم در ساختارهای نظام سلامت چه از نظر نیروی انسانی و اجرایی به این حوزه می‌پردازیم تا تبعات ناشی از کووید را پیشگیری کنیم.
وی افزود: در کنار این بحث تاب آوری نظام سلامت را مورد توجه قرار می‌دهیم‌ و همچنین تمام سیستم‌های بهداشتی و درمانی در این مجموعه فعالیت کردند و به هر شکلی با تدابیر ویژه مراقبت‌های بیمارستانی صورت گرفت و کارایی نظام بهداشت بود که نظام درمانی را سرپا نگه داشت.
وی در خصوص مراسم اربعین نیز گفت: در مرزها نیز تجارب به کار گرفته می‌شود تا بتوانیم تاب‌آوری را افزایش دهیم.
فرشیدی در خصوص بیماری‌های غبرواگیر نیز توضیح داد: در حوزه بیماری واگیر کار سختی را به دوش داشتند و از فاز حاد کووید بیرون آمدیم و در وضعیت و جایگاهی هستیم که نسبت به دیگر تفاوت آشکاری داریم. برای حفظ دستاوردها و تاب‌آوری باید بحث رصد را همچنان داشته باشیم تا در زمان خودش متوجه این بیماری‌ها باشیم.

وی در خصوص نظام ارجاع توضیح داد: امکان ارجاع بیمار در تمام کشور فراهم شده است. تاکنون در ۵۹ شهر بر این موضوع تمرکز شده بود اما اخیرا ۳۲ شهر جدید نیز در فاز دوم به برنامه «سلامت خانواده» اضافه شد.
فرشیدی افزود: زیرساخت‌های فضای فیزیکی را در ۲ سال گذشته انجام دادیم که حدود چهار هزار منطقه بهداشتی ساخته شود. ۵۵۲ مکان بهداشتی ساخته شده است تا دهه فجر ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در جهت افزایش تاب آوری نظام سلامت داریم.
معاون  بهداشت درباره اقدامات در بحث ارتقای سلامت و خودباوری خانواده‌ها نیز افزود:  نظام سلامت برای ما بسیار مهم است. از مهر ماه چندین برنامه در دست اقدام داریم و آمادگی برای کنترل بیماری های غیرواگیر داریم.‌
وی اظهار داشت: اجرای برنامه سلامت خانواده در ۵۹ شهر قبلی و ۳۲ شهر جدید، ارتباط مراقبان سلامت با مردم بهتر و مستحکم‌تر خواهد شد. در سطح ۲ سیستم ارجاع مشکلات کمتر شده و امکان ارجاع بیمار به صورت رفت و برگشت میسر شده است.

معاون بهداشت گفت: برنامه سلامت خانواده در فاز اجرایی قرار گرفتند و در کل ۹۱ شهر درگیر این برنامه ها هستند. کرمان کرمانشاه و کردستان و ۲ دانشگاه برنامه نظام ارجاع قرار گرفتند. همچنین استان‌های بوشهر، کردستان و خراسان شمالی نیز در برنامه نظام ارجاع قرار گرفتند و تمامی خدمات بیمارستانی را رایگان ارائه می‌دهند.
معاون بهداشت در ادامه بیان داشت: تمام خانواده‌ها برنامه الکترونیکی و هوشمند سلامت را داشته باشند و دسترسی مناسب داشته باشند و در فضای هوشمند این ارتباط بین شهروندان و مراقبین با استفاده از هوش مصنوعی به مسائل خود می‌رسند‌.
وی در خصوص برنامه های بیماری‌های غیرواگیر نیز توضبح داد: برای بیماری‌های غیرواگیر که عمدتا شایع هستند، یک برنامه‌ریزی گسترده‌ایی انجام می‌شود که از  ماه‌های پایان سال جاری به آنها پرداخته می‌شود تا مردم به سهولت دسترسی فیزیکی داشته باشند و بتوانیم بحث غربالگری بیماری‌های غیرواگیر را داشته باشیم‌.
فرشیدی اظهار داشت: تغذیه صحیح، فعالیت فیزیکی در همه سنین و سلامت روان را بتوانیم پیگیری کنیم و دسترسی در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و روستاها با توجه به ۱۷ هزار و ۹۰۰ خانه بهداشت برای بیماری‌های غیرواگیر پیگیری می‌کنیم ‌و تا پایان امسال مراکز آسیب را در سطح شهرها به اتمام می‌رسانیم‌.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه