English

نگاهی به مهترین مسائل اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا

رسانه‌های کشور در هفته‌ای که گذشت مسائلی همچون« شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا افزایش چندبرابری گیت‌های ورود و خروج ایران و عراق، آتش سوزی در بازار تهران، و پایان ماراتن علمی کشور وحمله تروریستی به حرم شاهچراغ برای بار دوم» را بازتاب دادند؛ موضوعاتی که توجه ویژه به آنها اهمیتی فزاینده دارد.

شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا

خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، موضوعات یادشده را که در هفته گذشته انعکاس قابل توجهی در رسانه‌ها داشتند؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی بررسی کرده است.

 

افزایش چندبرابری گیت‌های ورود و خروج ایران و عراق

سردار احمدرضا رادان در حاشیه بازدید از مرز شلمچه، اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات در خصوص زیرساخت‌ها برای بررسی گذرنامه‌ها و عبور زائران از مرز با فراغ بیشتر، نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته و تغییرات محسوس است.

وی افزود: در این راستا افزایش چندین برابری گیت‌های ورود و خروج از سوی ایران و عراق انجام شده است که جا دارد از همکاری دولت عراق تشکر کنیم زیرا تاکنون همه توافق‌ها برای سفر آسان، ارزان و ایمن زائران را متعهدانه انجام داده‌اند.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه امیدواریم توسعه زیرساخت‌ها برای سفر امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر باشد، گفت: از مردم می‌خواهیم تمدید یا دریافت گذرنامه به ویژه گذرنامه زیارتی را به روزهای آخر موکول نکنند. گذرنامه زیارتی ارزان و به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.

سردار رادان بیان کرد: با طرف عراق به توافق رسیدیم که روی گذرنامه‌های افرادی که اعتبار گذرنامه‌هایشان از سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده و تمایل به حضور در سفر اربعین حسینی دارند، لیبلی قرار دهیم که به مدت شش ماه اعتبار خواهند داشت و در نتیجه حجم زیادی از زائران که اعتبار گذرنامه‌شان تمام شده نیاز به تهیه گذرنامه ندارند. در این زمینه ادارات کل اتباع در سراسر کشور آماده خواهند شد و در صورت نیاز در شهرستان‌های بزرگ کار را به کلانتری‌ها هم تعمیم خواهیم داد.

وی افزود: مرزبانی، انتظامی و وزارت کشور ایران همه کارها برای تسهیل حرکت زائران را انجام دادند. البته امسال با دمای شدید مواجه هستیم که مردم باید رعایت کنند تا سفر خوبی داشته باشند.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: تا سال گذشته نیروهای مستقر ما زیر چادر بودند و بعضا بسیار اذیت می‌شدند که با کار جهادی انجام‌شده، همه همکارانی که باید در ایام اربعین در مرزها مستقر شوند، سقف پیش‌بینی شده تا زیر سقف استراحت کنند.

تسهیلات لازم برای شرکت اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تهران در مراسم پیاده‌روی اربعین سال ۱۴۰۲، از سوی هیات عاشقان ثارالله (ع) دانشگاه تهران با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه فراهم می‌شود.

 

آتش سوزی در بازار تهران

سید جلال ملکی، از آتش‌سوزی شدید در بازار آهنگران تهران خبر داد و گفت: این حادثه در ساعت ۰۲:۰۱ بامداد رخ داد و بالافاصله با اعلام به سامانه  ۱۲۵ هفت ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند. 

وی با اشاره به عمیق بودن حادثه، افزود: این پاساژ سه طبقه دارای ۲۵۰ باب مغازه و انباری با متراژهای کوچک و بزرگ بود که از زیرزمین تا طبقات بالایی حدود ۳۰ باب مغازه و انباری از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد دچار سوختگی شده‌اند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با اعلام خبر آتش‌سوزی سنگین در 30 مغازه و انباری در بازار آهنگران تهران گفت: بازار تهران با مشکلات ایمنی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و همواره در این مورد هشدارها و تذکرات داده شده است.

 

شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا

بار دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش موارد ابتلا به یک زیرسویه از این بیماری به گوش می‌رسد؛ آخرین داده ها نشان می دهد که اکنون زیرسویه EG۵از ویروس کرونا، عامل ۱۴.۶ درصد موارد ابتلا به کووید۱۹ در انگلیس است. همچنین به نظر می رسد که این زیرسویه به سرعت در حال گسترش است و می‌تواند یکی از دلایل افزایش اخیر موارد ابتلا به کووید۱۹ و بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به این بیماری در انگلیس باشد. تا ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۲۸ نفر آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، یک نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۳۱۹ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون ۳۷۳ هزار و ۹۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. ۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۷ میلیون و ۷۷ هزار و ۷۵۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

 پایان ماراتن علمی کشور

سرانجام کنکور 1402 به پایان رسید و امروز نتایج نهایی اعلام شد و پرونده امسال نیز بسته شد. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه کارنامه کنکور ۱۴۰۲ حاوی رتبه روز جمعه ۲۷ مرداد منتشر می شود؛ گفت: کارنامه نهایی برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته، در سامانه جامع آزمون سراسری منتشر خواهد شد. عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، درباره مسائل مربوط به کنکور و اعلام نتایج کنکور صحبت می‌کند.

پورعباس گفت: بحمدالله به مراحل نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۲ رسیده‌ایم، این آزمون یکی از آزمون‌های بسیار پیچیده و سنگین بود که با تغییرات اساسی و عمده‌ای همراه شد، از ابتدای امسال با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی اطلاع‌رسانی کامل را در شهریورماه انجام دادیم و اعلام کردیم که آزمون سراسری در ۲ نوبت دی ماه و تیرماه برگزار می‌شود و این فرایند ادامه یافت تا اینکه امروز به مرحله اعلام نتایج رسیدیم.

در آزمون امسال ۴۰ درصد سوابق تحصیلی به شکل قطعی نقش داشت که خود این فرایند بسیار پیچیده بود، با توجه به تنوع  بسیار سوابق تحصیلی آموزش و پرورش که از دهه هشتاد با نظام‌های مختلف بوده است تنوع و ساختار نمرات بسیار متنوعی از سوی آموزش و پرورش در اختیار ما قرار گرفت، در ۱۰ جلسه کارشناسی به یک ساختار مشترک رسیدیم و بر این اساس کار کردیم.

پورعباس گفت: از آنجا که حساسیت بالا بود کنترل‌های ما امسال بیشتر شد. تمام نهادها متفق‌القول هستند که هیچ فردی از مسیر تقلب صندلی دانشگاه را اشغال نکند و همه همین حرف را دارند، به طور طبیعی هر فردی حق شکایت دارد و حق قاضی است که به شکایات رسیدگی کند ما هم به آرا در چارچوب قانون احترام می‌گذاریم و به طور طبیعی حق خودمان می‌دانیم که در چارچوب وظایفمان از حقوق عامه مردم دفاع کنیم.

 

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ برای بار دوم

حمله تروریستی در 22 مرداد به حرم شاهچراغ نشان از کینه دشمنان به نظام جمهوری اسلامی دارد. حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی امروز در جلسه جامعه روحانیت شیراز که به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش فارس برگزار شد، با اشاره به حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) اظهار کرد: کیفرخواست متهم اصلی حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) هفته بعد صادرخواهد شد.

وی در خصوص مسائل مربوط به اینکه چطور تروریست داعشی وارد حرم شده است؟ گفت: یک شخص از بیرون شروع به تیراندازی می کند تا فرد امنیتی اسلحه خود را بیرون بیاورد این شخص وارد حرم مطهر شده است، نخستین نفری هم که تیر می خورد نیروی امنیتی حرم مطهر بوده است، قصد تروریست حرم سید میر محمد بوده که به هدف خود نرسیده است.

موسوی افزود: تروریست حادثه شاهچراغ(ع) حدود ۲۵ سال سن دارد و تاجیک است به هیچ وجه هم از حادثه ای که رقم زده پشیمان نیست، در واقع اینقدر مغز این شخص را شستشو داده اند که با توجه به اینکه هیچ پشتوانه ای هم ندارد باز هم پشیمان نیست.

حجت الاسلام موسوی در خصوص هتک حرمت به بانوی آمر به معروف در باغ نارنجستان قوام، نیز اظهار کرد: رای در خصوص ضارب بانوی آمر به معروف در نارنجستان قوام دو الی سه روزی است که ابلاغ شده اما به دلیل حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) اعلام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص امر به معروف بسیار جدی برخورد می کنیم تا کسی جرات پیدا نکند هیچنین کاری انجام دهد.،افزود: سه رای در خصوص حادثه نارنجستان قوام از جمله تبعید، شلاق و جریمه سنگین صادر شده است.

آئین تشییع پیکر مطهر دو تن از شهدای تروریستی حرم شاهچراغ(ع) با حضور پر شور مردم شیراز و سایر نقاط فارس، از میدان شهدا تا حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) برگزار شد.

مردم و خانواده شهدا ی این حادثه با در دست داشتن عکس شهدا و سر دادن شعارهایی علیه جنایت تروریست‌ها، در این مراسم باشکوه حاضر شده و حماسه‌ای ماندگار را رقم زدند.

این مراسم با حضور استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان، مسئولان قضایی و فرماندهان نظامی سپاه، ارتش و پلیس و دیگر مسئولان و مدیران استان فارس و شهر شیراز برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه