English

رئیس انجمن بیماری‌های عفونی کشور در گفت وگو با خبرگزاری موج؛

پیشتازی و سرعت بالای ابتلا به سویه جدید EG۵ / شناسایی سویه‌های جدید ویروس کرونا با پایش و رصد جهش‌ها

رئیس انجمن بیماری‌های عفونی کشور با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی پایان شرایط اضطراری پاندمی کرونا را اعلام کرده است، گفت: سویه جدید EG5 مسری‌تر از سویه‌های دیگر است و می‌تواند جهش پیدا کند، بنابراین باید میزان پایش و رصد جهش‌ها را بالا برد تا شناسایی‌ به موقع سویه‌های جدید انجام شود.

پیشتازی و سرعت بالای ابتلا به سویه جدید EG5 / شناسایی سویه‌های جدید ویروس کرونا با پایش و رصد جهش‌ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تقریبا بیش از سه سال و نیم از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا گذشته است؛ روزهای سختی که مردم در سراسر جهان کامشان تلخ بود. حالا با گذشت آن روزها سرانجام سازمان بهداشت جهانی در ماه مه 2023 به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید 19 را در جهان اعلام کرد.  براساس اعلام رسمی این سازمان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۶۹۰ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده است. سازمان بهداشت جهانی همچنین گفته بود که بسیاری از کشو‌رها شمار مرگ‌و‌میر ناشی از کووید را کمتر از میزان واقعی برآورد کرده‌اند. این ویروس توانست سلامت بیش از ۶۹۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد و ضربات سنگینی بر سلامت روان افراد وارد کند.

اما بار دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش موارد ابتلا به یک زیرسویه از این بیماری به گوش می‌رسد؛ آخرین داده ها نشان می دهد که اکنون زیرسویه EG5از ویروس کرونا، عامل ۱۴.۶ درصد موارد ابتلا به کووید۱۹ در انگلیس است. همچنین به نظر می رسد که این زیرسویه به سرعت در حال گسترش است و می‌تواند یکی از دلایل افزایش اخیر موارد ابتلا به کووید۱۹ و بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به این بیماری در انگلیس باشد.

سازمان جهانی بهداشت نیز حدود دو هفته پیش ردیابی زیرسویه EG5.1 را آغاز کرده است. در همین ارتباط «حسین فرشیدی» معاون وزیر بهداشت، گفته است: در خصوص بیماری کرونا نیز در فواصل مشخص از موارد مشکوک و محتمل که با علائم متفاوت از کرونا هم مراجعه می‌کنند نمونه‌گیری انجام می‌شود تا کنترل دقیق بیماری انجام شود و هنوز سوش جدید کرونا (زیرسویه EG.۵.۱ از زیرشاخه‌های سویه امیکرون کرونا) در کشور شناسایی نشده است.

به گفته وی، مستند سازمان بهداشت جهانی برای اعلام بروز سویه جدید کرونا نیز گزارشات کشور‌های مختلف است. در مورد سویه جدید کرونا طبق اعلام مراجع رسمی می‌دانیم که امکان انتقال آن نسبت به سویه‌های قبلی بسیار بیشتر است، ولی علائم مشابه با کرونا دارد هرچند که با علائم کرونای اولیه بسیار متفاوت است. البته، چون اکثر افراد واکسن تزریق کرده‌اند تا حدی نسبت به آن ایمنی دارند.

58075

 

سویه‌های کرونا همچنان می‌تازند

«آمیتیس رمضانی» دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری موج، با اشاره به این موضوع که سازمان بهداشت جهانی هرگز کرونا را تمام شده ندانسته بلکه پایان شرایط اضطرار پاندمی کووید را اعلام کرده است، گفت: هیچ وقت در کشور ما و سایر کشورهای کرونا تمام نشده  است اما دیگر شرایط اضطراری که با مرگ ومیر بالا همراه بود به پایان رسیده است.

وی در ادامه افزود: به مرور زمان و پیدایش سویه‌های جدید این ویروس از شدت آسیبی که ویروس کرونا برای فرد ایجاد می‌کرد بتدریج کاسته شد، یعنی درگیری ریه کمتر و بیشتر علائم تنفسی فوقانی تشدید شد و در نتیجه فرد فقط علائمی مانند گلودرد، آبریزش، سردرد  و ترشحات چشمی پیدا می‌کند  و در کل مرگ و میر بسیار کاهش پیدا کرد.

 

رعایت موارد بهداشتی همچنان اهمیت دارد

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران، با توضیح اینکه اومیکرون نسبت به کرونای اولیه یا همان ووهان کم‌خطرتر است، تصریح کرد: کرونای اولیه دارای جهش‌های بیشتر و خطرناکتر از اومیکرون بود اما اومیکرون از نظر سرایت درگیری‌های بیشتری داشت، بنابراین باید بگوییم کرونا هیچ وقت تمام نشده است و باید شاهد زیرسویه‌های جدیدی باشیم.

رمضانی در ادامه بیان داشت: در شرایط فعلی موارد اضطراری کم شده و همچنان برای گروه‌های پرخطر همچون افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا افراد مسن خطرناک است و باید تمامی موارد ایمنی و بهداشتی را مانند سابق رعایت و انجام دهند.

 

thumbs_b_c_ce908c8843ab154eb3694b0514799af9

 

ویروس کرونا به صورت سینوسی در نوسان هستند

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، با بیان اینکه ویروس کرونا در واقع به صورت سینوس‌هایی هستند که تعدادشان زیاد و کم می‌شود، گفت: هر موجی که می‌آمد تأکید موارد بهداشتی بیشتر متوجه افراد پرخطر جامعه بود. مراقبت‌هایی همچون زدن ماسک، پرهیز از مکان‌های پر رفت و آمد و... از جمله مواردی بود که همچنان به آن تأکید می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: هنگامی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد یک جهش مشخص داشت و تمام کشورها سویه غالبشان مثلا دلتا یا بتا همان ویروس منتشر شده بود اما  وقتی اومیکرون شناخته شد انواع و اقسام ورژن‌های مختلف و سویه‌های مختلف و ترکیبی شیوع پیدا کرد. تقریبا تا  230 نوع اومیکرون با تنوع و جهش‌های خفیف و ژنتیکی مختلف به وجود آمد که خوشبختانه هیچ کدام در حدی نبودند که تبدیل به یک جهش خطرناک شوند.

 

سویه جدید XBB.1.16 بالاترین میزان شیوع 

رمضانی همچنین در خصوص زیرسویه جدید کرونا گفت: سویه جدید کووید یکی از زیر سویه‌های جدید و از خانواده اومیکرون و از زیر سویه‌های نوترکیب XBB است. یک سویه به نام XBB.1.16 داشتیم که بالاترین میزان شیوع را در دنیا داشت و یکی از ساب‌‌واریانت‌های امیکرون بود و از کشور هند شیوع پیدا کرده و سپس در دنیا شایع شده بود و رتبه اول را از نظر ساب‌واریانت‌های امکیرون داشت و هم اکنون این زیر سویه جدید به نام EG۵ از آن زیر سویه مشتق شده است.

وی با بیان اینکه در  46 کشور جهان این زیرسویه شناسایی شده است، اظهار داشت: این ویروس جدید در برخی از کشور‌ها نظیر آمریکا بالاترین رتبه را از نظر مقدار ابتلا دارد. البته طبق اظهارنظرها مبنی بر اینکه این ویروس برای نخستین بار در کشور انگلیس شناسایی شده است نیز وجود دارد. از زمان شیوع سویه اومیکرون تا کنون ساب‌ورایانت‌های بسیاری داشتیم، اما خوشبختانه اغلبشان سبب ایجاد بیماری شدید نشده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: 

جهش سویه جدید کرونا چه ویژگی‌ دارد؟

ابتلا به کرونا در جهان با زیرسویه جدید اومیکرون ۸۰ درصد افزایش یافت

آیا سویه‌های جدید کرونا وارد ایران شده‌اند؟

پایان امپراطوری ویروسی که قدر و قدرت نمی‌شناخت/ پایان استفاده همگانی از ماسک

 

این سویه هنوز در کشور ما شناسایی نشده است

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران، با بیان اینکه این ویروس در کشور ما شناسایی نشده است، یادآور شد: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم و به تبع آن هوا گرم شده و میزان سفر‌ها نیز افزایش یافته است بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که همچنان ویروس کووید در جامعه وجود داشته باشد. استفاده از خنک کننده‌های هوا مانند کولر بدن را مستعد ابتلا به این ویروس را زیاد می‌کند اما فرد علائم سرماخوردگی را به باد کولر نسبت می‌دهد و متوجه ابتلا به کووید نیست و همین مسأله سرایت این بیماری را افزایش می‌دهد که باید در حال حاضر به آن توجه شود.

با توجه به اینکه شدت بیماری زیاد  و خطرناک نیست و شبیه بقیه اومیکرون‌هایی است که تاکنون در حال گردش بوده است اما اگر موارد ایمنی رعایت نشود باز هم موارد بستری زیاد می‌شود زیرا سرعت سرایت آن بسیار بالا است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه