English

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

آئین نامه آموزش های مهارت محور تدوین خواهد شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آئین نامه آموزش های مهارت محور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می شود.

آئین نامه آموزش های مهارت محور تدوین خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، محمدعلی زلفی گل امروز در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور اظهار کرد: امروز ضروری است که برای آموزش‌های دانشگاهی، بسته مهارتی تعریف شود. پیش‌تر توجه به آموزش‌های مهارتی یک مزیت بود.

وی افزود: دانشجویی که از بسته‌های مهارتی استفاده کند در کارآفرینی و اشتغال موفق‌تر خواهد بود. دانشگاه‌های مهارت‌محور ایران مانند دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارد، یکی از مهم‌ترین نهادها در این زمینه است. دانشگاه علمی-کاربردی هم در این زمینه با غیرت پیگیر توسعه آموزش‌های مهارتی هستند.

زلفی گل گفت: طرح آباد دانشگاه علمی-کاربردی، طرح بسیار خوبی در این زمینه است. رئیس جمهور در سفر اخیر خود، ۹۰ میلیارد تومان برای نوسازی کارگاه‌ها و آموزشکده‌های استان آذربایجان شرقی اختصاص داد. اولویت دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در زمینه آموزش‌های مهارتی است. وزارت علوم هم در این دوره، به دنبال توسعه آموزش‌های نیازمحور و مهارت‌محور است. معاونت‌های آموزشی و پژوهشی هم در این زمینه به وظایف خود عمل می‌کنند.

وزیر علوم یادآور شد: ما در این همایش‌ها به دنبال این هستیم که خروجی همایش‌ها آئین‌نامه‌ای بشود که بر اساس آن می‌توان آموزش‌های مهارتی را ساماندهی کرد. آیا وزارتخانه‌ها و سایر ارگان‌ها پذیرش مناسبی از دانشجویان وزارت علوم دارند؟

وی خاطرنشان کرد: آموزش در وزارت بهداشت موفق است چون بستر عملی در اختیار دانشگاه است. بیمارستان‌ها در کنار دانشگاه‌ها کار می‌کنند. وزارت علوم از این امکانات محروم است. آئین‌نامه در هیئت وزیران مصوب بشود و همه دستگاه‌ها مکلف بشوند که در زمینه آموزش مهارتی خدماتی را ارائه دهند. در رشته‌های علوم انسانی از متخصصان می‌خواهیم که راهکار ارائه دهند.

زلفی گل تصریح کرد: ما با فلسفه اثربخشی آموزش مهارت‌محور کاری نداریم، بلکه نیازمند راهکارهایی هستیم که بر اساس آن بتوان آئین‌نامه‌ای عملیاتی تدوین کرد. در توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های جدید در آموزش عالی باید به بسته مهارتی توجه شود. باید برای ارکان آموزش عالی، مهارت‌محور کردن مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم تاکید کرد: در بخش فرهنگی هم باید فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود. در پارک‌های علم و فناوری چه اقداماتی باید انجام شود. راهی جز این نداریم که طرحی نو دراندازیم. امروز که هوش مصنوعی و علوم شناختی تعیین‌کننده‌اند، دانش مهارتی جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

وی گفت: لازم است در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود که دانشجویان با توجه به علایق‌شان، آموزش مهارتی ببینند. باید به این سوال پاسخ داد که برای مهارت‌محوری آموزش‌های دانشگاهی چه باید کرد؟

 

بیشتر بخوانید:

سفیران رفت و آمد محققان ایرانی خارج از کشور را تسهیل نمایند

استاد راهنما برای دانشجویان دوره کارشناسی باید تعیین شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه