English

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران:

برنامه ویژه مدرسه(بوم)، فرصتی برای عملیاتی نمودن ویژگی های مدرسه در چشم انداز ۱۴۰۴ است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: برنامه ویژه مدرسه(بوم)، فرصتی برای عملیاتی نمودن ویژگی های مدرسه در چشم انداز 1404 است.

برنامه ویژه مدرسه(بوم)، فرصتی برای عملیاتی نمودن ویژگی های مدرسه در چشم انداز 1404 است

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، علیرضا سعدی پور در وبینار توجیهی- آموزشی برنامه ویژه مدرسه(بوم) با حضور مجازی محبی مشاور رئیس سازمان پژوهش و دبیر برنامه ویژه مدرسه، معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه، کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش ابتدایی و رابطین برنامه ویژه مدرسه شهرستانها و مناطق استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: طرح بوم، به منظور آغاز کاهش تمرکز برنامه ریزی درسی در ایران بر اساس سند برنامه درسی ملی و در راستای سیاست کلی مدرسه محوری، آغاز اجرایی نمودن برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه به اجرا در می آید.

وی ادامه داد: طرح بوم نسخه مدرسه ای سند برنامه درسی ملی است و تنها جلوه عینی سیاست مدرسه محوری، شیوه نامه اجرایی برنامه ویژه مدرسه بر اساس رویکرد فرهنگی تربیتی و با تاکید بر آموزش های مهارت محور و بسط گستره فعالیت های پرورشی در سطح مدارس ابتدایی و متوسطه است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: این برنامه زمینه ساز توجه به نیازها و اقتضائات محلی و منطقه‌ای است و فرصتی است برای تکمیل و غنی سازی برنامه درسی و تربیتی موجود در حوزه کار و فناوری، هنر و تفکر و فرصتی است برای برقراری ارتباط با محله و عملیاتی نمودن ویژگی های مدرسه در چشم انداز 1404 و وظایف مدرسه صالح و در نهایت این برنامه فرصتی برای فرهنگ‌سازی برای سیاست اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب می‌باشد.

وی با بیان اینکه برنامه درسی دارای ابعاد چهارگانه طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی است، اضافه کرد: این برنامه تمرین طراحی یک واحد یادگیری یا یک موقعیت یادگیری و رشد دهنده می باشد و شامل فعالیت های معمول معاونت پرورشی و تربیت بدنی و فعالیت‌های تقویت دروس نمی شود.

سعدی پور گفت: برنامه ویژه مدرسه برنامه‌ای است که با اعتماد به صلاحیت و توان مدرسه، مجوز برنامه ریزی درسی، اجرا و ارزشیابی حجم معینی از زمان رسمی آموزش را به مدرسه واگذار می کند و شعار این برنامه «مدرسه برای محله و محله برای مدرسه» است.

وی با اشاره به اهداف این برنامه گفت: پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای و محلی ناشی از تفاوت های محیط زندگی جنسیتی و فردی دانش آموزان، تنوع بخشی به محیط های یادگیری با بهره گیری از امکانات و فضاهای آموزشی داخل و خارج از کلاس و مدرسه و ایجاد فضایی شاداب و پر نشاط و لذت بخش برای دانش آموزان و ارتقاء جایگاه مدرسه در اذهان عمومی به عنوان محور توسعه محله و شاخص بالندگی آن که منجر به رشد و یادگیری بیشتر دانش آموز، رشد و توسعه سازمان مدرسه و رشد و توسعه حرفه ای معلمان و کارکنان مدرسه می‌شود از جمله اهداف اساسی اجرای این طرح هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد: این برنامه باید به صورت 100 در سطح مدارس متوسطه اول و دوره دوم ابتدایی، حدود 25 درصد در سطح مدارس دوره اول ابتدایی، حدود 5 درصد در مدارس داوطلب متوسطه نظری فنی و حرفه ای و کاردانش و حدود 15 درصد از مدارس داوطلب غیردولتی به اجرا در آید.

وی بیان داشت: زمینه و موضوعات اجرایی برنامه ویژه مدرسه مبتنی بر 6 ساحت تربیتی است که همراه با آموزش یک مهارت و طراحی یک موقعیت یادگیری رشد در فعالیت های میدانی است که به میزان دو ساعت در هفته به صورت شناور و سیال و یا سهم گرفتن از ساعات تمامی دروس در طول سال و با تأکید بر مدیریت زمان و بهره گیری معلمان از روش ها و تکنیک های نوین مانند یادگیری معکوس، فیلم های آموزشی و... می باشد.

سعدی پور خاطرنشان ساخت: مدرسه مجاز است که در ساعات آموزشی روزهای عادی و یا در ساعت غیر رسمی مدرسه مانند بعد از ظهر روزهای عادی، روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیلات، به گونه‌ای که حجم زمان تعیین شده را محقق سازد و مجموعه ساعات این برنامه از زمان پیش‌بینی‌شده تجاوز ننماید به اجرا درآورد.

وی یادآور شد: دوره های ویژه مدرسه با مدیریت و اختیارات داخلی مدرسه، سازماندهی و اجرا می‌شود که در این راستا مدیر مدرسه با همراهی انجمن اولیا و مربیان باید کار را به گونه‌ای دنبال کند که در شرایط خاص آن مدرسه قابلیت اجرا داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه