English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

باید و نبایدهای ثبت نام کنکور امسال

داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ تا چهارشنبه ۱۸ آبان ماه برای ثبت نام در کنکور مهلت دارند و با توجه به وجود تفاوت های این دوره از کنکور با سالیان گذشته داوطلبین باید مورد ذیل را به کاملا مد نظر داشته باشند.

باید و نبایدهای ثبت  نام کنکور امسال

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، کنکور امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد، برای پذیرش دانشجویان در سال ۱۴۰۲ دو بار کنکور برگزار می‌شود، نوبت اول در دی ماه ۱۴۰۱ و نوبت دوم در تیرماه ۱۴۰۲.

نوبت اول کنکور در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود، روز پنج‌شنبه ۲۹ دی ماه کنکور گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و زبان‌های خارجی روز جمعه ۳۰ دی ماه کنکور گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، ریاضی و هنر برگزار می‌شود.

زمان ثبت‌نام کنکور تیرماه نیز از ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه است، این آزمون در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر ماه برگزار می‌شود، بر این اساس داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و هنر روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه آزمون می‌دهند و داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و زبان‌های خارجی روز پنج‌شنبه ۱۵ تیر ماه آزمون خود را می‌دهند.

 

امکان ثبت نام در هر دو کنکور ۱۴۰۲ میسر است

نکات ویژه و کلیدی این آزمون‌ها این است که امکان ثبت نام در هر دو کنکور میسر است، یعنی اگر در یک آزمون به هر دلیلی موفقیتی را که داوطلبان منتظرش نبودند، حاصل نشد، می‌توانند در آزمون بعدی شرکت کنند اما درصورت شرکت در هر دو کنکور داوطلب برای انتخاب رشته باید یکی را انتخاب کند.

داوطلبان باید توجهی به این فرمول داشته باشند: تراز کنکور + تراز معدل = تراز نهایی، یعنی در کنکور 1402 نمره نهایی داوطلبان حاصل نمره کنکور و معدل سال‌های دبیرستان است.

در این آزمون‌ها زیرگروه‌ها و دروس‌ عمومی حذف شده‌اند، نه اینکه توجهی به دروس عمومی نشده باشد، توجه شده چرا که نمره آن در معدل امتحان‌های نهایی سال‌های دبیرستان لحاظ می‌شود.

جالب‌تر اینکه اعتبار نتیجه کنکورهای ۱۴۰۲ دو سال است، یعنی اگر به هر دلیلی پس از قبولی داوطلبان نتوانستند در کلاس‌های دانشگاه حضور یابند و ثبت‌نام کنند، مهلت ۲ ساله برای ثبت‌نام دارند.

تاثیر معدل برای افرادی که کنکور رشته دیگر می دهند ۲۶ درصد و تاثیر کنکور ۷۴ درصد است، تاثیر معدل برای رشته هنر و زبان‌های خارجی ۲۶ درصد و تاثیر‌ کنکور ۷۴ درصد است، داوطلبان باید توجه داشته باشند که تاثیر معدل در سه شاخه نظری برای افرادی که در رشته دبیرستانی خود کنکور‌ می دهند ۴۰ درصد و تاثیر‌کنکور ۶۰ درصد است.

پذیرش یک بار در سال انجام می‌شود که طبق روند هر ساله در مردادماه داوطلبان وارد سامانه شده و با ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی و ۶۰ درصد تاثیر نمره آزمون، انتخاب رشته خود را انجام می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید:

کنکوری‌ها باید چند ساعت در شب بخوابند؟/ اگه می خوای تو کنکور قبول بشی به خوابت هم اهمیت بده

لیست وسایل ممنوعه داوطلبان در کنکور سراسری ۱۴۰۱

اما و اگرهای بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور

کنکور در ایران از چه سالی آغاز شد؟

 

شماره همراه شخصی در ثبت نام بسیار مهم است

تمام داوطلبان باید یک شماره موبایل داشته باشند این شماره بسیار اهمیت دارد زیرا پروفایل داوطلبان از طریق این شماره هویت سازی شده و اطلاعات داوطلبان باید به صورت دقیق و صحیح در این پروفایل قرار بگیرد، خواهش ما این است که عزیزان در وارد کردن معدل خود دقت کنند.

اگر داوطلبان معدل خود را بالا بزنند و با معدل‌شان مغایرت داشته باشد، به ضرر خودشان است. محکم ایستادیم که با مغایرت‌ها فردی نتواند ادامه تحصیل خود را انجام دهد. سامانه هوشمندی طراحی کردیم تا این مشکل برطرف شود.

 

ثبت نام سایتی کنکور چگونه است؟

هزینه ثبت نام برای هر گروه آزمایشی ۱۳۰ هزارتومان است و هر داوطلب باید مبلغ ۳ هزار تومان برای خدمات پیامکی پرداخت کند.

سیستم جامع آزمون سراسری به این صورت است که هر داوطلب باید بر اساس یک شماره تلفن همراه، اطلاعات خود را ثبت کند و ترجیح این است که با شماره تلفن همراه متعلق به خود داوطلب یا افراد درجه یک بوده و از هر تلفن همراه فقط یک بار استفاده شود، زیرا یک رمز عبور ۶ رقمی برای برد ارسال می شود و باید تلفن فعال و منحصر به یک داوطلب باشد.

سیستم جامع آزمون سراسری در مرحله اول صفحه اطلاعات کلی داوطلب را ثبت نام می کند و بعد از آن اطلاعات هویتی افراد ثبت می‌شود، اطلاعات هویتی داوطلب با سیستم ثبت‌احوال مطابقت داده می‌شود.

نمرات سوابق تحصیلی افرادی که در گذشته در آزمون شرکت‌کرده‌اند، در دسترس است،اگر مغایرتی وجود داشته باشد، می‌توانند برای رفع آن اقدام کنند، سوابق تحصیلی داوطلبانی که هنوز مشغول به تحصیل هستند نیز تیر ماه ۱۴۰۲ اعلام می‌شود.

دقت داشته باشید داوطلبان کنکور باید بدانند کافی نت‌ها همراهی مناسبی با داوطلبان ندارند و به داوطلب کنکور می‌گویند اطلاعات خود را روی برگه بنویس تا بعدا سر فرصت فرایند ثبت‌نام انجام شود، داوطلبان نباید به هیچ وجه اعتماد کنند چرا که بالای ۹۰ درصد خطاهایی که در فرایند ثبت‌نام‌ رخ داده در کافی نت‌ها صورت گرفته است.

 

آقایان باید تکلیف خدمت وظیفه را روشن کنند

داوطلبان «مرد» کنکور باید در زمان پذیرش در دانشگاه (قبول قطعی و ثبت نام) در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ یکی از شرایط لازم را دارا بوده و کد مربوط را در فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج کنند.

دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند، دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)، مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت) در مدت اعتبار آن، مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ معافیت تحصیلی دانش آموزی اخذ کرده و تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ در سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر تا ۲۰ سالگی تمام) فارغ التحصیل می شوند، دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از ۱۸ سالگی تمام) موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ شده باشند، به شرط نداشتن غیبت می‌توانند در کنکور ثبت‌نام کنند.

دانش‌آموزانی که در سن ۱۷ سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به دریافت دیپلم می‌شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل هستند؛ در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود؛ مگر اینکه در مهلت شش ماه، خود را معرفی کرده و بدون غیبت به خدمت اعزام یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) بدون غیبت اولیه دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ حضوری و پیوسته (دانش‌آموزان عادی) به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند،کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت آنها تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد و کارکنان شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نیروی انسانی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل، دانشجویان انصرافی در صورتیکه در سنوات اولیه تحصیلی نیز می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند.

 

همچنان ادامه تحصیل برای غایبین سربازی فراهم نیست

مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در آن، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نمی‌شود و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام از آنها نیستند، دانشجویان اخراجی دانشگاه ها هم تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی‌شوند به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند.

معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می‌شود. بنابراین فارغ‌التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نیستند. ضمن اینکه فارغ‌التحصیلان مشمول مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته نیستند و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مشمول هم مجاز به شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نیستند.

داوطلبان کنکور باید توجه داشته باشند که ترخیص سربازان حین خدمت ً صرفا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان برای تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.

دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که با دریافت مدرک مقطع پایین‌تر از ادامه تحصیل انصراف یا اخراج می‌شوند، تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

 

کنکور برای دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها چگونه است؟

دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها می توانند همزمان با تحصیل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصیل برای شرکت در کنکور ۱۴۰۲ ثبت نام کنند.

دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه و غیرروزانه (نوبت دوم «شبانه»، پیام نور، مجازی، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی و شهریه پرداز) همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی ارشد (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی یا تخصصی، برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به شرط نداشتن منع نظام وظیفه، می توانند همزمان با تحصیل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصیل برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت نام کنند.

دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه و غیرروزانه در صورت قبولی، باید از رشته قبلی خود انصراف داده و فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل خود ارائه دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه