English

کنکور در ایران از چه سالی آغاز شد؟

آزمون سراسری یا همان کنکور خودمان برای نخستین بار در حدود نیم قرن پیش و با سؤالاتی با پاسخ کوتاه برگزار شد.

کنکور در ایران از چه سالی آغاز شد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، کنکور، پروسه ای بود که تا یک زمانی و یا شاید همین حالا اگر نام آن را می شنیدیم لرزه بر انداممان می افتاد و استرس کل وجودمان را فرا می گرفت.

قبول شدن در یک رشته خوب و منحصربفرد در یک دانشگاه خود و یا  دولتی که شاید علاوه بر پز دادن به دیگران راه را برای رسیدن به  درجات بالاتر هموارتر می کرد و حتی این رویاپردازی ها باعث می شد که بجای درس خواندن به سراغ رویاپردازی برویم و خودمان را در آن مراتب بالا تصور کنیم و شادی که از موفقیت در کنکور در دل ما و خانواده بی تابی ایجاد می کرد.

اما این موضوع یعنی کنکور و استرس های حول آن و یا حتی شادی و ناراحتی پس از اعلام نتایج آن از چه زمانی در میان ما ایرانیان باب شده است؟

آزمون

نحوه برگزاری نخستین کنکور سراسری

کنکور که آن را به فرانسوی با نام (Concours) و در ایران نیز از آن با نام آزمون سراسری هم یاد می شود، در واقع کنکور نام آزمونی است که برای سنجش و پذیرش به دانشگاه‌ها زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور در برخی کشورها مانند ایران، چین و کره جنوبی برگزار می‌شود.

جالب است بدانید که این گونه آزمون‌ها درکشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا برگزار نمی‌شود اما از سوی دیگر آزمون کنکور از جمله مهم‌ترین و حیاتی ترین آزمون های علمی در ایران و در میان ایرانیان محسوب می شود.

 

 اما این داستان از کجا شروع شد؟

صبح روز ۱۵ مرداد سال ۱۳۴۸ تیتر همه روزنامه ها برگزاری نخستین کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها در کشور، بود.

درواقع در سال 1347 با تأسیس وزارت علوم مسئولان این وزارتخانه یکی از اولین اقدامات خود را برگزاری کنکور اعلام کردند و همین امر در نهایت سبب شد تا در ۱۵ مرداد سال ۱۳۴۸ آزمونی سراسری برای ورودی همه دانشگاه‌ها برگزار شود.

نخستین کنکور سراسری در ایران با حضور ۴۷ هزار و ۷۰۳ داوطلب برگزار شد و داوطلبان در این آزمون می‌توانستند از بین ۱۲ دانشگاه و تنها ۳۰ رشته تحصیلی؛ مسیر آینده زندگی خود را انتخاب کنند.  

سؤالات کنکور در آن سال به‌صورت پاسخ کوتاه بود و داوطلبان همرمان با آزمون می‌توانستند ۱۰ رشته دانشگاهی را از میان ۳۰ رشته کل انتخاب کنند.

نکته مهمی که در این میان مطرح می شد این بود که، در سال‌های ابتدایی کنکور منابع آزمون ناشناخته بود و از همین رو داوطلبان با سؤالات سخت رو به رو می‌شدند برای همین وزارت علوم ۶ سال بعد از برگزاری نخستین آزمون در سال ۱۳۵۴ مرکزی ویژه برای سازمان دهی کنکور تأسیس کرد که در ابتدا مرکز آزمون شناسی نامگذاری شد، ولی چند سال بعد به سازمان سنجش آموزش کشور تغییر نام داد.

آزمون4

در واقع در آن سال ها با شکل‌گیری سازمان سنجش علاوه بر آزمون سراسری معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و نوع مدرک (دیپلم ریاضی، طبیعی و ادبی)، جنسیت، وضعیت نظام وظیفه و سهمیه منطقه نیز در قبولی کنکور اعمال شد و نکته ویژه‌ای که در این میان وجود داشت این بود که تا پیش از برگزاری کنکور سراسری به شکل امروزی آن، با شروع به کار دانشگاه‌ها در ایران (از دانشگاه تهران گرفته تا...) در ابتدا هر کدام از دانشکده‌ها از طریق برگزاری امتحان یا مصاحبه و... اقدام به جذب دانشجو می‌کردند و البته گاهی حتی تعداد متقاضیان به حد کافی نبود و در دهه ۴۰ باتوجه به افزایش جمعیت کشور بخصوص جمعیت شهرنشین و افزایش تعداد افرادی که در ایران به مدرسه می‌رفتند و دیپلم می‌گرفتند تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه به‌صورت چشمگیری افزایش یافت و به همین علت  برگزاری آزمون سراسری مطرح شد.

 

جالب است بدانید که، حتی در سال ۱۳۴۲ جمعی از استادان و مسئولان دانشگاه‌های آن زمان هیأتی را تشکیل و آزمونی با عنوان «مسابقات ورودی دانشگاه‌ها» برگزار کردند، اما با توجه به اینکه برگزاری آزمون به این شکل از انسجام لازم برخوردار نبود عملاً مسابقات ورودی دانشگاه‌ها به موفقیت نرسید تا اینکه در سال ۱۳۴۸ بعد از تشکیل وزارت علوم کنکور برگزار شد و تا امروز به جز در سال‌های انقلاب فرهنگی هر سال اجرایی شده است.

 

چه سالی رکورددار بیشتر تعداد داوطلبین در کنکور است؟

تعداد داوطلبین برای ورود به دانشگاه پس از تغییرات سازمان سنجش و برگزاری آزمون با شگردهای جدیدتر بیشتر و بیشتر شد که با توجه به این امر می توان پر رقابت ترین سال های کنکور را مربوط به سال‌های ۷۹ تا سال ۱۳۸۲ دانست هرچند که بیشترین تعداد داوطلبین در تاریخچه کنکور ایران در سال ۱۳۸۱ با رقابت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری است و پس از سال ۱۳۸۲ تعداد داوطلبین هر ساله کم و کمتر شد به طوری که در چند سال اخیر یا حتی به عبارت دقیق تر در چند دهه اخیر تقریباً تعداد داوطلبین کشور هر چند با افزایش تعداد دانشگاه ها و در نتیجه افزایش تعداد رشته ها به عدد حدوداً ثابت یک میلیون داوطلب کنکوری در سال رسید.

 

بیشتر بخوانید:

نخستین کنکور الکترونیکی به صورت آزمایشی در بهمن ماه برگزار می‌شود

باید و نبایدهای دفترچه‌های کنکور 1402

نکات مهمی که کنکوری‌ها باید شب قبل از آزمون در نظر بگیرند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه