English

دانستنی‌های پزشکی؛

کدام مواد غذایی درد مفاصل را از بین می‌برد؟

مصرف برخی از مواد غذایی به‌طور کامل درد و التهاب مفاصل را نمی‌تواند از بین نمی‌برد، اما انتخاب‌های غذایی درست به کاهش درد و ناراحتی مفاصل می‌توانند کمک کنند.

کدام مواد غذایی درد مفاصل را از بین می‌برد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، امکان دارد آسیب های ورزشی موجب درد مفاصل شود یا به طور معمول امکان دارد این درد مربوط به آرتریت باشد.

آرتروز (آرتریت) بر روی مفاصل و بافتی که آنها را احاطه کرده است و همچنین بافت پیوندی تأثیر می گذارد. شایع ترین اشکال آرتروز مفاصل عبارتند از: آرتریت روماتوئید (RA)، استئوآرتریت (OA)، فیبرومیالژیا و نقرس.

اگر از درد استخوان یا درد مفاصل دارید حتما این را می دانید که می تواند در زندگی روزمره آزار دهنده باشد. اگر چه رژیم دقیق برای درمان آن اثبات نشده است، مطالعات نشان داده اند که غذاها و ادویه جات خاص می تواند به بیماران کمک کند و همانند داروهای طبیعی عمل کنند.

درد+مفاصل+و+استخوان+

به طور کلی هیچ غذایی به تنهایی برای حمایت از سلامت مفاصل درمان کننده نیست. ورزش کردن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و به طور کلی مراقبت از خود، همگی کلیدهای حفظ حرکت آزادانه مفاصل شما هستند.

 

در ادامه با مواد غذایی که بر روی رفع درد مفاصل تاثیرگذار است آشنا خواهید شد.

 

میوه ها

میوه‌ها به طور کلی مقدار زیادی از ویتامین‌هایی را دارا هستند که بدن ما به آنها نیاز دارد.

 

انگور:جدا از نظر عطر و طعم آن، انگور یک ترکیب گیاهی را دارا می‌باشد که پروانتوسیانیدین نام دارد و التهاب و درد مفاصل را کاهش می دهد.

 

مرکبات: بدن ما به منظور تقویت سیستم ایمنی به ویتامین c نیاز دارد. پرتقال، گریپ فروت و دیگر میوه های مرکبات ویتامین C بالایی دارند که به جلوگیری از آرتریت التهابی و درد مفصلی کمک می کند.

 

گیلاس: گیلاس و آلبالو رنگ زرشکی خود را از مواد شیمیایی گیاهی طبیعی به نام آنتوسیانین می گیرند. چندین مطالعه نشان داده اند که گیلاس تازه و آب گیلاس ترش ممکن است التهاب را مهار کند. چند مطالعه نیز گیلاس تازه را با عود کمتر نقرس مرتبط دانسته اند.

 

سایر غذاهایی که باید امتحان کنید: این رنگ است که اهمیت دارد. سایر میوه های پر رنگ (مانند زغال اخته، شاه توت و انار) نیز می توانند اثرات مشابهی داشته باشند.

 

سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات به‌ علت مواد معدنی و ویتامین‌های فراوان، گروهی مناسب از مواد غذایی به منظور تقویت مفاصل هستند. مطالعات بی‌شماری حاکی از فواید مصرف مقدار کافی سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم، و برگ چغندر نشان داده‌اند که این سبزی‌ها با خواص آنتی‌اکسیدان و خاصیت ضد‌التهابی خود، تاثیر بسیاری در کاهش دردهای مفصلی دارند.

 

اسفناج : اسفناج آنتی اکسیدان زیادی دارد. یکی از ترکیبات آن، کامپرلو است که اثبات شده است التهاب، درد و کاهش پیشرفت آرتروز را کاهش می دهد.

بروکلی : مطالعات نشان می دهند که کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان ها و همچنین برخی مواد ضد التهابی بسیار قدرتمند است. آنها نه تنها در کاهش استرس اکسیداسیون در سلول های شما اثرگذار هستند بلکه با اثرات التهاب مزمن مقابله میکنند. این تاثیر در نهایت می تواند به کاهش درد افراد مبتلا به آرتروز کمک کند.

 

سویا : سویا نیز سودمند هست. آنها دارای چربی کم و غنی پروتئین و فیبر هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به درد مفاصل التهابی کمک می کنند.

 

لوبیای قرمز : لوبیای قرمز نیز غنی از فیبر هستند. آنها همچنین پروتئین، اسید فولیک، آهن، منیزیم و پتاسیم دارا هستند که تمامی آنها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

مواد غذایی

ادویه ها

ادویه‌ها علی‌رغم دادن طعم اضافی به غذاهای ما، دارای خواص زیادی هستند. برای استفاده از خواص بیشتر آنها، بهتر است آنها را در آب و نوشیدنی گرم یا سرد بریزید.

 

زعفران یا زردچوبه : اینها به عنوان عوامل ضد التهابی عمل و به کاهش علائم آرتروز کمک می کنند. مطالعات نشان داده اند که کروکین که یکی از ترکیبات اصلی زعفران است دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد انعقادی است و در افراد مبتلا به درد مفاصل مؤثر است.

 

زنجبیل: زنجبیل یکی از شناخته شده ترین ادویه های ضد التهابی در کره زمین محسوب می‌شود. این ادویه تند مزه حاوی ترکیبات قوی به نام گینجرول است که می تواند به جلوگیری از تولید مواد شیمیایی و هورمون هایی که باعث درد می شوند کمک کند. مطالعات همچنین نشان می دهند زنجبیل، چه به صورت خام و چه پخته، می تواند به خوبی و حتی بهتر از چندین NSAID معمولی از جمله ایبوپروفن عمل کند.

یک راه سریع، آسان و بسیار مؤثر برای بهره مندی از مزایای ضد التهابی زنجبیل مصرف آن در چای است.

 

سیر: سیر یک ضد التهاب قدرتمند است که قرن ها به منظور کاهش شماری از بیماری ها از جمله درد و ورم مفاصل مورد استفاده قرار گرفته است. سیر دارای آنتی اکسیدان ها و به طور ویژه ترکیبی قوی حاوی گوگرد است که به آلین معروف است. هنگامی که حبه های سیر خام له، خرد یا جویده می شوند، آلییناز را آزاد می کنند، آنزیم قدرتمند دیگری که آلین را به آلیسین تبدیل می کند، که عامل بو، طعم و خاصیت درمانی قدرتمند سیر است.

 

چای سبز : چای سبز عمدتا به خاطر ویژگی های آنتی اکسیدانی و افزایش سوخت و ساز بدن شناخته شده است. علاوه بر این، حاوی ترکیبی به نام پلی فنول است که ضد التهابی است و به کاهش درد کمک می کند.

 

ماهی و روغن ماهی: انواع ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی قزل آلا و روغن ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به منظور مبارزه با التهاب اثبات شده اند و بلافاصله درد مفاصل را کاهش می دهند. مقدار بالایی از ویتامین D نیز در کاهش علائم آرتریت و بیماری های مشابه کمک می کند.

 

محصولات لبنی کم چربی : محصولاتی مانند ماست، شیر و پنیر غنی از کلسیم و ویتامین D هستند که هر دو برای تقویت استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی مفید هستند. آنها علاوه بر رژیم غذایی متعادل و همچنین کمک به کاهش درد از پوکی استخوان و استئوآرتریت کمک می کنند.

 

گردو، پسته و بادام : همه آجیل ها مغذی هستند، اما گردو، پسته ها و بادام حاوی مقادیر بسیار بالایی از کلسیم، منیزیم، ویتامین E، پروتئین و آلفا لینولنیک است که موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود.

 

گردو سرشار از چندین ماده مغذی است که با التهاب مقابله می کند، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳. باید این نکته را به خاطر داشته باشید که در حالی که گردو و سایر مغزها برای شما مفید هستند، کالری بسیار بالایی نیز دارند. بنابراین خود را به یک مشت در روز محدود کنید.

 

بیشتر بخوانید:

برای سلامت چشم خود چه کنیم؟

چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه