English

گزارش خبرگزاری موج از بودجه ۱۴۰۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

۸۵ درصد بودجه، سهم صندوق بازنشستگی کشور شد

بیش از 85 درصد رقم بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یعنی مبلغی بالغ بر 207 هزار میلیارد تومان آن سهم صندوق بازنشستگی کشور و 2 هزار و 746 میلیارد و 720 میلیون تومان آن سهم دستگاه اصلی این وزارتخانه است.

۸۵ درصد بودجه، سهم صندوق بازنشستگی کشور شد

به گزارش خبرگزاری موج، لایحه بودجه 1402 پس از کش و قوس های فراوان در نهایت پس از حدود پنج هفته تاخیر توسط رئیس دولت تقدیم مجلس شد و با حواشی و انتقاداتی فراوانی از سوی نمایندگان و کارشناس حوزه های مربوطه همراه بود که در این بین بیشترین سهم بودجه نصیب دو وزارتخانه بهداشت و کار شد.

در حقیقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بودجه‌ای بالغ بر 242 هزار و 263 میلیارد تومان پس از وزارت بهداشت در رتبه دوم قرار گرفت. که با نگاهی گذرا به این بودجه مشاهده می شود بیش از 85 درصد رقم بودجه یعنی مبلغی بالغ بر 207 هزار میلیارد تومان آن سهم صندوق بازنشستگی کشور و 2 هزار و 746 میلیارد و 720 میلیون تومان آن سهم دستگاه اصلی این وزارتخانه است.

همچنین از این بودجه، 2هزار و 750میلیارد تومان سهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای، 50 میلیارد تومان سهم موسسه کار و تامین اجتماعی و 16 هزار میلیارد تومان سهم سازمان تامین اجتماعی، 4 هزار میلیارد تومان سهم صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، 9 هزار میلیارد تومان صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و 990 میلیون سهم دبیرخانه شورای عالی فنی و حرفه ای و مابقی به سایر دستگاه ها اختصاص یافته است.

وزارت کار طبق لایحه بودجه امسال موظف شده ضمن بروز رستانی داده ها دو بار در سال با اتکا به داده های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و حذف گروههای پردرآمد از حمایت های یارانه ای اقدام کند.

گفتنی است لایحه پیشنهادی امسال دولت برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱، حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است.

 

سن بازنشستگی 2 سال افزایش یافت

 

همچنین در تبصره ۲۰ لایحه بودجه 1402 ذکر شده است، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشکری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم و به شکل اختیاری بدون رعایت شرط سنی به مدت ۲ سال افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از پرچالش ترین وزارتخانه های کشور شناخته می شود که باید به عنوان متصدی به بحران هایی نظیر بیکاری، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و موضوع شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بپردازد و سازمان ها و ارگان هایی عریض و طویلی به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید:

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۲ +جزئیات

غیاب بندهای تربیت نیروی متخصص و تقویت آموزش مجازی در بودجه ۱۴۰۲!

 

سازمان ها، موسسات و صندوق های زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

•    سازمان تأمین اجتماعی

•    سازمان بهزیستی کشور

•    سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

•    مؤسسه کار و تأمین اجتماعی

•    صندوق بازنشستگی کشوری

•    صندوق کارآفرینی امید

•    صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر

•    صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون

•    صندوق بازنشستگی فولاد

•    بانک توسعه تعاون

شوراها و هیئت های زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

•    شورای‌عالی کار

•    شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی

•    شورای‌عالی حفاظت فنی

•    شورای‌عالی سالمندان

•    شورای‌عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی

•    شورای‌عالی اشتغال

•    اتاق تعاون ایران

 

به موجب تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱، به منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی از طریق افزایش سرمایه گذاری، ارتقاء بهره وری، تکمیل طرح های تولیدی نیمه تمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود، استفاده از ظرفیتهای خالی بنگاههای تولیدی، تکمیل زنجیره ارزش تولید، حمایت از اقتصاد فرهنگ و انجام اقدامات نهادی و سیاست های فعال بازار کار، منابع مالی موضوع این تبصره با تأکید بر یکپارچه سازی حمایت های دولت و بسط عدالت سرزمینی در راستای رشد و پیشرفت استان های کشور با اولویت طرح های تولید دانش بنیان و پیشران و ایجاد اشتغال در مناطق مرزی اختصاص می یابد.

مسئولیت نظارت میدانی اجرای تبصره ۱۸ برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نظارت عالی بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت کشور است.

این لایحه دومین لایحه بودجه‌ای است که دولت سیزدهم تدوین و به مجلس تقدیم کرده است که بر اساس ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور از حیث منابع و مصارف افزون بر ۵۲ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال است.

به گزارش خبرگزاری موج، بودجه سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه 138 هزار میلیارد تومان بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه