English

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت: 

احتمال شروع پیک جدید کرونا از اواخر پاییز و اوایل زمستان

صبح امروز نشست خبری رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت برگزار شد.

احتمال شروع پیک جدید کرونا از اواخر پاییز و اوایل زمستان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صبح امروز نشست خبری آنفلوانزا، با حضور شهنام عرشی رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در سالن جلسات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
 
عرشی در ابتدای نشست خبری درخصوص آخرین وضعیت آمار ابتلا به کرونا در کشور گفت: بر اساس استانداردهای جهانی و گزارش های ارائه شده، تمام موارد اعلامی کرونا بر مبنای آزمایش مثبت پی سی آر و تست اعلام می شود و به همین علت در آمارهای اعلام شده و آمار حقیقی مبتلایان تفاوت هایی وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه آمارهای ابتلا به کرونا به حداقل رسیده است گفت: بر اساس آمارهای رسمی هیچ شهر قرمزی در نقشه کرونایی کشور وجود ندارد و اکنون استان فارس در صدر مبتلایان وجود دارد.

 رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به نمودارهای موجود وزارت بهداشت در خصوص آمارهای ابتلا و مرگ و میر کرونایی کشور گفت: در پیک هفتم باتوجه به آمار بالای واکسیناسیون، کاهش قدرت ویروس و ایمنی جمعی ارتفاع از نظر ابتلا و مرگ و میر به مراتب کاهش یافته است.

عرشی با بیان اینکه ما بیشترین ابتلا به کووید-19 را در پیک پنجم داشتیم ادامه داد: حدود 155 میلیون دُز واکسن نزریق شده است و 90 درصد از گروه سنی بالای 12 سال دُز نخست و 85 درصد از همین گروه سنی دُز دوم را دریافت کرده اند.

احتمال شروع پیک جدید کرونا از اواخر پاییز و اوایل زمستان

عرشی به سویه جدید کرونا شایع شده در دو کشور آلمان و فرانسه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه عمدتا سویه های جدید با یک ماه تاخیر به کشور می رسد همچنان نگرانی های ما پایدار است و پیش بینی می شود در اواخر پاییز و اوایل زمستان پیک جدید نه به شدت پیک های قبلی در کشور بوجود بیاید.

وی بیان کرد: باتوجه به ریشه کن نشدن ویروس کرونا و وجود سویه های جدید توصیه وزارت بهداشت همچنان مبنی بر استفاده ماسک و رعایت فاصله های اجتماعی است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت مطرح کرد: طبق اعلام مجامع جهانی به دلیل کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان پیش بینی خاصی به جهت اتمام ویروس کرونا نداریم اما به جهت آمار بالاب واکسیناسیون روند پیک در کشور به حالت کنترل رسیده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های واگیر مرز نمی‌شناسد، یادآور شد: 75 درصد بار بیماری‌ها را بیماری‌های غیرواگیر تشکیل می‌دادند اما همه گیری کرونا نشان داد یک ویروس با تغیبرات در مدت کم چقدر می‌تواند تمام دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

آنفلوآنزا ۴ هفته زودتر آغاز شد

عرشی با اشاره به شیوع ویروس آنفلوآنزا در کشور گفت: در طول سال بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نمونه از سراسر کشور به جهت بررسی بیماری جمع آوری میشود تا روند آنفلوآنزا نوع A مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آمار آنفلوآنزا نوع A تقریبا از اواخر مهرماه و ۴ هفته زودتر از حد معمول افزایش یافت.

امار وزارت بهداشت

امار وزارت بهداشت

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آمار فوق خاطر نشان کرد: خوشبختانه تا این لحظه اتفاق غیر مترقبه ایی به نسبت آمارهای ابتلا و مرگ و میر ده سال اخیر در کشور رخ نداده است و به سیاق سال های پیشین روند شیوع آنفلوآنزا در کشور به وقوع پیوسته است.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون حدود 31 مورد فوتی آنفلوانزا داشته‌ایم؛ خاطرنشان کرد: ما هر سال پیک آنفلوانزا را داریم و وقتی موج آنفلوانزا رخ می‌دهد 40 درصد افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی شدید را موارد آنفلوانزا تشکیل می‌دهد. در سال جاری فقط یک مورد مرگ در افراد زیر 5 سال داشته‌ایم.

عرشی به بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیز اشاره کرد و گفت: ویروس آنفلوآنزای پرندگان در سال ۹۶ بسیار وسیع شیوع یافت اما خوشبختانه امسال درگیری خاصی را شاهد نبودیم و مهار شده است. هرچند که همواره مراقبیم سویه های خطرناک پرندگان وارد اجتماع انسانی نشود چرا که به شدت ویروس قوی است.

امار وزارت بهداشت

امار وزارت بهداشت
 

همچنان استفاده از ماسک الزامی است

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج در خصوص عدم رعایت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس گفت: ما درهیچ مرحله ایی از پاندمی بر عدم رعایت و نیاز پروتکل های بهداشتی صحبت نکردیم و کما فی السابق بر استفاده از ماسک در فضاهای بسته توصیه جدی داریم.چراکه افراد در صورت عدم رعایت خود و دیگران را به ورطه بیماری می اندازند.
 

شیوع وبا در کشور مهار شد

 
عرشی در پاسخ به پرسش دیگر خبرگزاری موج در خصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری وبا در کشور گفت: امسال به دلیل شیوع زودهنگام وبا در کشور خصوصا از مرزهای غربی و کشور عراق بسیار نگران بودیم اما خوشبختانه با مراقبت های گسترده از سوی همکاران ما در حوزه دانشگاه ها، بیماری مهار شد و ۳۸۰ مورد بیماری نیز در کشور شناسایی شد.
 
وی افزود: همکاران ما در حوزه بهداشت محیط و مبارزه با بیماری ها به خوبی مبتلایان را رصد کردند و موفق شدند از وقوع یک پاندمی مرگبار جلوگیری کنند چراکه اگر بیماری شیوع می یافت هزاران نفر درگیر و ده ها نفر کشته برجای می گذاشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان تزریق واکسن آنفلوانزا در کشور و عوارض این واکسن گفت: ما سالانه حدود 500 هزار دوز واکسن آنفلوانزا را در سیستم‌های بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشت و برای تزریق به زنان باردار توزیع می‌کنیم و به میزان 3 تا 4 میلیون دوز نیز در داروخانه‌ها توزیع می‌شود که خود بیماران مزمن به داروخانه مراجعه و واکسن را خریداری می‌کنند‌. در سال جاری حدود 250 هزار دوز از واکسن آنفلوانزا تاکنون تزریق شده است.

عرشی ادامه داد: عوارض واکسن آنفلوانزا شامل درد محل تزریق و عوارض معمول است البته ممکن است هر واکسنی عارضه حاد نیز به دنبال داشته باشد.

وی افزود: واکسیناسیون همزمان کرونا و آنفلوانزا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه