English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مراکز نگهداری معتادان متجاهر ظرفیت ندارند/ فرآیند بازپروری معتادان با مشکل مواجه است

به کار گیری اقدامات بدیع و راهکارهای تازه برای نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر، سال ها است انجام شده اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

مراکز نگهداری معتادان متجاهر ظرفیت ندارند/ فرآیند بازپروری معتادان با مشکل مواجه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، "در تهران حدود ۲۲ هزار معتاد متجاهر وجود دارد و متاسفانه تا به این لحظه ظرفیت جدیدی برای نگهداری از معتادان متجاهر ایجاد نشده است"، این آماری بود که چندی پیش سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد و در ادامه صحبت های خود نیز بر این نکته تاکید کرد که اگرچه پلیس به ظرفیت نیروهای خود برای این موضوع اضافه کرده است، اما دیگر دستگاه های مسئول اقدامی انجام نداده اند.

سردار رحیمی از رها شدگی حدود هفت تا هشت هزار معتاد متجاهر در شهر تهران خبر داد که جایی برایشان نیست و این افراد هنوز در سطح شهر تهران هستند که ما امیدوار و پیگیر آن هستیم که ظرفیت‌هایی برای نگهداری و بازپروری معتادان ایجاد شود.

 

مدت نگهداری معتادان و متجاهر در مراکز نگهداری، اندک است

یکی از اهداف مهم در بازپروری معتادان متجاهر، آن است که بتوان آن‌ها را به جامعه و کانون خانواده بازگرداند، اما متاسفانه عوامل زیادی دست به دست یکدیگر داده تا این مهم یا محقق نشود یا تحقق آن با مشکلاتی مواجه باشد؛ یکی از این عوامل آن است که مدت نگهداری معتادان و متجاهر به اعتیاد بسیار کم است و بر اساس قانون، مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان نگهداری می‌شوند، که این به نوبه خود می تواند یکی از بزرگترین چالش برای بازپروری این قشر آسیب دیده باشد.

کمبود ظرفیت در مراکز نگهداری معتادان متجاهر و فرآیندی که نیاز است تا این افراد، فرآیند بازپروری خود را طی کنند، از دیگر عواملی است که جمع آوری معتادان متجاهر از معابر و سطح شهر با مشکلات عدیده ای مواجه شود.

به کار گیری اقدامات بدیع و راهکارهای تازه برای رفع این معضل، سال ها است که در دستور کار قرار گرفته است، اما یا هیچ یک از این اقدامات به کار گرفته نشده یا اگر هم مسئولان امر، راهکاری را اتخاذ کرده اند، عمدتا نتوانستند اقدام ضربتی دراین خصوص داشته باشند.

شهرداری ها یکی از مسئولانی هستند که با کمک دولت نقش زیادی در نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر دارند، اما وقتی چنین آماری از سوی فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام می شود، نشان دهنده آن است که این نهاد نیز نتوانسته به طور شایسته کار خود را به نحو احسنت انجام دهد.

 

رهاشدگی معتادان بعد از گذراندن در دوره کمپ

البته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری موج، درباره تشکیل قرارگاه اجتماعی به منظور ساماندهی معتادان متجاهر در شهر تهران و عملکرد شهرداری در این خصوص، گفت: گزارش عملکرد از فعالیت این قرارگاه به صورت نیمه مبسوط به تازگی در اختیار اعضای شورای شهر قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید:

طرح قرارگاه اجتماعی هنوز تکمیل نشده است/ ضرورت تدوین قوانین جدید بعد از گذراندن کمپ ماده 16

 

وی با بیان اینکه در این مرحله باید در نشست های هم اندیشی، چالش های این طرح بررسی و برطرف شود، ادامه داد: یکی از عمده مشکلات در جمع آوری‌ هایی که توسط نیروی انتظامی انجام می‌گیرد، رهاشدن این افراد بعد از گذراندن دوره کمپ است. البته برخی معتقد‌ند از آنجا که بعد از دوره نگهداری در کمپ این افراد مجدد وارد جامعه می‌شوند، لذا ضرورتی برای جمع ‌آوری وجود ندارد و بهتر است به حال خود رهایشان کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید‌ بر اینکه چنین اعتقادی به هیچ وجه قابل ملاحظه نیست، ادامه داد: برای اقدامات بعد از رها شدن نیاز است برخی قوانین جدید تصویب و حتی قوانینی اصلاح شود و اگر لازم باشد قوه قضائیه هم وارد عمل شود.

نادعلی با اشاره به اینکه این طرح هنوز جای کار دارد و تکمیل نشده است، افزود:‌ البته این طرح از حالت سکون و بطلالت خارج شده و این نشان از توجه شهردار به روح شهر دارد.

به گفته وی در طرح قرارگاه اجتماعی با ماجرای انسانی مواجه هستیم و جایز نیست حرکت عجولانه‌ و بدون برنامه ‌ریزی صورت گیرد.

 

طرح های بی نتیجه برای نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر

گفتنی است، حضور معتادان متجاهر در سطح شهر علاوه بر آنکه چهره شهر را نا زیبا کرده است، مشکلاتی را نیز به لحاظ فرهنگی ایجاد کرده است که به منظور سالم سازی برخی مناطق آلوده تاکنون طرح های زیادی به اجرا در آمده است، اما متاسفانه اجرای چنین طرح هایی مقعطی بوده و همچنان شاهد آن هستیم که در بسیاری از مناطق، معتادان زیادی حضور دارند و حتی در ملاءعام اقدام به مصرف موادمخدر می کنند که این موضوع نیز به پررنگ شدن معضلات فرهنگی دامن زده است.

افزایش مراکز بازپروری، شاید یکی از اصلی ترین راهکارها برای حل نگهداری معتادان متجاهر باشد چراکه امروزه تعداد این مراکز نیز محدود است، از سویی در کنار این موضوع، اصلاح قانون برای زمان نگهداری معتادان و اختصاص اعتبارات لازم برای سرپا ماندن این مراکز و خدمت رسانی بهتر آنها به معتادان متجاهر، می تواند تحولی را برای از بین بردن یا کمرنگ کردن این معضل، رقم بزند درحالی که دستگاه های مسئول در این حوزه نیز باید بیش از گذشته پای کار بیایند، چراکه در حال حاضر به نظر می رسد هر یک از نهادها، ساز خود را می زنند و بی توجه به وظایف قانونی خود، هر بار به بهانه های مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، لذا می طلبد، یک هم افزایی و تعامل درستی بین سازمان های متولی برای رفع این مشکل و معضل به وجود آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه