English

مرتضی محمودوند در گفتگو با خبرگزاری موج:

آمار فاجعه بار حضور پزشکان در ٢٣ استان کشور/ به ازای هر ١٠ هزار نفر جمعیت تنها ٥ پزشک متخصص

نماینده مردم خرم آباد در مجلس بر این نکته تاکید کرد که توزیع نامناسب پزشک در کشور نشان دهنده آن است که ٤٥ درصد پزشکان متخصص کشور در شهر تهران حضور دارند.

آمار فاجعه بار حضور پزشکان در ٢٣ استان کشور/ به ازای هر ١٠ هزار نفر جمعیت تنها ٥ پزشک متخصص

مرتضی محمودوند در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، به مقایسه سرانه پزشک در ایران با دیگر کشورها پرداخت و گفت: ایران از نظر سرانه پزشک نه‌ تنها با کشورهای پیشرو فاصله زیادی دارد، بلکه در منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ایران در سرانه پزشکی، رتبه ٢٠ از ٢٥ را در بین کشورهای منطقه به خود اختصاص داده است که نشان از قرار گرفتن آن، در جایگاه پایین‌تر نسبت به کشورهایی همچون عربستان، ترکیه، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه سرانه پزشک متخصص در ایران با میانگین ٥.٩ به ازای ١٠ هزار نفر، باعث ایجاد بازار انحصاری در ارائه خدمات تخصصی می شود، افزود: از سویی دیگر سرانه متخصص در ٢٣ استان کشور نیز به ازای ١٠ هزار نفر کمتر از ٥ نفر است که آماری فاجعه‌بار بوده و نشان دهنده وضعیت بحرانی این مناطق است که در این شرایط افزایش هزینه‌ خدمات، کاهش کیفیت خدمات، صف طولانی انتظار و مفاسدی همچون دریافت خارج از تعرفه (زیرمیزی) به وجود می آید.

بیشتر بخوانید:

توزیع پزشکان متخصص در کشور عادلانه نیست/ فاصله ایران با استانداردهای جهانی در زمینه پزشک متخصص!

افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی راه حل کمبود پزشک در کاشمر است

افزایش ظرفیت پزشکی مانع از خروج ارز می‌شود/ محدودیت در پذیرش رشته‌های پزشکی احتمال مهاجرت افراد را بالا می‌برد

وی تصریح کرد: توزیع نامناسب پزشک در کشور نشان دهنده آن است که ٤٥ درصد پزشکان متخصص کشور در شهر تهران حضور دارند.

محمودوند بیان کرد: در شرایط فعلی، حجم بالای بیماران در برابر تعداد کم دانشجوی متخصص، باعث تحمیل شیفت کاری بیش از حد به آن ها شده است و ظرفیت کنونی پذیرش به هیچ عنوان تامین کننده نیاز کشور نیست همچنین معاینه سطحی بیماران و کاهش بار یادگیری دانشجویان، خستگی بیش از حد و مشکلات روحی وروانی رزیدنت ها، از تبعات کمبود دانشجوی دستیاری است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، مساله کمبود پزشک در کشور را برای مردم ایران ناشایست تلقی و بر ضرورت رفع آن تاکید کرد و گفت: ما در شهرستان ها و مناطق دور افتاده، نه تنها مشکل پزشک متخصص بلکه مشکل کمبود پزشک عمومی داریم که این موضوع شایسته مردم ایران نیست.

بیشتر بخوانید:

وزارت بهداشت تمایلی به تسهیل در مسیر ورود پزشکان متخصص به شهرستان‌ها و مناطق محروم ندارد

جذب نیروی متخصص و پزشک عمومی مهم ترین نیاز حوزه درمان بناب است

انتقاد از لابی‌بازی‌هایی که نظام سلامت را با چالش مواجه کرد/ چرا وزارت بهداشت با افزایش ظرفیت پزشکان مخالف است؟

باید انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی شکسته شود / برخی مناطق محروم در کشور حتی جراح داخلی هم ندارند

نماینده خرم آباد در مجلس، راه حل مشکل کمبود پزشک را افزایش سهمیه پزشکان دانست و اظهار کرد: بایستی ظرفیت دانشجوی پزشکی و به خصوص دانشجوی مقطع تخصصی و فوق تخصصی از طریق دانشگاه و کنکور اصلاح شده و افزایش یابد.

نماینده مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تشویق پزشکان گفت: پزشکی که برای خدمت به مناطق محروم اعزام می شود، مشقاتی را برای خدمت در این مناطق سپری می کند؛ بنابراین باید یک مشوق مادی و معنوی پیش روی خود ببیند که به تبع آن، مشکل مردم این مناطق نیز رفع خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه