English

خبرگزاری موج آخرین وضعیت مجسمه سنگی میدان حُر را بررسی می کند:

شیربی یال و دُم و اشکن شهرداری در میدان "حُر" ! / عملیات بازسازی شیر سنگی میدان حُر با دستور میراث فرهنگی متوقف شد / حق شناس: از پاسخ شهرداری قانع نشدم

با وجود تلاش شهرداری برای توجیه دلایل تخریب مجسمه شیرسنگی میدان حُر، کارشناسان و اعضای شورای شهر همچنان به انتقادهای خود در این زمینه ادامه می دهند و حتی سازمان میراث فرهنگی تهران اعلام کرده که جلوی فعالیت عوامل شهرداری در این میدان را گرفته است!

شیربی یال و دُم و اشکن شهرداری در میدان "حُر" ! / عملیات بازسازی شیر سنگی میدان حُر با دستور میراث فرهنگی متوقف شد / حق شناس: از پاسخ شهرداری قانع نشدم

به گزارش خبرنگار موج، پیروز حناچی، شهردار که حالا ماه‌های پایانی ماموریت خود در شهرداری تهران را طی می‌کند، این روزها مدام با چالش هایی جدید مواجه می شود. از موضوع ضرب و شتم یک دستفروش توسط یکی از عوامل شهرداری تا تخلف مدیرانش در مورد تزریق واکسن کرونا، از ممنوعیت استفاده از آلات و ادوات موسیقی در بهشت زهرا تا تخریب مجسمه سنگی قدیمی و تاریخی شیر میدان حر. بازسازی مجسمه شیرسنگی در میدان حر اما چه همچنان باز است و به نظر می رسد احتمالا باید شهرداری در برابر میراث سرتعظیم فرود آورد و اشتباهش را بپذیرد!  گرچه مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری اعلام کرده اند که برای مرمت مجسمه‌های شیر میدان حر، آن را تخریب کرده و در پاسخ به انتقادهای شهروندان و کارشناسان میراث فرهنگی اعلام کرده اند که قدمت این چهار شیر به کمتر از دو دهه می‌رسد، ولی معلوم نیست که چرا اگر این شیرها فاقد ارزش تاریخی و فرهنگی بوده اند، معاون میراث‌ فرهنگی استان تهران خبر از توقف ادامه کار کارگران شهرداری بر روی این شیرها داده است!    

مرتضی ادیب‌زاده در یکی از جدیدترین اظهار نظرها در مورد این شیرها گفت :تخریب مجسمه‌های شیر در میدان حر که توسط شهرداری بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی در حال انجام بود به محض اطلاع با حضور پرسنل یگان‌ حفاظت‌ میراث‌ فرهنگی متوقف شد.

به گفته وی مجسمه‌ میدان حر، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، در سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که شامل مجسمه نبرد گرشاسب می‌شود.

معاون میراث‌ فرهنگی استان تهران تاکید کرد: شهرداری قبل از هر اقدامی در محدوده میانی میدان باید از اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران استعلام بگیرد.

وی افزود در مورد میزان تخریب و  آسیب وارد شده به مجسمه‌های میدان حر کارشناسان میراث‌ فرهنگی در حال بررسی و ارزیابی هستند تا مرمت و اقدامات حفاظتی لازم، بر آن اساس صورت گیرد

با این حال برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی همچنان دلیل تخریب شیرهای قدیمی میدان حر را ترمیم آنها و ساختن مجسمه هایی مقاومتر عنوان کرده و گفت: قالب‌گیری از روی یکی از نسخه‌هایی که سلامت بیشتری داشتند، توسط تیم مرمت کننده در دستور کار قرار گرفته و با توجه به اینکه جنس مجسمه اصلی گرشاسپ و اژدها هم از بتن است، تصمیم گرفته شده که مجسمه‌های شیرها هم در تولید جدیدشان با بتن اجرا شوند.

فریاد اعضای شورا

جالب اینجاست که مسئولان سازمان زیباسازی در حالی مدعی اند که عمر این مجسمه ها تنها حدود ۲ دهه است که چند روز قبل حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در این مورد به صراحت اعلام کرد: این شیرها دهه‌هاست که در اطراف میدان حر قرارگرفته و در عکس‌ها و تصاویر مربوط به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب نیز این شیرها در اطراف میدان قرار دارد.

در عین حال با بالاگرفتن ماجرا دیگر اعضای شورا نیز به تدریج مجبور به واکنش نسبت به این ماجرا شدند. سخنگوی شورا یکی از همین اعضا بود که خبر از ارسال نامه ای به سازمان زیباسازی داد که در آن از این سازمان خواستار ارایه گزارشی در مورد شیرهای میدان حرشده بود. وی در این اظهار نظر گفته که انتظار دارد تا گزارش سازمان زیباسازی تا شنبه به شورا برسد.

در کنار نظری، سایر اعضای شورای شهر نیز به تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر واکنش نشان دادند و از این رو چالشی جدید میان شورای شهر و شهرداری به وجود آمد. گواه این ادعا نامه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران به سازمان زیباسازی شهر تهران و گزارش خواستن از این سازمان در مورد علت اقدام صورت گرفته است. همچنین محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج با طرح این موضوع که توضیحات سازمان زیباسازی قانع کننده نیست گفت:  بعد از خبری شدن ماجرا، ما هم به عنوان اعضای شورای شهر تهران در مورد به تخریب مجسمه شیر میدان حر از شهرداری توضیح خواستیم وهمچنان منتظر هستیم!

وی با اشاره به پاسخ سازمان زیباسازی نیز گفت: البته این سازمان اعلام کرده که برای ترمیم و مرمت مجسمه‌ها دست به چنین اقدامی زدند اما به نظر نمی‌رسد این  پاسخ قانع کننده باشد.به شخصه انتظار دارم اگر تخلف و کار غیر کارشناسی صورت گرفته باشد ، با افراد متخلف برخورد شود.

زهرا نژادبهرام هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، ضمن تکرار اظهارات حق شناس در مورد اینکه منتظر دریافت گزارش سازمان زیباسازی هستند گفت: با این تفاصیل اما یک چیز مسلم است. اینکه این اقدام بدون هماهنگی و اطلاع‌رسانی انجام شده است.

انتقاد یاران شهردار

علاوه بر میراث فرهنگی و شورای شهر، تخریب شیرهای میدان حر حتی داد بسیاری از کارشناسان شهری و مدیران باسابقه شهری را نیز درآورده است، بطوریکه معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران و به عبارتی معاون سابق خود حناچی که اتفاقا خودش بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز بوده با انتقاد از این اقدام شهرداری در اظهار نظری تند و تیز گفت: یکی از دلایل محکوم بودن تخریب آثار باستانی این است که مردم با این آثار خاطره دارند.  به عنوان مثال در حال حاضر تعدادی تیر چراغ برق در تهران وجود دارد که مربوط به زمانی  است که اولین بار برق به تهران رسید. این تیر چراغ برق‌ها ارزش بسیار بالایی ندارند اما به دلیل اینکه مربوط به آن زمان است و مردم با آن خاطره دارند، ارزش دارند، لذا از این جهت باید از آنها به خوبی نگهداری شود.

وی همچنین با رد ادعاهای سازمان زیباسازی در مورد قدمت این مجسمه ها گفت: مجسمه‌های شیرهای واقع در میدان حر متعلق به دوران پهلوی است و به جهت خاطره‌ای که در ذهن مردم دارند و مردم در طول سالیان آنها را مشاهده کردند، برای حفظ ارزش خاطره مردم بهتر است که این آثار به همان صورت حفظ و نگهداری شوند. و برای همین شهرداری نباید  چنین کاری را می کرد.

با این تفاصیل و با ورود سازمان میراث فرهنگی به ماجرا و توقف فعالیت عوامل شهرداری به نظر می رسد این پرونده در روزهای آتی همچنان خبر ساز باشد. پرونده ای که شاید تا آخرین روزهای کرسی نشینی شهردار تهران نیز گریبان وی را رها نکند! پرونده مجسمه هایی که شاید در اولین نگاه این شعر معروف را تداعی کند که: شیر بی یال و دم و اشکن که دید؟ اینچنین شیری خدا کی آفرید؟!     

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه