English

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگو با خبرگزاری موج:

رسانه‌ها نام دو مسئولی که مجوز سفرهای نوروزی را صادر کرده اند، کشف و افشا کنند/ تعداد بستری ها در تهران به ۲۵۰۰ نفر در روز رسیده است

امروز با آغاز موج چهارم کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها، دوباره همان زخم های قدیمی سرباز کرده است. اینکه کمبود تخت و تجهیزات پزشکی داریم یا اینکه داروهای کرونایی نایاب شده و بیمارستان ها حاضر به پذیرش بیمار نیستند.

رسانه‌ها نام دو مسئولی که مجوز سفرهای نوروزی را صادر کرده اند، کشف و افشا کنند/ تعداد بستری ها در تهران به ۲۵۰۰ نفر در روز رسیده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، اخبار تایید نشده حکایت از آن دارد که در روزهای گذشته به دلیل افزایش سفرهای نوروزی و همچنین آغاز موج چهارم کرونا و افزایش روند تصاعدی تعداد مبتلایان و بستری ها و فوتی ها، کشور نه تنها در آستانه بحران تجهیزات پزشکی و دارویی قرار گرفته که هنوز هم معلوم نشده کدامیک از مدیران ارشد ستاد ملی کرونا مسئول صدور مجوز سفرهای نوروزی بوده اند! برای یافتن پاسخی در این زمینه گفتگویی انجام داده ایم با دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری و   عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا که در زیر می خوانید:

آقای دکتر، بالا رفتن آمار فوتی های کرونایی نشان می دهد که گویا ویروس کرونای انگلیسی بسیار کشنده تر از ویروس کرونای قدیمی است. این نظریه تا چه حد درست است؟

اصلا اینگونه نیست. یعنی قدرت کشندگی کرونای انگلیسی بیشتر از کرونای قدیمی نیست بلکه این سرعت انتقال و انتشار آن است که بسیار بیشتر از ویروس قبلی است. در چنین شرایطی وقتی تعداد مبتلایان و بستری های بد حال افزایش پیدا می کند، مسلما تعداد فوتی ها نیز به همان نسبت زیاد می شود. الان فقط در تهران آمار بستری ها به ۲۵۰۰ نفر رسیده است. خب طبیعی است که وقتی تعداد مبتلایان به خاطر آزاد بودن سفرهای نوروزی تا این حد افزایش پیدا کند، به همان نسبت آمار فوتی های نیز افزایش پیدا می کند. خب این مساله به معنی خطرناک بودن و کشندگی بیشتر کرونای انگلیسی نیست!

به نکته خوبی اشاره کردید. همانطور که شما هم اشاره کردید، عامل اصلی آغاز موج چهارم کرونا سفرهای نورزی هموطنان بوده است. اما مدیران وزارت بهداشت که مدعی اند دو نفر از مسئولان ستاد ملی کرونا بدون توجه به هشدارهای پزشکان و مدیران وزارت بهداشت، عامل اصلی صدور مجوزهای سفرهای نوزوزی بوده اند، همچنان حاضر نیستند نام این دو مسئول را اعلام کنند. شما می دانید این دو مدیر چه کسانی بودند؟

باور بفرمایید بنده هم اطلاعی از این موضوع ندارم. این وظیفه شماست که به عنوان نماینده افکار عمومی، موضوع را پیگیری کنید و این دو مسئول که باعث ایجاد وضعیت بحرانی کنونی هستند را به مردم کشور معرفی کنید!             

اگر وضعیت اینقدر بحرانی است پس چرا از ظرفیت های ارتش و شهرداری و.... که در موج قبلی کرونا اعلام کرده بودند می توانند هزاران تخت جدید را برای بستری شدن بیماران کرونایی آماده کنند، استفاده نمی شود؟

مشکل اصلی ما تخت برای بستری نیست. مشکل ما تخت ها و امکانات بخش های icu  است. یعنی جایی که بیماران بد حال باید بستری شوند. ما در این نقاط مشکل داریم وگرنه تخت های اضافی چندان دردی از سیستم درمانی حل نخواهد کرد.

شایع شده که دارو نیز برای بیماران کرونایی کمیاب شده است. این خبر درست است؟

به هیچ عنوان؛ من از صبح تا الان که عصر است به سه بیمارستان کرونایی سرکشی کرده ام. به هیچ عنوان مشکلی در مورد دارو وجود ندارد. (لحنش، لحن شوخی به خود می گیرد و ادامه می دهد): شما هم شایعه درست نکنید! خوشبختانه حداقل در زمینه  دارو مشکلی نداریم.

ولی قبول دارید که همان سفرهای نوروزی و بی تدبیری مدیرانی که این تصمیم را گرفته اند، باعث بروز وضعیت بحرانی کنونی هستند؟

دقیقا؛ این یک واقعیت تلخ است.

با توجه به شرایطی که امروز با آن مواجهیم، فکر می کنید آمار بیماران و فوتی ها همچنان باز هم بالا برود؟

صد درصد! حداقل تا چند روز آینده وضعیت به همین منوال خواهد بود و چه بسا آمار فوتی ها بالاتر هم برود. تنها امید ما این است که انشالله تعطیلی و محدودیت ۱۰ روزه شهرها جواب بدهد و بعد از چند روز شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی ها باشیم. چون واقعا هم وضعیت، وضعیت خطرناکی است و هم کادر درمان حقیقتا خسته هستند. برای همین تنها توصیه ای که می توانم بکنم این است که مردم واقعا پروتکل ها را رعایت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه