English

موج گزارش می دهد:

ولوله کرونا در بین مسافران نوروزی/ کشور در آستانه موج چهارم کرونا

سومین روز سال 1400 در حالی سپری شد که اخبار بسیار نگران کننده ای از آمار بستری ها در شهرهای بزرگ منتشر می شود. هشدارهایی که شاید اصلی ترین و نگران کننده ترین آنها مربوط به نگرانی ناشی از احتمال افزایش کرونای انگلیسی در بین مسافران نوروزی باشد . به شکل خود رسید که ازدحام و شلوغی معابر و بازارها برای خریدهای شب عید و سفرهای نوروزی نتایج خود را نشان داد و براساس آمارها، شمار بستری‌های کرونا و شهرهای قرمز و نارنجی رو به افزایش است.

ولوله کرونا در بین مسافران نوروزی/ کشور در آستانه موج چهارم کرونا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وخامت وضعیت کنونی زمانی مشخص می شود که بدانیم به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران،  باتوجه به گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی در کل کشور از نظر علمی نیازی به اثبات اینکه تک‌تک موارد ویروس کلاسیک هستند یا جهش یافته  نیست. 

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز دوم فروردین در ارتباط تصویری با رییس جمهور گفت: نگران افزایش موارد ابتلا به کرونای جهش‌یافته در پی افزایش سفرها هستیم.

وی افزود: همکاران همچنان نگران افزایش موارد در رابطه با ویروس جهش یافته ای که در سراسر کشور پخش شده است، هستند، برای مثال از یک استان ۴۹ نمونه دریافت کردم که متاسفانه ۲۹ نمونه از آنها ویروس جهش یافته بود؛ اینکه آمار مرگ دورقمی بعد ازگسترش یک ماهه ویروس جهش یافته در کشور مشاهده می شود چیزی نیست جز تلاش بی وقفه همکاران ما در مهار بیماری که ان شاالله بتوانیم این راه را ادامه بدهیم.

معاون وی ، ایرج حریرچی نیز با هشدار نسبت به افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی خبر از افزایش تعداد این شهرها به ۵۱ شهر داد و گفت: خوشبختانه خوزستان روند نزولی پیدا کرد و می‌ توان گفت تا یکی دو هفته آینده روند خیلی بهتری در خوزستان حکم فرما شود.

وی ادامه داد: در حالی که در کشور ثبات نسبی وجود دارد و میزان فوتی‌ها در حدود ۲.۲ در ۱۰۰ هزار نفر حدودا ثابت است، اما افزایش جزئی چند درصدی در موارد بستری‌ها دیده می‌شود. در برخی شهرها نظیر تهران افزایش بستری قابل توجه‌تر ازسایر شهرها است. متاسفانه در دو شهر مجاور استان تهران دماوند و فیروزکوه وضعیت قرمز حاکم شده است.

حریر چی با بیان اینکه روز تحویل سال یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر تنها وارد مشهد مقدس شده‌اند، ادامه داد: بوشهر روند صعودی پیدا کرده است و با توجه به روند افزایشی در ارومیه ممکن است به روند قرمز برسد. اینها نتیجه اتفاقاتی است که دراسفند ماه و در خریدها اتفاق افتاد. مسافرت‌ها و دید و بازدیدهایی که انجام می‌شود دردو الی چهار هفته آینده نشان خواهد داد.

همچنین به گفته وی روند بستری بیماران کرونایی در ارومیه و نقده در استان آذربایجان غربی نیز کماکان صعودی است و امکان قرمز شدن ارومیه طی روزهای آتی هم وجود دارد ضمن آنکه در استان اصفهان روند ابتلا در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان و کاشان کماکان صعودی است و احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن کاشان وجود دارد. در ایلام شهرستان‌های آبدانان، ایوان، چرداول، دهلران صعودی هستند و احتمال نارنجی شدن آنها و قرمز شدن دهلران وجود دارد. در استان بوشهر نیز علاوه بر شهرهای بوشهر و دیلم، نگران خیزی جدید در گناوه هستیم.

از سویی بنا برا این گزارش، در خوزستان شهرستان‌های ایذه و بهبهان صعودی ترین روند بستری را دارند و در حال ورود به مرحله قرمز هستند. روند در شهرستان‌های ارسنجان، داراب، زرین‌دشت و مرودشت از استان فارس کماکان صعودی است. علاوه بر افزایش مبتلایان در شهرستان‌های سقز، بانه و بیجار استان کردستان ، در استان لرستان نیز شهرستان بروجرد روند افزایشی دارد.

پایتخت در آستانه بحران

اما شاید نگران کننده ترین وضعیت کرونایی کشور به پایتخت اختصاص داشته باشد چرا که اخبار منتشر شده از تهران نیز حکایت از افزایش تدریجی بستری شدگان در این شهر میلیونی دارد . این شرایط به گونه ای است که حتی استاندار تهران را نیز وادار به واکنش داده است .

انوشیروان محسنی بندپی، با اشاره به وضعیت شهرهای استان تهران اظهار داشت: ۶ شهر در استان تهران در وضعیت نارنجی قرار گرفته که اکثر مراجعین به بیمارستان ها در دو شهر دماوند و فیروزکوه، افراد غیربومی هستند.

وی با تاکید بر ممانعت از سفر به سایر شهرها گفت: هرگونه دورهمی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی سبب چرخش ویروس کرونا به ویژه کرونای انگلیسی می‌شود و از این رو برای حفظ سلامت خود و هموطنانمان باید رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، استاندار تهران سپس خاطر نشان کرد: هرگونه سهل انگاری و سفرهای غیر ضروری، نگرانی‌ها نسبت به بازگشت مسافران و شیوع پیک دیگر کرونا در تهران را افزایش می دهد. از این رو از تمام شهروندان درخواست می شود که نکات بهداشتی و اولویت عدم سفر را مورد توجه جدی قرار دهند.

افزایش 52 درصد سفرهای جاده ای

اما علاوه بر وضعیت کرونا، روز گذشته آماری از سوی  رییس پلیس راهوراز وضعیت جاده ها و مسافرت ها منتشر شد که در نوع خود قابل تامل است .  

سردار سید کمال هادیان‌فر، در ارایه گزارشی به رییس جمهوری با اشاره به طرح نوروزی ۱۴۰۰پلیس راهور، گفت: ۷۷۰ نقطه ورود و خروج کشور و ۱۶۲۶ نقطه در بین شهرها و جاده‌ها توسط همکاران ما کنترل می‌شود. تردد در جاده‌ها نسبت به نوروز سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است اما نسبت به نوروز ۹۸ ترددها ۱۶ درصد کاهش داشته‌ است.

وی با ذکر اینکه در مقایسه با نوروز ۹۹ بار سفرها به محورهای شمالی ۱۰۵ درصد افزایش داشته است گفت: در محورهای چالوس، هراز و قزوین و رشت و محور به سمت اصفهان التهاب تردد دارد.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بیش از ۳۶ میلیون خدمات ترافیکی انتظامی به مردم ارائه شد. افزود: آنچه باعث خوشحالی است این است که تصادفات علیرغم اینکه در سال ۹۶ و ۹۷ افزایش داشته است، در سال ۹۸ کاهش ۱.۴ تصادفات را شاهد بودیم. همچنین در سال ۹۹  بیش از ۲۰۹۹ هزار نفر فوتی و ۷۴ هزار نفر مجروح کمتر شده است که در این شاخص برنامه ششم توسعه صدرصد تحقق یافت که جای تشکر دارد از رییس سازمان برنامه و وزرای راه، بهداشت و کشور و رسانه ملی .

به گفته وی، آمار تصادفات در مقایسه با نوروز سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است که تصادفات جرحی و خسارتی نیز افزایش داشته اند. در آمار قربانیان نیز برغم اطلاع رسانی ها به طور متوسطه روزانه ۳۲ نفر بر اثر تصادفات جان باختند، ولی نسبت به نوروز ۹۸ در آمار تصادفات شاهد کاهش ۴۶ درصدی هستیم.

با این حساب به نظر می رسد با توجه به افزایش سفرها و افزایش آمار مبتلایان کرونایی ، باید در روزهای آینده منتظر اخبار ناخوشایندتری از وضعیت کرونا در کشور و بخصوص تهران باشیم. اخباری که می تواند موج چهارم کرونا که یکی از دغدغه های قبل از نوروز بود را ، در همین تعطیلات دو هفته ای موجب شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه