English

گزارش موج از سردرگمی مردم برای سفرهای نوروزی:

تعطیلات عید امسال، "برویم" یا "نرویم"؟!

با وجود آنکه تنها 2 هفته تا آغاز سال نو و تعطیلات نوروزی باقی مانده است، هنوز ستاد ملی کرونا اظهار نظری در مورد امکان سفرهای نوروزی نکرده است!

تعطیلات عید امسال، "برویم" یا "نرویم"؟!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، "مردم از همین الان بار و بنه سفر نبندند" این بخشی از سخنان وزیر بهداشت در روزهای اخیر و در پاسخ به پرسش های مطرح شده در مورد سفرهای نوروزی  بود که با پیامک روز چهارشنبه این وزارتخانه تکمیل شد. پیامکی که در آن از شهروندان خواسته شده بود تا با توجه به اوج گیری آمار مبتلایان به کرونا، از سفرهای غیر ضروری به سایر استان ها خودداری کنند در پیامک ارسالی وزارت بهداشت نوشته شده بود:

« هموطن عزیز سلام

همانطور که اطلاع دارید برخی از شهرهای استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند؛ همه ما باید تلاش کنیم تا هر چه سریع تر زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع گردد. به همین منظور برخی از محدودیت های تردد و مسافرت اعمال شده اند.

با احترام، از شما شهروند عزیز تقاضا داریم که از هر گونه مسافرت غیرضروری به استانها، به ویژه استان خوزستان خودداری نمایید.»

اما سخنان وزیر بهداشت در مورد سفرهای نوروزی به همین جا خاتمه پیدا نکرد. سعید نمکی؛ روز چهارشنبه نیز دوباره با تکرار درخواست خود گفت: زمان خریدهای نوروزی است. امیدوار بودیم و هستیم که مردم ما عید نوروز کم خطر و کم عارضه‌ای را طی کنند. از حالا بار و بندیل سفر نبندیم، اصلا مشخص نیست که چه روزهایی را در پیش داشته باشیم. خواهشم این است که تدارک سفرها را در ذهن و خیال‌تان هم تصویر نکنید. ان‌شاءالله اگر اسفند کم عارضه‌ای را گذراندیم، به مردم اعلام می‌کنیم که با چه پروتکلی می‌توانند جابجایی داشته باشند.

نمکی گفت: می‌دانم خسته شدید و سال سختی گذشت. همه ما روزها و شب‌های بسیار سختی داشتیم. این برادر کوچکی که در خدمت شما حرف می زند، بیش از همه مردم ایران دغدغه و فشار روحی و ذهنی داشت و شبانه روز با تک تک روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در تماس است تا ببیند که چگونه است و نوسان قلبش با نوسان پر شدن و خالی شدن تخت های بیمارستان و مرگ و میر مردم این کشور تنظیم شده است. همه ما دچار کوفتگی جسم و روح هستیم، اما باز هم باید احتیاط کنیم و بیش از پیش صبوری کنیم.

اما وزیربهداشت تنها مسئولی نبود که در مورد سفرهای نوروزی صحبت کرد. حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا نیز در گفتگو با خبرنگار موج گفت : برای تعطیلات و سفرهای نوروزی ، سناریوهای مختلفی در نظر گرفته شده که باید در ستاد ملی کرونا نیز تصویب شود. 

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ویروس کرونای انگلیسی را ملاک عمل قرار دهیم باید کمی با طمانینه تر عمل کنیم ولی اگر روند بیماری در شرایط روند صعودی تر نشود و به ثبات نسبی برسد، ستاد ملی کرونا یکسری تدابیری را با محوریت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و دستگاه های خدمات رسانی به نوروز اتخاذ کرده که در حال برنامه ریزی و عملیاتی شدن هستند. بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم در یکی – دو هفته آینده وضعیت انتشار کرونا در کشور چگونه خواهد بود.

در عین حال حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی،اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره تعیین تکلیف وضعیت سفرهای نوروزی و ضرورت اطلاع رسانی آن به مردم گفت: واقعیت این است که همه چیز به وضعیت شیوع کرونا بستگی دارد و نمی توان از همین حالا درباره آن اظهار نظر قطعی کرد. طبیعتا اگر نرخ شیوع و ابتلا افزایش یابد ناچار به اعمال محدودیت های هوشمند و یکسری محدودیت های دیگر در کشور هستیم.

معاون انتظامی وزیر کشور گفت: تکلیف همه چیز را کرونا مشخص می کند. وزارت بهداشت روزانه وضعیت کشور را به لحاظ اپیدمی و مرگ و میر رصد می کند و از این رو نمی توان از حالا به صورت قطعی اعلام کنیم که تا پایان اسفند وضعیت چه خواهد بود.

وی درباره اینکه چه زمانی تکلیف سفرهای نوروزی به طور قطع مشخص خواهد شد گفت: طرح پیشنهادی ما روز دوشنبه این هفته در وزارت کشور و کمیته اجتماعی بررسی شده و به تصویب رسید اما باید به تأیید ستاد ملی مقابله به کرونا هم برسد. براساس این پیشنهاد ما تأکید کردیم که دیگر در طول ایام عید محدودیت ها را به شکل هفتگی و روزانه اعلام نکنیم بلکه هر وضعیتی که تا روز ۲۵ اسفندماه در شهرها حاکم بود همان را مبنا قرار داده و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ، محدودیت ها را براساس آن اعمال کنیم. بنابراین در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با این پیشنهاد قطعا تا ۲۵ اسفندماه تکلیف سفرهای نوروزی، محدودیت ها و... معلوم خواهد شد.

احتمال قرنطینه کشور

در این بین اما شایعاتی در فضای مجازی منتشر می شود که براساس آن، گفته می شود که قرار است کشور در تعطیلات نوروز قرنطینه شود. با این حال دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا با رد این شایعات به خبرنگار موج گفت : اصولا قرنطینه اصلا معنای خاصی ندارد. مبنای فعالیت ما بحث محدود سازی براساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدود سازی است. در آنجا به وضوح شرح داده شده که هر شهری برمبنای رنگی که دارد چه محدودیت هایی باید در موردش اجرا شود. مثلا در مورد خوزستان نیز همین طرح ملاک عمل است. منتهی ما علاوه بر این طرح برای اینکه از انتشار این ویروس به سایر استان ها جلوگیری کنیم؛ یکسری محدودیت های جدی تری را نیز اجرا کرده ایم. مثل اینکه حرکت و فعالیت پروازها و اتوبوس ها و قطارهای به این استان یا خارج از آن را محدود کرده ایم. از سویی مرزها را نیز بسته ایم. در واقع اصلا حتی صحبتی در مورد قرنطینه شهرها نیز مطرح نشده است!

ذوالفقاری ، رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستادملی مقابله با کرونا نیز در سخنانی مشابه گفت: این موارد شایعه است که شهروندان نباید به آن توجه کنند. تصمیم گیری براساس وضعیت کشور انجام خواهد شد و نمی توان از حالا امری را به طور قطعی اعلام کرد.

بنابراین به نظر می رسد همه چیزمنتظر تصمیم ستاد ملی کرونا در روز شنبه باشد. کمااینکه علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این مورد گفت: شنبه ۱۶ اسفند آخرین رنگ بندی را ارائه کرده و بر اساس آن تصمیم گیری انجام می‌دهیم تا مردم تکلیف خود را بدانند.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم مردم هم ۳ سال است که عید خوبی نداشتند و تحت فشار هستند؛ اما چون واکسیناسیون آغاز شده امیدواریم این آخرین عیدی باشد که این حجم محدودیت داریم. اگر جانب احتیاط را رعایت کنیم و سفر غیر ضروری نرویم، عزیزان خود را محافظت کرده و در کنارمان خواهیم داشت.

سه سناریوی دولتی ها

اما شاید جامع ترین توضیح در مورد طرح دولت برای سفرهای نوروزی را رییس پلیس راهور ناجا در جمع بندی جلسه کمیته هماهنگی طرح های ترافیکی پلیس راهور ارایه داده باشد.  سردار سید کمال هادیانفر با بیان اینکه پلیس، سه سناریو را پیرامون سفرهای نوروزی بررسی و طرح اجرایی آن را به وزارت کشور ارائه کرده است، گفت: دستور العمل هایی پیرامون هر یک از این سناریوها نیز نگارش شده و بسته به وضعیتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود این سناریوها اجرا خواهد شد.

هادیانفر افزود: سناریوی اول این است که وضعیت بیماری با همین شکل فعلی ادامه داشته باشد که براساس آن تمرکز ما بر روی شهرهای دارای وضعیت قرمز و مسافرپذیری خواهد بود که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می شود.

وی افزود: در اجرای این طرح با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا محدویت در شهرهایی که از سوی این ستاد اعلام شود و همچنین جاده ها و معابر منتهی به این شهرها اعمال خواهد شد.

سردار هادیانفر افزود: سناریوی دوم مربوط به شرایطی است که انشاءالله بیماری رو به کاهش رفته و تعداد شهرهای دارای وضعیت آبی افزایش بیابد. در این شرایط وضعیت متفاوت بوده و طبیعتا عمده تمرکز ما بر مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات خواهد بود.

رییس پلیس راهور ناجا سناریوی سوم را نیز شدت یافتن بیماری و افزایش روند ابتلا برشمرد و گفت: طبیعی است که در این شرایط با افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی طرح محدودیت ها نیز افزایش پیدا کرده و شهرهای بیشتری مشمول محدودیت تردد می شوند ضمن اینکه ممکن است یکسری از محدودیت ها نیز به شکل سراسری اعمال شود.

سردار هادیانفر اضافه کرد: اگر فردی بخواهد از یک شهر زرد به شهر زرد دیگری برود باید توجه داشته باشد که در طول مسیر از هیچ شهر دارای وضعیت قرمز یا نارنجی عبور نکند برای این منظور باید از کمربندی ها عبور کند یا در صورت نداشتن کمربندی در آن شهر مأموران پلیس یک لاین و مسیر ویژه را برای عبور خودروها در نظر گرفته اند که تردد فقط باید از این مسیرها انجام شود.

حالا همه مسافران نوروزی چشم انتظار روز شنبه هستند. شنبه ای که قرار است برای وضعیت سفرهای نوروزی تصمیم گیری شود. گرچه از همین الان نیز درظاهر وضعیت مشخص است! سفر به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است و در مابقی شهرها نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی سفر امکان پذیر است. گرچه با توجه به محدود بودن شهرهای قابل سفر؛ مسلما این شهرها با ازدحام بسیار زیادی از مسافران مواجه خواهند شد که خودش می تواند عاملی باشد برای آغاز موج جدید و البته خطرناکی از ویروس کرونا!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه