English

تهدید صدا و سیما از سوی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز:

صدا و سیما اگر جوابیه های ما را منتشر نکند شکایت می کنیم

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با انتقاد از صدا و سیما در خصوص پخش برنامه های تخریب کننده علیه وکلا گفت: اگر این سازمان عذرخواهی نکند و حاضر به انتشار و پخش جوابیه و استدلال ها و سخنان ما نشود از آنها شکایت خواهیم کرد!

صدا و سیما اگر جوابیه های ما را منتشر نکند شکایت می کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، جلیل مالکی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز،‌ در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها، با انتقاد از قرار گرفتن کانون‌های وکلا در لیست شمول قانون اصلاح مواد 1و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از رویکرد صدا و سیما در این زمینه به شدت انتقاد و این سازمان را تهدید به شکایت کرد.

وی در آغاز سخنان خود درباره اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با بیان اینکه این اصل در فصل اقتصادی قانون اساسی آمده و چارچوب نظام اقتصادی کشور را مشخص کرده و نه نظام قضائی و وکالت کشور را،‌ گفت: به موجب این قانون و به منظور تسهیل امر سرمایه‌گذاری در کشور، اشخاص و بنگاه‌های اقتصادی مکلف شدند که مجوزهای کسب و کار خود را در پایگاه مجوزهای کسب و کار ثبت کنند. به موجب بند 24 ماده 1 این قانون، مراجع صادرکننده مجوز، به موجب قوانین متعدد اصناف اطلاق شده‌اند. همچنین به موجب ماده 2 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 فعالیت‌های اقتصادی در ایران در راستای اصل 44 قاون اساسی شامل تولید و خرید و یا فروش کالا و خدمات است.

مالکی افزود: به موجب مواد این قانون سازمان ها و نهادهایی مشمول مقررات قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی می‌شوند که اولاً مشمول امر سرمایه‌گذاری در کشور شوند، ثانیاً فعالیت اقتصادی از قبیل تولید و فروش کالا و خرید باشند و ثالثاً در محدوده بند 24 این قانون باشند. وکالت دادگستری نه سرمایه‌گذاری است و نه مشمول بند 24 ماده 1 است و نه مشول فعالیت اقتصادی از قبیل تولید و و فروش کالا و خدامات.

وی با ذکر اینکه وکالت در هیچ یک از کتب فقهی از جمله تحریرالوسیله، صاحب جواهر، مکاسب و ... در زیرمجموعه عقود مقابله‌ای و عقود معوض قرار نگرفته است گفت: حتی شرط عوض و اجرت نیز جزو مقتضیات وکالت تلقی نشده است. پس چگونه می‌توان کانون‌های وکلا که فروش خدمت نمی‌کنند را به دلیل صدور پروانه خدمت، در زیرمجموعه بنگاه‌های صادرکننده مجوز کسب و کار اقتصادی قرار داد؟ به همین دلیل اصرار کانون‌ها به مجلس محترم شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان برای تصریح به خروج کانون‌ها از شمول این قانون به خاطر پیشگیری از تفاسیر ناصواب بعدی بود که امروزه شاهد آن هستیم.

مالکی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید از عملکرد رسانه ملی در پخش برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری پنجشنه شب و پخش سریال "چوب خط" گفت: این برنامه‌های صدا و سیما مغایر فضایل اخلاقی و برخلاف ماده 9 اساسنامه صدا و سیما و قانون خط و مشی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: در ماده 9 اساسنامه صدا و سیما در بخش اهداف و وظایف صراحتاً مقرر شده است که صدا و سیما به عنوان دانشگاه عمومی نشر فرهنگ اسلامی باید محیط مساعدی را برای رشد فضایل اخلاقی ایجاد کند و به موجب الحاق یک ماده و دو تبصره به قانون اساسنامه صدا و سیما مصوب 1388 مقرر شده؛ چنانچه در برنامه‌های پخش شده صدا و سیما اعم از خبری و گزارشی و غیره، مطالب خلاف واقع یا مشتمل بر توهین و هتک حیثیت وجود داشته باشد باید به شخص حقیقی و حقوقی ذینفع حداقل دو برابر برنامه پخش شده در همان ساعت و برنامه و شبکه به رایگان حق دفاع داده شود و شورای نظارت بر صدا سیما مسئول تحقق این وظیفه است.

وی با ذکر اینکه در چند روز گذشته برنامه‌ای از سیما پخش شده که مقررات قوانین مذکور در آن زیر پا گذاشته شده که البته مسبوق به سابقه طولانی است گفت: در برنامه ویژه گفت‌وگوی ویژه خبری 5 شنبه گذشته شبکه 2 سیما، به عنوان برنامه پرمخاطب چند ده میلیونی، موضوع شمول قانون اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بر کانون‌های وکلای دادگستری و کانون سردفتران و دفتریاران که به صورت رسمی از کانون وکلا به عنوان یکی از مخاطبان برنامه دعوت نشده بود!

مالکی افزود: در این برنامه احدی از میهمانان برنامه به وکیل دادگستری دعوت شده به صورت تلفنی، اتهام دروغگویی را طرح کرد که مجری به جای تذکر، به وکیل دادگستری که در مقام اعتراض برآمده بود عتاب و خطاب کرد که این عمل،‌ مغایر با ماده 9 اساسنامه صدا و سیما و قانون خط و مشی این سازمان است و حق اقدام قانونی برای وکیل و کانون وکلای دادگستری محفوظ است.

وی همچنین با اشاره به پخش سریال "چوب‌خط" این سریال را موهن و توهینی برای وکلا دانسته و گفت: این سریال با توهین به مقام وکیل و مشاور حقوقی به جای ترویج فضائل اخلاقی، رذایل اخلاقی را به مردم آموزش می‌دهد و با تحقیر قشر وکلای دادگستری، زمینه تجری خلافکاران نسبت به وکیل در مقام دفاع در جامعه را فراهم می‌کند و بر امینت روحی و روانی و حیثتیی وکلا تأثیر منفی می‌گذارد.

مالکی در پاسخ به سوال خبرنگار موج مبنی براینکه اگر صدا و سیما حاضر به عذرخواهی یا پخش دفاعیه های شما نشود چه خواهید کرد؟ گفت: اگر رسانه ملی نسبت به اختصاص زمان قانونی به کانون وکلای دادگستری برای پاسخ به آنچه در برنامه پنجشنبه شب عنوان شد اقدامی نکند، حتما شکایت از صدا و سیما در دستور کار هیات مدیره این کانون قرار می‌گیرد.

وی در ارتباط با نامه جنجالی به وزیر بهداشت که در آن از نمکی خواسته بود تا وکلا را نیزدر زمره گروه های اولویت دار برای دریافت واکنس کرونا قرار دهند گفت: ما دراین نامه اعلام نکردیم که وکلای دادگستری اولویت اول تزریق واکسن کرونا باشند بلکه گفتیم در میان اقشار در معرض جدی که خدمات عمومی به مردم ارائه می‌دهند و در اولویت وزارت بهداشت هستند، قرار بگیرند که درخواست غیرمطقی نبود؛ به خصوص اینکه وکلا بدون وقفه در دادسراها و دادگاه‌ها و زندان‌ها و کلانتری‌ها و سایر مراجع انتظامی، در معرض شدید ابتلای به بیماری کووید 19 هستند و شاید ده‌ها همکار ما و خانواده آنها مبتلا به بیماری شده‌اند و تعداد زیادی از آنها هم جان خود را از دست داده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه