English

نیما عباس‌پور با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

ایده خوب مانع شعار زدگی فیلمنامه مذهبی می شود/ داوری دشوار فیلم‌نامه‌های رضوی

عضو هیات داوران بخش فیلمنامه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی ضمن تاکید بر برگزاری مستمر جشنواره‌های سینمایی گفت: نداشتن یک ایده خوب فیلمنامه را شعار زده و فیلم را ضعیف می کند.

ایده خوب مانع شعار زدگی فیلمنامه مذهبی می شود/ داوری دشوار فیلم‌نامه‌های رضوی

نیما عباسپور کارگردان، فیلمنامه‌نویس و عضو هیات داوران بخش فیلمنامه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی درباره این رویداد گفت: با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی هم چه به‌عنوان فیلمساز و چه در مقام هیات انتخاب حضور داشته‌ام، معتقدم مهمترین ویژگی این رویداد، برگزاری منظم و مستمر است. این نقصی است که در برخی از جشنواره‌های مرتبط با فیلم کوتاه یا مستند شاهد هستیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن غالباً فرصت پخش از تلویزیون ندارند و صدا و سیما در این زمینه به وظیفه خود عمل نمی‌کند، برگزاری مستمر جشنواره‌های سینمایی یک نعمت است. جشنواره رضوی از این منظر یکی از معدود رویدادهای موضوعی است که به‌خوبی جا افتاده و به‌واسطه برگزاری منظم معمولا استقبال خوبی هم همواره از آن شده است.

این فیلمنامه‌نویس درباره مهمترین ویژگی‌های یک فیلمنامه موضوعی خوب هم گفت: موضوعی بودن یک فیلمنامه به نظرم چندان قابل بحث نیست چرا که ما معمولا نگاه اشتباهی در این مورد داریم. جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم رضوی، رویدادی محسوب می‌شوند که به ژانر مذهبی می‌پردازند و فیلم دینی را مورد توجه قرار می‌دهند. اتفاقی که در سینمای همه جای دنیا شاهد هستیم. مثل جشنواره فیلم‌های مذهبی در ایتالیا که اتفاقا رویداد بسیار شناخته‌شده و معتبری هم هست.

وی افزود: نکته مهم این است که فیلم‌نامه‌های خوب ژانر مذهبی هم مانند هر فیلم‌نامه خوب دیگری، بیش از هر چیز نیاز به یک «ایده خوب» دارند. در بحث فیلمنامه چه در سینمای بلند و چه در سینمای کوتاه، بیش از هر چیز باید تأکید بر ایده مناسب و خوب باشد. وقتی ایده خوب وجود نداشته باشد، فیلمنامه دچار شعارزدگی می‌شود و طبیعتا حاصلش هم نمی‌تواند یک فیلم خوب شود. فیلمنامه‌نویس باید در انتخاب ایده بسیار سخت‌گیر باشد.

عباس‌پور تأکید کرد: فیلمنامه خوب فیلمنامه‌ای است که نویسنده‌اش را هم شگفت‌زده کند. چنین فیلمنامه‌ای حتما ماندگار می‌شود.

این عضو هیات داوران بخش فیلمنامه جشنواره چهاردهم درباره کیفیت آثار راه‌یافته به این جشنواره هم گفت: فیلمنامه‌هایی که ما داوری کردیم،‌ سطح کیفی خیلی خوبی داشتند و تعداد فیلمنامه‌هایی که متوسط به بالا بودند، زیاد بود. این ویژگی هرچند کار ما در مرحله داوری را بسیار سخت کرده بود، اما خوشحال‌کننده هم بود چرا که نشان می‌دهد ما در عرصه فیلمنامه‌نویسی فیلم کوتاه شاهد ورود چهره‌های جدید و استعدادهای تازه هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه