English

بررسی مشکلات زندانیان ندامتگاه تهران بزرگ با حضور دادستان و ۱۵۰ قاضی

دادستان تهران گفت: تمام درخواست‌ها تا ساعات پایانی امشب باید بررسی و دستورات لازم صادر گردد و اگر باز هم در مورد درخواست‌هایی به لحاظ وقت یا موانع دیگر فرصت بررسی فراهم نشد، از فردا کارگروه ویژه در دادسرای استان تشکیل خواهد شد.

بررسی مشکلات زندانیان ندامتگاه تهران بزرگ با حضور دادستان و ۱۵۰ قاضی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی زندان ‎های استان تهران، در راستای تداوم طرح پایش و غربالگری قضایی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، دادستان تهران و یکصد و پنجاه نفر از قضات استان از جمله دادستان کلیه شهرستان‌ها، معاونین دادستان و سرپرستان نواحی دادسرا، قضات اجرای احکام و ناظر زندان در ندامتگاه تهران بزرگ حضور یافتند و طی دیداری که تا غروب ادامه خواهد داشت، به پرونده‌های قضایی زندانیان رسیدگی کردند.

علی القاصی مهر در ابتدای این نشست با تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و ایام خجسته دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز ما در مسئولیتی قرار داریم که باید بتوانیم پاسدار رسالت‌های امام (ره) و خون شهدا باشیم، خدمت به مردم از بزرگترین نعمت‌هایی است که نصیب ما گشته است.

دادستان تهران تاکید کرد: خدمتی برتر از دستگیری یک گرفتار و پیگیری مشکل وی وجود ندارد. هر کدام از ما می‌توانیم در روز حساب به این روز استناد کنیم که توانسته ایم بر اساس مسئولیتی که داشتیم گره از کار یک نیازمند باز کنیم.

وی افزود: نگاه تحولی ریاست قوه قضاییه در بازاجتماعی شدن زندانیان موجب آرامش در زندان‌ها و اعتماد مردم به دستگاه قضا شده که در تاریخ انقلاب اسلامی بی سابقه است.

القاصی مهر با اشاره به لزوم پایش دقیق زندانیان و استفاده از تمام امکانات و راهکار‌های قانونی تخفیفات قضایی گفت: در طرح پایش و غربالگری که از سیاست‌های تحولی قوه قضاییه بوده، با تاسیسات و ارفاقات قانونی ۱۵ هزار نفر در کل کشور آزاد شدند که از این تعداد ۴هزار نفر مربوط به استان تهران هستند.

دادستان تهران همچنین تصریح کرد: رویکرد قوه قضاییه تامین امنیت و مراقبت از امنیت جامعه است و در این مسیر افرادی که سابقه دار، مخل آسایش شهروندان و امنیت مردم باشند، آزاد نخواهند شد.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ نفر از زندانیان استان تهران، مرتکب جرایم غیرعمد و مالی بوده یا سابقه دار نیستند و حضور ما در زندان باید تاثیرگذار بوده، حقوق قانونی زندانی و خانواده وی باید مورد سنجش دقیق قرار گیرد که آیا به تمام امکانات قضایی، مددکاری، رفاهی، بهداشتی دسترسی دارد یا خیر؟

دادستان تهران افزود: رویکرد و ماموریت ما اجرای فقط حبس نیست بلکه رویکرد ترمیمی و اصلاحی بوده و باید نظارت داشته باشیم که ادامه این حبس تا چه حد کافی بوده و اجرای آن تا چه حد بر اصلاح رفتار وی و بازگشت سالم به جامعه تاثیرگذار بوده است.

این مقام عالی قضایی استان تهران گفت: هدف از اعمال مجازات تنبیه و ارعاب نیست، هدف ما اصلاح و تربیت و ترمیم رفتار است و در این مسیر با نظارت بر نحوه اجرای حکم و حمایت از خانواده زندانی می‌توان زندانی را از ادامه مجازات معاف نموده یا پیشنهاد تبدیل و یا تخفیف مجازات و حتی انتقال به زندان باز را ارائه دهیم.

وی با تقدیر از نیکوکاران استان تهران گفت: با دستان مبارک خیرین بسیاری از زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد آزاد شده، هم بدهی آنان پرداخت گردیده هم شاکی به حقوق قانونی خود رسیده است. شورا‌های حل اختلاف نیز یکی از ظرفیت‌هایی است که در بحث آزادی زندانیان موثر می‌باشد و بایستی بیش از پیش و با جدیت از این ظرفیت استفاده کرد.

وی همچنین به دلیل تحول عظیم طرح پایش در زندانها، تاکید کرد: این طرح باید ادامه دار بوده، مقطعی نباشد و به قضات دستور داد تمام درخواست‌های زندانیان تحت حوزه قضایی خود را با دقت بررسی کنند و از تمام تخفیفات قانونی استفاده نمایند.

وی همچنین گفت: تمام درخواست‌ها تا ساعات پایانی امشب بایستی بررسی و دستورات لازم صادر گردد و اگر باز هم درخواست‌هایی به لحاظ وقت یا موانع دیگر فرصت بررسی فراهم نشد، از فردا کارگروه ویژه در دادسرای استان تشکیل خواهد شد تا هیچ درخواستی بدون رسیدگی کافی و موثر باقی نماند.

بنا به این خبر، مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز ضمن خوشامدگویی و تبریک به مناسبت عید ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن اعلام کرد: در اجرای بند ۱۲ سیاست‌های کلی قضایی مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم جهت استفاده از مجازات زندان با رویکرد حبس زدایی و تکلیف قانونی بخشنامه ریاست قوه قضاییه، تعداد ۶ هزار و ۳۱۲ موردکاربرگ از سوی اجرای احکام ندامتگاه تهران بزرگ صادر شده که بر اساس آن تاکنون یکهزار و ۸۰۵ نفر آزاد شده اند.

سیدحشمت اله حیات الغیب ادامه داد: ۳۲۲ نفر نیز از این تعداد، با مرخصی پایان حبس آزاد شده است.

وی با تشکر از این حضور جهادی قضات، اظهار امیدواری کرد تعداد متهمان کاهش یافته و زندانیانی که امروز و در این روز عزیز، چشم امید به دستگاه قضایی دوخته اند آزاد یا از تخفیفات قانونی برخوردار گردند.

بنابراین گزارش، ۱۵۰ نفر قاضی تا پایان امروز در ندامتگاه تهران بزرگ حضور دارند و با تک تک زندانیان دیدار خواهند داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی