English

افزایش آلودگی در تهران به مرز سیاه رسیده است؛

احتمال تعطیلی سه باره پایتخت؛ اینبار بخاطر آلودگی هوا!

بعد از ۲ بار تعطیلی پایتخت به خاطر کرونا، احتمال دارد که تهران در هفته آتی و برای سومین بار تعطیل شود؛ تعطیلی که اینبار دلیلش آلودگی هواست. آلودگی شدیدی که این روزها مرزهای قرمز را نیز رد کرده و گفته می شود در هفته آتی به مرز سیاه خواهد رسید!

احتمال تعطیلی سه باره پایتخت؛ اینبار بخاطر آلودگی هوا!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، به نظر می رسد وضعیت آلودگی هوای تهران مرزهای خطر را نیز پشت سر گذاشته و وارد مرزهای بحرانی شده است. آنچنان که گفته می شود احتمالا دولت در هفته آینده دو روز تهران را تعطیل خواهد کرد.

سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران روز چهارشنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره تشدید آلودگی هوا اظهارداشت: فقط طی ۷۲ ساعت اخیر کیفیت هوای تهران ۴۰درصد بدتر شده و به شرایط قرمز رسیده است.

وی افزود: با استمرار سکون هوا تا دوشنبه اگر با همین‌ آهنگ در شهر فعالیت وجود داشته باشد، خطر وضعیت بنفش یا هشدار وجود دارد. از دولت درخواست می‌کنم با پیشنهاد استاندار تهران برای تعطیلی شهر موافقت کند.

وضعیت چنان بحرانی است که روز گذشته مسئولان شهری مجبور به تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا شدند. جلسه ای که یکی از خروجی های آن این بود که برای اولین بار دستور توقف فعالیت کامیون‌های با عمر بالای ۲۰ سال صادر شد.

کیفیت هوا برای همه گروه ها ناسالم شد

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در پایان این جلسه گفت: سه شنبه شب حدود ساعت ۸ یا ۹ شب غلظت آلاینده هوا به طور میانگین شاخص ۱۷۵ را نشان می داد یعنی کیفیت هوا برای همه گروه ها ناسالم شد.

وی با ذکر اینکه در همین راستا کلیه فعالیت‌های ساختمانی که موجب انتشار ذرات معلق در هوا می شوند متوقف خواهند شد، گفت: تنها در موارد استثناء با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری تهران می توانند این پروژه ها فعالیت کنند.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که براساس مصوبات این جلسه  علاوه بر منع تردد شبانه که در حال اجرا است، عبور و مرور و فعالیت کامیون‌های با عمر بیش از ۲۰ سال ممنوع است. وی در مورد دیگر تصمیمات مهم این جلسه اضطراری نیز گفت: همچنین مقرر شد تا شهرداری و راه و شهرسازی نسبت به کاهش اتوبوس‌های پارک شده خود که طبق استاندارد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید درجا کار کنند اقدام نمایند.

۱۰ تا ۱۲ درصد سهم آلایندگی مربوط به موتورسیکلت‌ها است

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید به این که در کلانشهر تهران براساس پایش شهرداری تهران ۱۰ تا ۱۲ درصد سهم آلایندگی مربوط به موتورسیکلت‌ها است، افزود: همه دستگاه های دولتی و شرکت‌ها و صنوفی که موتورسیکلت‌ها را به کار می گیرند باید این دستگاه ها را ملزم به داشتن برگه معاینه فنی کنند و راهور، پلیس اماکن و محیط زیست نیز باید این کار را دنبال کنند تا از سه میلیون موتورسیکلت سواری که حدود نیمی از آنها در دستگاه های مختلف مشغول به کار هستند برگه معاینه فنی را دریافت نمایند.

استاندار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه پایداری هوا و احتمال بدتر شدن وضعیت آلایندگی هوا گفت: بی تردید مردم باید همکاری و مشارکت جدی داشته باشند چرا که در هفته آینده نیز پایداری هوا ادامه خواهد داشت و اگر وضعیت بدتر شود پیشنهاداتی از جمله تعطیلی های یکی دو روزه موقت به معاون اول رئیس جمهور و هیات دولت اعلام شده است تا در آن شرایط این اقدامات انجام شود.  

قرمز تر از قرمز!

علاوه بر این دیروز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نیز اعلام کرد که  کیفیت هوای تهران با شاخص میانگین ۱۶۲ در شرایط ناسالم برای همه افراد است و در عین حال تقریبا در تمامی ایستگاه‌های سنجش در مناطق مختلف پایتخت در وضعیت قرمز قرار دارد.

براساس داده های این شرکت و آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دیروز کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱)، پونک، پیروزی (منطقه ۱۳)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، ستاد بحران (منطقه۷)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲۰، شهرداری منطقه ۲، شهرداری منطقه ۴،  شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۱ و شهرداری منطقه ۲۱ ناسالم برای همه افراد است؛ علاوه بر این کیفیت هوا در برخی ایستگاه‌های دیگر ازجمله شهرداری منطقه ۲۲، پارک رازی (منطقه ۱۱)، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، پاسداران (منطقه ۳)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، شهرداری منطقه ۱۵ و شهرک چشمه (منطقه ۲۲) برای همه افراد ناسالم گزارش شده بود.

در این بین اطلاعات تنها دو ایستگاه کیفیت هوا ازجمله ایستگاه‌ شهرداری منطقه ۱۵ و گلبرگ (منطقه ۸) بیانگر هوای ناسالم برای گروه‌های حساس هستند.

همچنین روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با صدور اطلاعیه‌ای از اوج‌گیری آلودگی هوا و قرار گرفتن کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای همه خبر داد و از عموم شهروندان درخواست کرد که از ترددهای غیرضروری در سطح شهر اکیداً خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

 

نفت سیاه و روی سیاه مسئولان!/ریه های مردم، انباری بدون کرایه برای مسئولان

مسئولان در آلودگی هوای تهران گم شده اند/آلودگی هر روز بیشتر از روزهای قبل تهران را در خود می بلعد!

 

در این اطلاعیه آمده بود که از ابتدای سال جاری، ۱۰ دی ۹۹ اولین روزی بود که به علت افزایش آلاینده ذرات معلق، شاخص کیفیت هوا به شرایط ناسالم برای همه رسیده بود، در حالیکه  از ابتدای سال تنها دو روز (طی روزهای ۲۶ تیر و اول مرداد) شرایط ناسالم برای همه را شاهد بودیم که البته آلودگی هوا طی هر دو روز به دلیل افزایش آلاینده «ازن» بود. 

براساس این اطلاعیه با توجه به انباشت آلاینده‌ها، کیفیت هوا در بیشتر مناطق تهران در محدوده ناسالم قرار دارد و عدم وزش باد مؤثر سبب تجمع آلاینده‌ها شده است و کیفیت هوا در بیشتر نواحی در وضعیت نامطلوب خواهد ماند؛ همچنین با افزایش ترافیک شامگاهی، تداوم وضعیت ناسالم در بیشتر مناطق تهران دور از انتظار نیست. 

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که با وجود منع تردد خودروهای دیزلی در تهران از روز شنبه (۶ دی ماه) غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در همین زمینه گفت: با توجه به این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده از جمله نیروگاه‌ها، صنایع و... از سوخت غیراستانداردی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد، مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.

این در حالی است که چند روز قبل محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در آخرین اظهار نظر خود درباره آلودگی هوای تهران و افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع دارد، گفته بود: اگرچه افزایش دی‌اکسید گوگرد اهمیت زیادی دارد اما عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است و خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در انتشار آن دارند.

با این وجود از آنجایی که سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده بود از ابتدا تا انتهای هفته جاری با پایداری جو و افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت مواجه باشیم، به نظرمی رسد که بحران در هفته آینده بیشتر هوای تهران را تهدید خواهد کرد.

اما هنوز سوالی در این میان مطرح است. در روزهای اخیر برخی از کارشناسان اعلام کرده بودند که آلودگی ناشی از گوگرد به خاطر مصرف مازوت در نیروگاه هاست. با این حال بنابر اعلام کارشناسان رسمی، با وجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در سطح استان تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد نسبت به روزهای گذشته افزایش داشته است. آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که میانگین غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد، طی روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه ( یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلی‌ها) ۹.۲۲PPB بوده است اما این میانگین طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران به ۱۳.۴۹PPB رسیده است.

از سویی دیگر میانگین غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد، طی ساعات ۲۲ تا ۴ صبح روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلی‌ها) ۹.۴PPB بوده است که این رقم طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران به ۱۲.۰۸ رسیده است.

تایید یک نظریه

همین آمار کافی بود تا تعدادی دیگر از کارشناسان با استناد به همین آمار و ارقام اعلام کنند که خودروها عامل افزایش گوگرد نیستند و همان مازوت ها هستند که این آلاینده را در هوای تهران ، افزایش داده اند. 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز به نوعی همین نظریه را تایید می کند. حسین شهیدزاده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج در پاسخ به اینکه چرا باوجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد همچنان افزایش پیدا کرده است؟ گفت: اگر فرض کنیم که سرعت وزش باد در هر دو بازه زمانی ثابت باشد، می‌توان گفت که افزایش انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد توسط منابع ثابت درون و برون شهری صورت گرفته است.

وی در ادامه با تایید نظریه کارشناسان گفت: از آنجایی که تردد شبانه خودروهای دیزلی در سطح شهر ممنوع شده است، می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده از جمله نیروگاه‌ها، صنایع و... از سوخت‌های غیراستانداردی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد؛ مانند: گازوئیل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.

این رویه باعث شده تا سخنگوی شورای شهر نیز با لحنی متفاوت تر از مواضع قبلی خود و در توئیتی بنویسد:

☑هوای پاک  یک حق همگانی است و تاب آورى زیست محیطى شهر یک ضرورت غیرقابل کتمان. تأثیر آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا اهمیت مهار آن را دوچندان می‌کند. بارها گفته شده مهار آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتى است و همه دستگاه ها باید به وظایف خود عمل کنند.

☑آنچه معمولا مغفول می ماند، میزان انتشار آلاینده هر موتورسیکلت است: بیش از ۱۸ برابر یک خودروی سبک! متاسفانه طرح هایی چون جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری کمتر دنبال شده است.

☑مساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید از طریق دولت حل شود؛ نه از طریق نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌های فرسوده که قاعدتا باید تاکنون از رده خارج می‌شدند‌.

گرچه گویا وی به این مساله توجه نداشته که افزایش غلظت گوگرد چندان ارتباطی به تردد خودروها ندارد و این نیروگاه ها و کارخانه ها هستند که منشاء تولید این نوع از آلاینده ها هستند.

بدین ترتیب به نظر می رسد هفته پیش رو برای تهران، هفته ای سیاه باشد و تاریک. هفته‌ای که احتمالا منجر به تعطیلی دو روزه پایتخت منجر خواهد شد. روزهایی که احتمالا باعث افزایش فوتی ها در تهران خواهد شد. فوتی هایی که به احتمال زیاد بسیاری از آنها جزء آمار فوتی های کرونا اعلام خواهند شد. پس عجیب نخواهد بود اگر در هفته پیش رو شاهد افزایش تصاعدی آمار فوتی های کرونایی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه