English

گزارش موج از روزهای پر التهاب کرونایی پایتخت :

عبور از خط قرمز / درخواست تمدید دوباره محدودیت ها در پایتخت

وضعیت انتشار و ابتلای ویروس کرونا در پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور به گونه ای است که فقط در تهران و در یک روز بیش از ۲۳۰ فوتی ثبت شده است و حتی بنا برفرمان فرمانده کل قوا ارتش و سایر نیروهای مسلح نیز موظف شده اند تا تمامی امکانات خود را برای کمک به شبکه بهداشت و سلامت کشور بسیج کنند.

عبور از خط قرمز / درخواست تمدید دوباره محدودیت ها در پایتخت

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، همانطور که پیش بینی می شد آمار روزانه فوتی ها و مبتلایان به کرونا روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. گرچه به گفته کارشناسان همین الان هم ایران خط قرمز کرونایی را نیز پشت سر گذاشته است. اضافه شدن ۲۳۰ فوتی دیگر به جمع فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا تنها در یک روز به خودی خود در هر کشوری کافی است که آن محدوده از جهان قرنطینه کامل شود. با این وجود در ایران هنوز اقدامی جدی برای ایجاد محدودیت های جدید در جهت کنترل این بیماری صورت نگرفته است. در پایتخت که این روزها یکی از خطرناکترین و آلوده ترین نقاط کشور از لحاظ ابتلا به کرونا محسوب می شود جمعه آخرین روز مهلت محدودیت یک هفته ای ستاد ملی کروناست. گرچه شرایط آنچنان حاد است که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در نامه ای به وزیر بهداشت خواستار تمدید محدودیت های کرونایی تهران به مدت حداقل یک هفته دیگر شده است.

دکتر علیرضا زالی با توجه به وضعیت بحرانی شیوع کرونا، در این نامه از افزایش مراجعه کنندگان سرپایی، بستری شدگان جدید، افزایش بیماران بدحال در بخش های ویژه و موارد فوتی های ناشی از بیماری کرونا خبر داده و وضعیت تهران را بحرانی و در شرایط قرمز توصیف کرده است.

برای همین زالی با توجه به شرایط دشوار پیش رو به لحاظ گسترش بیماری کووید ۱۹ خواستارتمدید اعمال محدودیت ها و تعطیلی مراکز، اصناف و مشاغل در سطح استان تهران به مدت یک هفته دیگر و تا تاریخ ۲۵ مهر ماه شد.

وضعیت قرمز کرونای در تهران و کلانشهرها

به نظر می رسد که وضعیت بسیار بحرانی تر از آن چیزی است که تصور یا اطلاع رسانی می شود؛ مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا، در همین راستا دستوری را خطاب به رییس ستادکل نیروهای مسلح صادر کرده و از وی خواسته اند تا تمامی امکانات خود را برای کنترل این ویروس و کمک به کادر درمانی کشور بسیج کنند. بعد از صدور این فرمان ستادکل نیروهای مسلح طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد.

متن اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر است:«پیرو پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مبتلایان ویروس کرونا در ۸ ماه گذشته توسط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح، پس از صدورفرمان فرمانده معظم کل قوا به سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۷ کلیه مراکز درمانی و بیمارستان‌های نیروهای مسلح با حداکثر ظرفیت در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت.»

اما تهران تنها شهر کشور نیست که این روزها مرزهای وضعیت قرمز کرونایی را رد کرده اند بلکه چند کلانشهر کشور نیز وضعیتی مشابه تهران و حتی شاید حادتر از آن را دارند. اصفهان یکی از همین شهرهاست. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ذکر اینکه تا ظهر روز پنجشنبه یک هزار و ۳۸۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی شده است گفت: از این تعداد بیمار ۲۰۴ بیمار در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند و بدین ترتیب کل موارد بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه به یک هزار و ۵۵۳ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد بیماران بهبود یافته و ترخیص شده از مراکز درمانی اصفهان را ۱۶۵ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۲۸۴ بیمار مبتلا به کرونا نیز در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری هستند.

وی گفت: همچنین طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر پنجشنبه  ۱۹ بیمار مشکوک به کرونا در استان اصفهان جان خود را از دست داده‌اند که تاکنون تست ۱۱ نفر از آنها مثبت اعلام شده است.

اربعین و کرونا

کرونا امسال حتی مراسم اربعین را نیز تحت تاثیر قرار داده و تصمیم ستاد ملی کرونا باعث شد تا برگزاری حضوری این مراسم مذهبی مهم در کشورمان لغو شود و در عوض عزاداری ها را به سمت پویش "زیارت از راه دور" سوق دهد. همین امر باعث شد تا مقام معظم رهبری و اکثر علما نیز به مردم توصیه کنند تا زیارت اربعین را در منزل قرائت کرده و به توصیه ها و تذکرات ستاد ملی مبارزه با کرونا توجه داشته باشند. سردار حمید هداوند، جانشین رییس پلیس تهران بزرگ نیز در همین خصوص با اشاره به شیوع بیش از پیش ویروس منحوس کرونا و لزوم رعایت ضوابط بهداشتی و مراقبتی و رعایت فاصله فیزیکی، گفت: همانطور که از روزهای گذشته نیز اعلام شده بود با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ گونه مراسم و راهپیمایی در اربعین حسینی در پایتخت نخواهیم و راهپیمایی در این روز ممنوع بود.

جانشین رییس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه بسیاری از مردم به این موضوع توجه کرده و از راهپیمایی خودداری کردند خاطرنشان کرد: به تمامی همکارانمان دستور داده شده بود تا چنانچه مواردی را مشاهده کردند به آنها تذکر داده و از آنها درخواست شود با توجه به ممنوعیت پیاده روی در این روز از ادامه مسیر منصرف شده و به منازل شان بازگردند.

اما این شیوه زیار ، از نگاه دینی و مذهبی نیز جایگاه و اهمیت خاصی را دارد. مهدی شریعتی‌تبار، کارشناس مذهبی، درخصوص لزوم و فضیلت زیارت از راه دور امام حسین (ع) در اربعین حسینی و با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا با ذکر اینکه به طور کلی زیارت، به ویژه زیارت اربعین سیدالشهدا (ع)، اثرات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و تمدنی بسیار زیادی به همراه دارد گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجتماع مردم خطرآفرین است، زیرا امکان سرایت و انتقال این ویروس را گسترش می‌دهد؛ بنابراین طبق گفته‌های مسئولان سلامت و بهداشت تجمع افراد صلاح و جایز نیست، زیرا سبب گسترش این بیماری و بروز آسیب‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌شود و چه بسا ممکن است پیامد‌های ناگواری را در پی داشته باشد؛ لذا در خصوص این مساله در روایات و فرهنگ زیارت ما پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است. از جمله این پیش‌بینی‌ها می‌توان اشارات پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) به زیارت از راه دور اشاره کرد.

شریعتی‌تبار در ادامه با اشاره به پویش زیارت از راه دور در کشورمان گفت: زیارت از راه دور یکی از شیوه‌های مناسب زیارت در شرایط کرونایی است تا بتوان علاوه بر بهره‌مندی از فضائل زیارت، از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنیم. زیارت اگر همراه با حضور فیزیکی در کنار مزار و حرم بزرگان انجام شود، بهتر است، اما اگر عدم استطاعت مالی، عدم استطاعت بدنی و جسمی و یا گاهی به دلیل وجود شرایط خاص امکان زیارت حضوری وجود نداشته باشد، زیارت از راه دور توصیه می‌شود و این زیارت زائران به امامان خواهد رسید، زیرا این بزرگواران محدودیت زمانی و مکانی ندارند؛ علاوه بر این‌ها این شیوه زیارت اثرات اخلاقی و فرهنگی را بر جامعه و زائران ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس مذهبی درمورد آداب زیارت از راه دور تشریح کرد: از جمله آداب زیارت از راه دور می‌توان به غسل کردن، پوشیدن لباس تمیز و خواندن چهار رکعت نماز پیش از زیارت اشاره کرد؛ بنابراین زیارت از راه دور در روایات ما وارد شده و از نظر عرف و اعتبار عقلائی نیز امر پسندیده و ممکن است. منظور از زیارت این است که توجه قلبی حاصل شود؛ انشاءالله در شرایط به وجود آمده نیز همه دلدادگان زیارت اربعین در شب و روز اربعین و در خانه‌ها و اجتماعات محدود خانوادگی خود با حالت خضوع، خشوع و توجه قلبی به امام حسین (ع) متن زیارت اربعین را بخوانند و به پیام‌ها و مفاهیم بلند زیارت اربعین توجه داشته باشند. انشاءالله خداوند متعال ثواب زیارت اربعین را برای آن‌ها مقرر و مقدر خواهد فرمود.

به گفته شریعتی‌تبار؛ در گذشته نیز گاهی محدودیت‌های فیزیکی و یا عدم استطاعت و توانمندی مالی و جسمی افراد سبب عدم امکان حضور فیزیکی و زیارت ائمه (ع) و پیامبر اکرم (ص) شده است؛ لذا پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) زیارت از راه دور را در چنین شرایطی توصیه کرده‌اند.

اما تکلیف نذورات عاشقان اهل بیت در اربعین چه خواهد شد. سوالی که این کارشناس مذهبی در پاسخ به آن گفت: اگر شخصی نذر خاصی در مورد انفاق در مسیر اربعین، کربلا و... داشته باشد، اما امسال به دلیل آنکه شرایط آن فراهم نشده، نتواند به نذر خود را عمل کند، نذرخود به خود از گردن او ساقط خواهد شد، اما اگر نذر عامی برای امام حسین (ع) و زیارت اربعین ایشان کرده باشد، می‌تواند نذر خود را در قالب زیارت از راه دور ادا کند و در موارد عمومی‌تر می‌تواند نذر خود را در جهت گسترش فرهنگ زیارت و دلدادگی امام حسین (ع) مانند کمک مومنانه به نیازمندان ادا کند که در این صورت علاوه بر ادای نذر خود، ثواب و برکات این انفاق را در زندگی خود جاری خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • شمسا

    سفر رييس محترم مجلس به روستا هاى دور صد در صد سيستان بلوچستان عارى از ويروس كرونا ضرورت داشت ؟ چه ضرورتى؟ در اخبار ديديم تصاوير تماشايى و تاسف بار بودند. نكند ويروس كرونا براى كودكان معصوم سوغاتى (سوقاتي ) برده شده باشد ؟

    • ناشناس

      ١٠ روز ديگر بعد از دوره خفت بيمارى كودكان ظاهرا ميشود ان شاءالله پيش نيايد بهر صورت خبرش را استاندار پخش خواهد / نخواهد كرد

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی