English

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در گفتگو با موج :

در شهرداری نیروی مازادی نداریم

استخدام نیروی جدید انسانی در شهرداری یکی از اصلی ترین چالش های این سازمان در ماه اخیر بود که با انتقادهای فراوانی مواجه شد. گرچه این سازمان بدون توجه به این انتقادها، آزمون خود را برگزار کرد و حالا قرار است 256 نفر به این خانواده بزرگ 60 هزار نفری از اواخر بهمن ماه اضافه شوند.

در شهرداری نیروی مازادی نداریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یک ماه گذشته استخدام نیروی جدید برای کار در شهرداری تهران با حاشیه های جدیدی برای این سازمان همراه بود. این چالش از جایی نشات می گرفت که منتقدان، مدعی بودند که چرا، در حالیکه شهرداری معتقد است که چندین هزار نیروی مازاد دارد، باز به فکر استخدام نیروهای جدیدی است. با این حال حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران معتقد است که استخدام ها در شهرداری تهران، ارتباطی به نیروهای مازاد شهرداری ندارد. ضمن آنکه وی در گفتگو با خبرنگار موج البته مدعی است که شهرداری اصلا چیزی به عنوان نیروی "مازاد " ندارد و این وظیفه شهرداری است که باید برای آنها کار و مسئولیت هایی را طراحی کند.

بالاخره با وجود حاشیه های فراوانی که در مورد برگزاری آزمون دستیاری شهرداری به وجود آمد ؛ این آزمون برگزار شد. اما هنوز هم خیلی ها معتقدند که واقعا نیازی به برگزاری چنین آزمون با اینهمه دبدبه و کبکبه بود؟ یعنی نمی شد از بین 64 هزار نیروی فعال در شهرداری که اتفاقا گفته می شود تعداد زیادی از آنها نیز اضافی هستند؛ این 200 – 300 نفری که نیاز بود را انتخاب می کردید؟

اصولا ما یکی از اهدافی که دنبال می کنیم این است که جذب در شهرداری را شفاف تر کنیم. در همین راستا ما 256 پست دستیاری داشتیم که می بایست برای آنها تعدادی نیرو انتخاب می کردیم. برای همین تصمیم گرفتیم این آزمون را برگزار کنیم . آزمونی که در آن بیش از 2603 نفر در آن ثبت نام کردند تا در 9 رشته دستیاران مورد نیاز انتخاب شوند. این انتخاب هم در دو مرحله صورت می گیرد . مرحله اول همین بخش کتبی است که امروز برگزار شد و مرحله دوم آن هم از طریق حضور منتخبان در بخش ارزیابی انجام  می شود . ضمن اینکه تلاش می کنیم تا پایان مهر نتیجه این آزمون را مشخص و نتایج را اعلام کنیم و بالاخره امیدواریم که بعد از بهمن ماه بتوانیم این منتخبین را در شهرداری تهران به کار بگیریم.

من هنوز هم جواب سوالم را نگرفته ام . اینکه نمی شد از بین 20-30 درصد نیروی اضافی که گفته می شود در شهرداری مشغول به کارند و عملا کاری نمی کنند و فقط حقوق می گیرند، این 200-300 نفر را پیدا کرد و از آنها استفاده کرد؟

به این سوال شما می توان از دو منظر پاسخ داد. اول اینکه برنامه توسعه سوم و همچنین بودجه مصوب سال 99، به ما تکلیف کرده که در ازای کاهش 6 درصدی نیروها در سال، حدود 3 درصد در سال جذب نیروی متخصص داشته باشیم. موضوع بعدی این است که حتی اگر بپذیریم که شهرداری نیروی مازاد دارد، درهایش را به روی استعدادهای جوان و با انگیزه ببندد. در واقع اگر نیروهای نخبه علاقه داشته باشند که در شهرداری تهران کار کنند؛ ما چرا باید مانع آنها شویم. چون آنها جای کسی را تنگ نمی کنند. در حال حاضر شهرداری بیش از 60 هزار نیروی انسانی دار0د؛ حالا اگر استخدام 256 نفر نخبه بتواند هرم نیروی انسانی ما را اصلاح و جوان کند، این اقدام از دید ما گام مثبتی است. ضمن اینکه واقعا استخدام 256 نفر در برابر 60 هزار نفر اصلا عددی نیست که بخواهد فشاری روی شهرداری وارد کند و باری باشد روی دوش آن!

شما گفتید : "اگر بپذیریم که شهرداری نیروی مازاد دارد " . این صحبت شما به این معناست که معتقدید شهرداری نیروی مازاد ندارد؟

از دید من ، شهرداری تهران اینقدر عظیم است و مسئولیت های مختلفی را برعهده دارد که برای انجام تکالیف محوله اش، به همه نیروهایش نیاز دارد. این وظیفه ماست که برای آنها کار و مسئولیت متناسب با تخصص اشان را تعریف کنیم. ما نباید به این سرمایه های انسانی به دید "مازاد " نگاه کنیم.

و شهرداری تاکنون توانسته از این نیروهای انسانی موجود استفاده کند و برای آنها کار و مسئولیت ایجاد کند؟ چون هم شما و هم ما می دانیم که الان در شهرداری نیروها و کارشناسان و مشاوران و حتی مدیران زیادی داریم که به معنای واقعی کلمه بیکار هستند و فقط کارت می زنند و حقوق های کلانی را هم می گیرند!

واقعیت این است که کلا در سیستم بهره وری تمام کشور، پایین است و ما در این زمینه رتبه قابل قبولی در سطح جهانی و حتی منطقه ای نیز نداریم. ولی این دلیل نمی شود که هیچ اقدامی برای بهبود این شاخص ها انجام ندهیم! ضمن اینکه قطعا این کاهش بهره وری با کاهش نیرو بهبود پیدا نمی کند. باید اصلاح ساختاری اساسی در شهرداری داشته باشیم تا با مشارکت بخش خصوصی و چابک سازی این سازمان عریض و طویل بهره برداری را به تدریج افزایش دهیم.

در طول مدتی که بحث استخدام آزمون شهرداری مطرح شده بود؛ برخی از اعضای شورا در صحن ، اعلام می کردند که دلیل این اسخدام ها این است که شهرداری از لحاظ کیفی نیروهای چندان خوبی را ندارد. واقعا همین طور است؟

نه. اصلا با این اظهارات موافق نیستم. من هر وقت که به بخش های مختلف شهرداری سر زده ام شاهد بوده ام که شهرداری حقیقتا نیروهای متخصص و کیفی بسیار خوبی دارد. اصلا شالوده شهرداری براساس فعالیت همین نیروهای کیفی پایه گذاری شده است.ولی مسلما توانمندی انتهایی ندارد.

گذشته از این موارد من هنوز متوجه نشده ام که این "دستیاران " دقیقا قرار است در شهرداری چه کاری انجام دهند؟

دستیاری تعریف مشخصی دارد و بخشنامه هایی که در این زمینه وجود دارد هم وظایف آنها را به درستی ترسیم کرده است. در واقع دستیار فردی است که در کنار مدیران هستند و می توانند به صورت تکنیکال به آنها کمک کنند یا مثلا موضوعات مربوط به آن مدیریت را مستند سازی کند  یا جلسات مدیران را تنظیم کند و.... با توجه به اینکه ما در شهرداری مدیران ارشد زیادی داریم که همگی بسیار پرمشغله هستند ؛ این دستیاران می توانند کمک حال خوبی برای آنها باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه