English

بررسی روند عجیب اجرای طرح ترافیک و وزن کشی مدیران:

زور مدیر معزول برای لغو طرح ترافیک به همه چربید!؟

بعد از بحث و اختلاف نظرهای گوناگون در مورد اجرا شدن یا نشدن طرح ترافیک تهران به نظر می رسد، معاون حمل و نقل و ترافیک جدید تهران موفق شده تا در راند اول، حریفان خود را ناک اوت کند و حرفش را حتی بالاتر از وزارت بهداشت که متولی سلامت شهروندان است، به کرسی بنشاند!

زور مدیر معزول برای لغو طرح ترافیک به همه چربید!؟

به گزارش خبرگزاری موج، با تصمیم دولت مبنی بر باز شدن بخشی از واحدهای صنفی و تجاری و تولیدی از 23 فروردین، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد که برای کاهش تردد شهروندان توسط وسایل حمل و نقل عمومی، تا زمان ریشه کن شدن ویروس کرونا، اجرای طرح ترافیک لغو می شود. استدلال ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز این بود که در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین وسیله‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است.

با این وجود از همان هفته اول لغو این طرح، شهرداری ساز ناسور خود را در این زمینه کوک کرد تا بلکه شاید بتواند بعد از چند هفته مجددا طرح ترافیک را اجرا کند. طرحی که برای شهرداری دو بعد آشکار و پنهان داشت. از منظر آشکار و روال عادی ، اجرای طرح ترافیک می توانست باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا شود که این خود دغدغه شهرداری برای اداره شهر را کاهش می داد و از زاویه پنهان آن، طرح ترافیک می توانست برای شهرداری که بدجوری به خاطر کرونا و هزینه های سنگین آن بحران زده بود محل درآمد بی حرف و حدیث و در عین حال قابل توجهی باشد.

این سناریو از زمانی آغاز شد که برخلاف نظر وزارت بهداشت یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک در 20 فرودین خبر از اجرای طرح ترافیک ، همزمان با  باز شدن صنوف داد. با این وجود وزیربهداشت قاطعانه جلوی این تصمیم ایستاد و اجازه نداد تا این طرح اجرا شود. به عنوان مثال حجت در یکی از همین اظهار نظرها گفته بود: برخلاف نظر ستادملی کرونا، دیدگاه شورای عالی ترافیک این بود که طرح ترافیک فقط برای ساعت‌هایی که شهروندان به محل کار خود مراجعه می‌کنند لغو شود ولی در عوض برای ساعاتی که مردم برای کارهای شخصی و گردش از منزل خارج می‌شوند طرح ترافیک اجرا شود.

این اظهار نظرها و برخی دیگر از مصاحبه های یوسف حجت که در آنها تلویحا اعلام کرده بود که شهرداری مخالف لغو طرح ترافیک است، درنهایت باعث شد تا وی قربانی اختلاف نظر های بین ستاد ملی کرونا و شهرداری شود و شهردار تهران در اقدامی ناگهانی او را برکنار و مهره جنجالی دیگری را جایگزین اش کند.  سید مناف هاشمی، استاندار سابق گلستان که پس از غیبتش در روزهای وقوع سیل در نوروز 98 از کار برکنار شده بود بعد از چند ماه به عنوان مشاور شهردار تهران انتخاب شد تا به عنوان یکی از انتصاب های بحث برانگیز حناچی در کارنامه وی ثبت شود. وی حالا بعد از چند ماه دوباره از سوی شهردار پست جدیدی گرفت تا در مسند یکی از بزرگترین و حساس ترین معاونت های شهرداری قرار گیرد.

او اما در همان اولین گام حضورش در معاونت حمل و نقل ترافیک با چالشی جدی مواجه بود و باید تلاش می کرد تا دوباره طرح ترافیک را اجرایی کند. اما وی در این مسیر تنها نبود و حمایت شورای شهر و راهنمایی و رانندگی را نیز پشت سرش داشت. به عنوان مثال، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در اولین جلسه بعد از لغو این طرح در صحن علنی شورا با انتقاد از تصمیم ستاد ملی کرونا گفته بود: تردد در محدوده طرح ترافیک بدون پرداخت عوارض قانونی نیست و این موضوع باید در شورا به تصویب می رسید.

به گفته هاشمی، پرداخت عوارض طرح ترافیک پروسه ای قانونی دارد و برای احترام به تصمیمات شورا این موضوع باید به اعضای شورای شهر ارائه می‌شد.  این اظهار نظر در حقیقت از دید بسیاری از کارشناسان شهری معنایی نداشت جز اینکه شورا هم با لغو طرح ترافیک مخالف است.

راند جدید

اما این پایان ماجرا نبود. بعد ازآنکه درخواست شهرداری برای اجرای مجدد طرح ترافیک در ستادملی کرونا مطرح نشد، مناف هاشمی در سکوتی یکی – دوهفته ای فرو رفت و ترجیح داد به دور از حاشیه های این طرح، با اعضای ستاد و مسئولان مربوطه رایزنی کند. رایزنی هایی که اتفاقا به نظر می رسد به خوبی جواب داده باشد چرا که روز یکشنبه عصر ، بعد از اینکه استاندار تهران اعلام کرد که قرار نیست طرح ترافیک تهران تا پایان کرونا اجرایی شود، چند ساعت بعد، مناف هاشمی در خبری که توسط خود معاونت وی منتشر شده بود رسما اعلام کرد که از فردا- دوشنبه 29 اردیبهشت – طرح ترافیک و حتی زوج وفرد به شکل جدیدی اجرا خواهد شد! بلافاصله بعد از انتشار این خبر استاندار تهران در گفتگو با رسانه ها با رد این خبر دوباره تاکید کرد که قرار نیست این طرح به این زودی ها اجرایی شود. ولی حتی به نظر می رسد  زور استاندارتهران هم به استاندار سابق نرسید، چرا که تنها چند ساعت بعد از این اظهار نظر و درواپسین دقایق روز یکشنبه، استاندار تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک در خبری جدید از قول مناف هاشمی رسما اعلام کرد که طرح ترافیک  بلافاصله بعد از عید فطر اجرا خواهد شد! این تغییر موضع ها در نهایت باعث شد تا موجی از انتقادها به این ناهماهنگی و شاخ و شانه کشیدن های در پس پرده از سوی افکار عمومی شکل بگیرد. 

با این وجود به نظر می رسد بالاخره زورمناف هاشمی به همه مخالفان لغو طرح ترافیک چربیده باشد، چرا که وی نه تنها همچنان بر اجرای طرح ترافیک از روز بعد از عید فطر اصرار دارد که حتی جزییات آن را هم اعلام کرده است. وی در مورد مفاد طرح جدید کرونایی ترافیکی تهران گفته بود: تمام تلاش شهرداری و وزارت بهداشت این است که بتوانیم جمعیت در اتوبوس و مترو را کنترل کرده و طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. هر چند که احتمال می‌دهیم در حد پنج درصد تعداد مسافران افزایش یابد، اما قطعا اجرای طرح ترافیک وضعیت مرکز شهر را بهتر می‌کند.  

طرح جدید

مناف هاشمی با اشاره به تاثیرات لغو طرح ترافیک بر روی آمار مسافران مترو و اتوبوس گفت: لغو اجرای طرح ترافیک با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صورت پذیرفت که نقطه مثبت اجرا نشدن طرح ترافیک، کاهش تقاضای سفر با حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس و مترو بود، بطوری‌که میزان جابه‌جایی مسافر از روزانه ۴ میلیون به ۱ میلیون مسافر کاهش یافت اما در همان ستاد مقرر شد پس از ۲ هفته از اجرای طرح ترافیک، نتایج بررسی و مجددا برای اجرا و یا اجرا نشدن آن تصمیم گیری شود.

معاون شهردار سپس اشاره ای هم به نتایج جلسه ستاد ملی کرونا کرده و گفت: موضوع اجرای طرح ترافیک را با حضور نمایندگان سازمان های مرتبط و رییس ستاد کرونای تهران بررسی کردیم که نهایتا تصمیم جمعی بر این بود که اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به نفع شهر تهران است؛ چرا که جلوی سفرهای کاذب در محدوده مرکزی شهر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در شورای ترافیک تصمیم گرفته شد که از ۲۹ اردیبهشت طرح‌های ترافیکی با اعمال برخی تغییرات در تهران اجرایی شود، گفت: اما با توجه به اینکه عید سعید فطر پیش روست و از سوی دیگر عملا پنجشنبه و جمعه‌ها نیز طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود برابر تصمیم شهردار تهران مقرر شد اجرای مجدد محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، از اولین روز پس از تعطیلات عید سعید فطر آغاز شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس تصویب شورای حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مرحله اول، زمان اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا که پیش از این از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ بود و به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کاهش یافته است، گفت: همچنین از ساعت ۱۴ به بعد نیز خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان خواهد بود که با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ منظور شده است، لذا سفرهای کاری در این طرح، مشمول پرداخت عوارض محدوده های ترافیکی نخواهند شد.

به گفته هاشمی روزهای پنج شنبه صرفا طرح محدوده کنترل آلودگی هوا از ساعت ۸ تا ۱۳ اجرا می‌شود. همچنین برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز تخفیف‌هایی بیش از تخفیف‌های معمول در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب شورای اسلامی شهر از ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف برای ساکنین محدوده های ترافیکی منظور خواهد شد.

بدین ترتیب، به نظر می رسد در نهایت زور مناف هاشمی هم به استاندار و هم به مدیران ستاد کرونا چربیده باشد و در این وزن کشی وی برنده میدان مبارزه بوده باشد. گرچه ممکن است باز هم در این چند روزی که به اجرای مجدد طرح باقی مانده، اتفاقی رخ دهد و دوباره لغو این طرح تمدید شود. طرحی که اجرای آن به زعم اکثر پزشکان و وزیر بهداشت و مدیران ستادملی کرونا می تواند باعث اوج گیری مجدد آمار ابتلا به کرونا در تهران شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه