English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بازگشت مجدد پروژه درآمد زای شهرداری!/طرح ترافیک از پایان اردیبهشت اجرا می شود

بالاخره بعد از حرف و حدیث های بسیار، شوراى ترافیک تهران با اجرای مجدد طرح ترافیک از روزهای بعد از ایام قدر، موافقت کرد.

بازگشت مجدد پروژه درآمد زای شهرداری!/طرح ترافیک از پایان اردیبهشت اجرا می شود

به گزارش موج، به نظر می رسد با وجود مخالفت های متعدد برای اجرای مجدد طرح ترافیک، زور مناف هاشمی به ستاد ملی کرونا چربید و دیروز شورای ترافیک تهران رای به برقراری مجدد طرح ترافیک داد. سید مناف هاشمى  معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارى تهران در حاشیه شوراى ترافیک تهران از احتمال اجراى طرح ترافیک پس از شب‌هاى  قدر  و یا ابتداى خرداد ماه خبر داد و گفت: با توجه به آثار و عوارض توقف اجرای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا، بر اجرای مجدد طرح هاى ترافیکى تاکید داریم. البته مناف هاشمی در حالی این ادعا را مطرح میکند که پیشتر محسن روشنی گفته بود هیچ روز آلوده ای نداشته ایم و دلیل آن را وضعیت جوی و تهویه خوبی که تهران در این مدت داشته دانست و اضافه کرد که همین امر باعث جریان یافتن هوا و حمل ذرات آلاینده با خود بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارى تهران با بیان اینکه لغو طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگى هوا، افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر را در پى داشته است اظهار داشت: پیشنهاد شده، در مرحله اول، زمان طرح ترافیک که پیش از این از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 19 بود به ساعت 8 صبح تا 16 کاهش یابد، در عین حال از ساعت 14 به بعد نیز  خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان خواهد بود.

به گفته‌ی وی، با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت 7 صبح تا 14 منظور شده است، لذا سفرهای کاری در این طرح، مشمول محدودیت تردد نخواهند شد، همچنین برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز تخفیف‌هایی بیش از تخفیف‌های معمول در نظر گرفته شده است.

مناف هاشمى همچنین در مورد طرح ترافیک تاکسی های تلفنی و اینترنتی گفت: تمهیداتی هم  برای تاکسی های تلفنی و اینترنتی در نظر گرفته شده،  بطوریکه 200 تا 300 هزار دستگاه تاکسى اینترنتى و تلفنى مشمول تسهیلات در این طرح خواهند شد.

اما گویا قرار نیست این طرح دایمی باشد و به گفته معاون شهردار تهران ابعاد مثبت و منفى این طرح طی دو هفته پس از اجرا، بررسى و سنجیده خواهد شد و چنانچه نیازمند تغییرى باشد اصلاحات انجام خواهد شد.

مدیریت شهری امیدوار است در قالب این طرح تهرانگردی‌های زائد و سفرهایی که با انگیزه خریدهای غیرضروری به مقصد مرکز شهر انجام می‌شود، حذف شود. هدف از لغو طرح ترافیک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان شد که البته تا حدودی نیز محقق شده بود، اما با این حال در کنار تحقق این هدف، سفرهای غیرضروری باعث ایجاد گره های ترافیکی شدید و قفل شدن معابر شد. همین مساله باعث شد تا شهرداری که اتفاقا این روزها به شدت با کسری بودجه مواجه است، با سوار شدن بر موج انتقادها دوباره شعار اجرای مجدد طرح ترافیک را سر دهد. شعاری که به اعتقاد برخی از کارشناسان دلیل آن همان کسب درآمد از محل طرح ترافیک بود. این اصرار درحالی است که در این روزها ازدحام ترافیکی سنگین و ترافیک ساکن در بزرگراه‌ها بسیار کمتر از روزهای ابتدایی سال شده است و در عمده معابر بزرگراهی در هیچ یک از ساعات پیک ترافیکی، حجم ترافیک به مقدار روزهای عادی پیش از شیوع کرونا نمی‌رسد. البته همچنان هسته مرکزی تهران یعنی مناطق ۶، ۱۱ و ۱۲ با ترافیک های سنگینی روبرو هستند.  

ضرر ماهانه 120 میلیاردی شهرداری از عدم اجرای طرح ترافیک

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران اما معتقد است که طرح جدید می تواند هم نیازهای شهرداری را مرتفع نماید و هم نیازهای شهروندان برای تردد کم ترافیک در شهر را. وی  در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج، ابتدا به متفاوت بودن این طرح با طرح اولیه ارسال شده به ستاد ملی کرونا اشاره کرد و گفت: بسته پیشنهادی ما قبلا به تایید سه جانبه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و پلیس راهور تهران رسیده بود ولی در نهایت بعد از ارجاع موضوع به ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری در خصوص آن به شورای ترافیک محول شد تا پس از تصویب، با هماهنگی استانداری صورت پذیرد.

وی با ذکر اینکه پیشنهادات جدید تنها محدود به تغییر ساعت طرح ترافیک نمی باشد و همراه با ارایه تسهیلات برای شهروندان و برخی مشاغل است گفت: یکی از مهمترین اهداف این طرح، از بین رفتن نابسامانی ایجاد شده، نابسامنی ناشی از عدم اجرای طرح ترافیک و همچنین حذف سفرهای غیرضروری است چون هم اینک سفرهای غیرضروری و افزایش تردد و ترافیک در مرکز شهر مشکل‌ساز شده است.

علیخانی در خصوص کاهش سفرهای غیرضروی گفت: در بسته پیشنهادی مصوب شورای ترافیک تهران، پیش‌بینی شده است که برای شلوغ نشدن حمل ونقل عمومی، برای خودروهایی که به حمل و نقل عمومی کمک می‌کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته شود؛ مثل تاکسی‌های اینترنتی که بالغ بر ۲۰۰ هزار خودرو را در بر می‌گیرند.

وی با تصریح بر اینکه در این طرح برای سرویس ادارت و آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس‌ مدارس نیز تسهیلات رایگانی برای تردد در محدوده‌ها در نظر گرفته شده است، به سفرهای کادر درمانی در محدوده طرح ترافیک هم اشاره کرد و گفت: کادر درمان بیمارستان‌ها نیز با ثبت در سامانه طرح ترافیک می‌توانند به صورت رایگان در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند.

به گفته وی؛ براساس این طرح، کارمندان دولت نیز پیش از ساعت ۸ صبح می‌توانند با وسیله نقلیه شخصی رایگان وارد طرح شوند و در ساعت ۲ تا ۴ نیز از محدوده رایگان خارج شوند. در نتیجه تمام راه‌ها برای تنظیم ترافیک و عدم ایجاد مشکل و فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی با انتقاد از تبعات لغو ترافیک بر روی حمل و نقل عمومی گفت: واقعیت این است که از زمانی که طرح ترافیک اجرا نشده، تنها مسافران مترو و اتوبوس با کاهش مواجه شدند، ولی فاصله‌گذاری اجتماعی در سایر بخش‌ها و نقاط دیگر مانند فروشگاه‌ها و مراکز تجاری داخل محدوده دیگر معنایی ندارد و برای همین، این موضوع بیشتر بر شلوغی‌ها دامن زده است.

دغدغه کسب درآمد از محل حمل و نقل عمومی موضوعی است که سخنان علیخانی نیز به نوعی آن را تایید می کند. وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا  فروش بلیت نیز به یک پنجم کاهش یافته است گفت: حمل ونقل عمومی تهران در شرایط عادی روزانه ۵ میلیون سفر  را پوشش می‌داد که در شرایط شیوع کرونا کل سفر مترو و اتوبوس فعلا به ۱ میلیون سفر کاهش یافته است. طبیعی است که در چنین شرایطی درآمد مترو و اتوبوس از محل فروش بلیت نیز به یک پنجم تقلیل پیدا کرده است.

وی ابراز داشت در دوره شیوع کرونا به صورت مستقیم ماهانه ۱۲۰ میلیارد تومان تنها به بخش حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران خسارت وارد شده است که این جدای از هزینه‌های اضافه شده از جمله ضدعفونی کردن روزانه ناوگان حمل و نقل است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه