English

راهکارهایی برای غلبه بر آسیب‌های ناشی از تهاجم رسانه‌های خارجی علیه جامعه ایرانی

بیست و دومین دوره از سلسله نشست‌های اقتصاد و رسانه و سومین کرسی آزاد‌اندیشی پدافند رسانه‌ای برگزار شد.

راهکارهایی برای غلبه بر آسیب‌های ناشی از تهاجم رسانه‌های خارجی علیه جامعه ایرانی
به گزارش خبرگزاری موج، در بیست و دومین دوره از سلسله نشست‌های اقتصاد و رسانه و سومین کرسی آزاد‌اندیشی پدافند رسانه‌ای که به همت انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد، گزارش نهایی 14 پروژۀ تحقیقاتی به کارشناسان و مدیران حاضر در جلسه ارائه گردید.
 
تهاجم رسانه‌های خارجی علیه جامعه ایرانی
 
در این راستا پژوهشگران و تیم‌های تحقیقاتی عضو کرسی، با تلاش علمی و جهادی خود، راهکارهایی را برای غلبه بر تهدیدات و آسیب‌های ناشی از تهاجمِ رسانه‌های خارجی علیه جامعه ایرانی، پیشنهاد دادند. 
 
دبیر علمی این کرسی آزاداندیشی ضمن اشاره به مطالب فوق خاطرنشان کرد: جبهۀ رسانه‌های مهاجم و خارج‌نشین در سال‌های اخیر آرایش جنگی آشکاری به خود گرفته و با سوءاستفاده از عرصه‌های مغفول، به جا مانده و رها شده سعی می‌کند مدیریت عرصه‌های خبر رسانی را از رسانه‌های جریان اصلی کشور گرفته و از این طریق ضربات سهمگینی را به مخاطبان داخلی وارد نماید.
 
حمیدرضا حسینی دانا با اشاره به لزوم پایان دادن غفلت‌ها و صیانت از سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور؛ خلاصه‌ای از نتایج تحقیقات ارائه شده در این کرسی را به شرح زیر اعلام نمود:

1. شناسایی رفتارهای تهاجمی رسانه های خارج نشین 

افشین محمدی در اولین سخنرانی کرسی به دسته‌بندی رفتار رسانه‌های مهاجم پرداخت و 3 رفتار: قداست‌زدایی از معنویات، عبور از خطوط قرمز اجتماعی و هیجانی‌کردن فضای سیاسی جامعه را عاملی برای استحالۀ فکری و عملی مخاطبان دانست. وی 3 راهکار گزینش فردی در برقراری ارتباط، دریافت پیام و تولید و بازنشر پیام را برای مقابله با رفتار رسانه‌های دشمن، پیشنهاد کرد.

2. تاکتیک جمع سازی و توسعۀ سوء رفتارها 

علیرضا تلخابی علیشاه و علیرضا چیت ساز، سخنران‌های بخش بعدی بودند. آنها با اشاره به سوابق نفوذ سازمان‌های غربی به جمع‌های جوانان ایرانی به ویژه استارت آپ‌ها عناوین تهدیدها و آسیب‌های وارده به این بخش را برشمردند و نسبت به آگاه‌سازی نیروهای جوان برای مصون ماندن از این آسیب‌ها هشدار دادند.

3. روش های مقابله با رسانه های مهاجم 

فریبا فتحی و محمد شیربیگی در دو تحقیق جداگانه ضمن مروری بر تاکتیک‌های رسانه‌ای به کار گرفته شده در جنگ‌های مردم‌محور علیه جامعه ایرانی به بررسی روش‌های مقابله با نفوذ در کشورهایی که مورد حمله واقع شده‌اند پرداختند و با بهره‌گیری از توصیه‌های مقام معظم رهبری راهکارهای اجرایی مناسبی را برای مقابله با انواع نفوذهای اجتماعی و اقتصادی ارائه کردند.

4. رسانه های اجتماعی و انتخابات 

حسن ضیایی جباری و زهرا ملابابائی، پژوهشگران بعدی بودند که در 2 سخنرانی جداگانه با بررسی اقدامات مخرب شبکه‌های اجتماعی در کشورهای منتخب و آنچه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، به ذکر چند نمونه از این اقدامات پرداختند. آنها سپس تجربۀ سوءرفتار رسانه‌های اجتماعی در جریان انتخابات 2016 ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند و ضمن اشاره به حساسیت‌های جامعۀ ایرانی در مقاطع زمانی نزدیک به انتخابات‌های مهم، هشدارها و راهکارهایی را ارئه کردند. 

5. پیوست‌های رسانه‌ای در پروژه‌های عمرانی و اجتماعی 

محمدرضا زارع برزشی در سخنرانی پژوهشی بعدی، موضوع چهارچوب‌سازی رسانه‌ای برای زمینه‌سازی و اجرای کامل پروژه‌های عمرانی و اجتماعی را مورد تحلیل قرار داد و با بهره‌گیری از اصول تولید پیوست فرهنگی مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی و خط‌مشی وزارت دفاع ایالات متحده در توصیه به نیروهای متخاصمِ مستقر در کشورهای جنگ‌زدۀ غرب آسیا، 4 عامل اطلاع‌رسانی، آموزش، اقناع و تثبیت را در فرآیند تاثیرگذاری پیوست‌های رسانه ای تشریح کرد.

6. سلبریتی‌ها و تغییر الویت‌های فکری و رفتاری شهروندان 

بی‌بی‌سادات میراسماعیلی در تحقیقی با همین عنوان، ابتدا جایگاه سلبریتی‌ها در تعیین الویت‌های فکری و سبک زندگی شهروندان را تشریح کرد و سپس با اشاره به تاکتیک‌های: برجسته‌سازی، خنثی‌کردن مخالفان، تصویرسازی، انگاره‌سازی، ماساژ پیام و تصدیق؛ اقدامات تهدیدکنندۀ این افراد که (به طور ندانسته یا بعضاً از روی آگاهی) در اتفاقات اخیر نقش‌آفرینی کردند را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

7. توسعۀ شفافیت عمومی 

سیده مهناز حسینی پژوهشگر علوم ارتباطات، سخنران بعدی این کرسی تخصصی بود. وی در تحقیق خود ضمن واکاوی پدیدۀ سوت‌زنی، به تجربیات افشای تخلفات سازمانی در کشورهای مختلف پرداخت و 3 لایحۀ پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی و یک عنوان طرح نمایندگان مردم در حمایت از افشاگری فساد و تخلفات اقتصادی را تحلیل نمود. وی لزوم حمایت کامل از رسانه‌ها و خبرنگاران افشا کننده را متذکر شد. 

8. آسیب‌های ناشی از بازی‌های آنلاین 

یکی از ابزارهای خنثی‌سازی انرژی سازندۀ جوانان ایرانی و غفلت آنها از محیط پیرامونی که به سوءرفتار مصرف اینترنتی منجر می‌شود، بازی‌های آنلاین است. آزاده اقبال در سخرانی بعدی، نتایج تحقیقات کشورهای کره‌جنوبی، چین و ایران را با یکدیگر مقایسه کرد و آسیب‌های ناشی از این سوءرفتارها را بر اساس مراتب 9گانۀ شاخص جهانی IGD تشریح نمود.

9. امنیت نرم اقتصادی، حاصل عملکرد رسانه‌ها 

تکانه‌های اقتصادی و تأثیر آنها در تقویت جنگ‌های رسانه‌ای و کاهش جریان سرمایه‌گذاری مولد در پروژه‌های عمرانی کشور، موضوع تحقیق جمعی: گویا صبور، مهناز امیری پویا، عطیه جهانگیری و مهدی امینیان بود. این گروه با تأکید بر مولفه‌های امنیت نرم به ویژه عملکرد سازندۀ رسانه‌های جریان اصلی، راهکارهایی را برای توسعۀ امنیت نرم و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها ارئه کردند. 

10. دستکاری در رفتار رای دهندگان 

رامتین فرزاد- پژوهشگر مدیریت رسانه‌ای- با مروری بر مستند هک بزرگ (Great Hack) به بازخوانی پروندۀ شرکت کمبریج آنالایتیکا در سوءاستفاده از کلان‌داده های کاربران شبکه‌های اجتماعی ایالات متحده و رأی‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا و همچنین برگزیت در بریتانیا پرداخت و خاطرنشان کرد که این شرکت با تشکیل یک پروفایل هویتی شامل 5هزار دادۀ رفتاری برای هر یک از شهروندان، ضمن شناسایی کامل شخصیت آنها، رفتار کاربران را پیش‌بینی، مدیریت و به سمت اهداف تعیین شده هدایت نموده است.

11. تغییر پارادایم تبلیغاتی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از اقلام چاپی به شبکه‌های اجتماعی 

عاطفه خیرخواه، کبری خواجوی کلانی و محمدحسین شکری، 3پژوهشگری بودند که با انجام یک تحقیق میدانی، تغییر رفتار کاندیداهای انتخابات و اقلام جدید تبلیغات سیاسی آنها در فضای مجازی را تحلیل کردند. آنها ضمن برشمردن آثار ناشی از این پارادایم جدید، آسیب های قانونی و اقتصادی وارد شده به جامعه را برشمردند. 

* جمع‌بندی 

در بخش پایانی کرسی، حاضران در جلسه دیدگاه‌ها و نظرات انتقادی خود را درخصوص مسائل مطرح شده ارائه و اعضاء کمیتۀ علمی نشست به سوالات آنان پاسخ دادند.
 
گفتنی است این نشست علمی و تخصصی با حمایت سازمان پدافند غیر عامل کشور ، دبیرخانه پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد و به زودی، مشروح سخنرانی‌های ارائه شده در سومین کرسی آزاد اندیشی پدافند رسانه‌ای توسط شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند منتشر خواهد شد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه