English

شانه‌ ساز:

تحریم‌ ها انگیزه‌ های ما را مضاعف کرده است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تحریم‌ ها انگیزه‌ های ما را مضاعف کرده و همت‌ مان را هم عالی‌تر کرده است. امروز با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گام‌ های اساسی را برای افزایش تولید مواد اولیه در داخل برنامه‌ ریزی می‌ کنیم.

تحریم‌ ها انگیزه‌ های ما را مضاعف کرده است

به گزارش خبرگزاری موج،  محمدرضا‌ شانه‌ساز ،  رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایی از  داروی تولید داخل ریوی برای نوزادان (دارویی که مشهور به درمان زجر تنفسی نوزادان است) اظهار کرد: تولید این دارو جزو آرزوهای ما بود و همه آرزو داشتیم که بتوانیم روزی این محصول را در کشورمان تولید کنیم و از دوران دانشجویی تولید آن برایمان مانند یک رویا بود.

وی با بیان اینکه این دارو یک داروی معمولی و عادی نیست و به دانش فنی بسیار بالایی نیاز دارد، افزود: در کشور در این زمینه یک کار تیمی چند وجهی اتفاق افتاد. تولید این دارو از یک حرکت دانشجویی آغاز شد و سپس ستاد اجرایی فرمان امام نیز کمک کردند و با کمک دست اندرکاران صنعت این محصول تولید شد.

شانه‌ساز ادامه داد: باید توجه کرد که این محصول سالیانه حدود ۴.۵ تا پنج میلیون دلار ارزبری داشته است، اما اصلاً ارزبری این محصول با اهمیت استراتژیک و حیاتی که برای گروه هدف و بیماران دارد، قابل مقایسه نیست. اگرچه این میزان ارزبری هم عدد کوچکی نیست، اما اهمیت تولید آن برای بیماران بسیار بیش از ابعاد اقتصادی آن است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که دشمن به صورت هدفمند داروی ما را نشانه گرفته است. به عنوان کسی که درگیر تهیه ارز و رفع نیازهای دارویی هستم، اعلام‌ می‌کنم که به طور حتم برنامه‌ریزی دشمن این بوده که ما در زمینه تامین دارو با چالش و کمبودهای جدی مواجه شویم. کمبود داروهایی مانند دارویی که امروز رونمایی شد، از جمله داروهایی هستند که می‌توانند به شدت عواطف و افکار عمومی را تحریک کرده و منجر به نارضایتی عمومی شوند. بر همین اساس می‌گویم که ارزش تولید این دارو از مسائل اقتصادی آن و ارزبری بالایش مهم‌تر و بیشتر است. امروز دشمنان ما با کمال وقاحت تامین دارو را در کشور هدف قرار داده‌اند و مشخصاً کمپانی‌هایی که سال‌ها با ما کار می‌کردند را تحت فشار قرار داده‌اند تا به ما مواد اولیه دارویی را ندهند.

شانه‌ساز تاکید کرد: به هر حال اگر این پتانسیل و ظرفیت تولید داخل نبود، در حوزه دارو ضربه پذیر بودیم و این موضوع می‌توانست آرمان های عالی انقلاب ما را به چالش بکشد، اما ماحصل آنچه که در سال‌های بعد از انقلاب از سوی محققین مختلف شکل گرفت، این شد که امروز سر و گردن‌مان را جلوی دشمن بالا می گیریم و می توانیم داروهای مورد نیازمان را تولید کنیم.

شانه ساز با بیان اینکه هر دارویی که در کشور ما مورد نیاز باشد، محققین ما در رشته‌های مختلف می‌توانند آن را ظرف دو سال برنامه‌ریزی و تولید کنند، گفت: البته این ادعای بزرگی است، اما من به عنوان کسی که سه دهه در حوزه دارو فعالیت کرده‌ام، این موضوع را با طیب خاطر به مردم می‌گویم. تحریم‌ها انگیزه‌های ما را مضاعف کرده و همت‌مان را هم عالی‌تر کرده است. امروز با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گام‌های اساسی را برای افزایش تولید مواد اولیه در داخل برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی افزود: ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز ما در کشور تولید می‌شوند که از نظر من این رقم ۹۹ درصد است؛ چرا که دو درصد هم داروهای وارداتی هستند که مشابه تولید داخل‌شان هم وجود دارد. بنابراین از نظر عددی می‌توانیم ۹۹ درصد از داروهای مورد نیازمان را در کشور تامین کنیم. حال باید در زمینه تامین مواد اولیه هم برنامه‌ریزی کنیم که در حال حاضر حدود ۶۰ الی ۶۵ درصدشان در کشور تولید می‌شود و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده امیدواریم بتوانیم میزان تولید مواد اولیه مورد نیازمان را مانند دارو در کشور افزایش دهیم تا در این زمینه هم آسیب پذیری‌مان را کمتر کنیم.

شانه‌ساز ادامه داد: با این روند مطمئن هستیم که نه تنها نیاز ارزی کشور را کاهش می‌دهیم، بلکه در زمینه صادرات هم می‌توانیم گام‌های بلندی را برداریم. اگر این توان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط محققین خصوصا شرکت‌های دانش بنیان اتفاق نیفتاده بود، اکنون دچار مشکل می‌شدیم و مجبور بودیم برای واردات داروهای مورد نیازمان به سبک قبل از انقلاب حدود ۴۵ میلیارد دلار صرف کنیم تا بتوانیم داروی مورد نیاز کشور را تامین کنیم. درحالیکه با وجود وضعیت فروش نفت و بودجه کشور عملا این موضوع یک امر محال و غیر ممکن است.

وی افزود: امیدواریم در سازمان غذا و دارو نیز به کمک همکاران و مدیران بتوانیم پاسداشت مناسبی از خدمات محققین داشته باشیم. این همت در سازمان غذا و دارو شکل گرفته و برنامه ما این است که بسیاری از نظارت‌ها و فرایندهای بررسی و صدور مجوزها را به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کنیم تا سرعت عمل بیشتری داشته باشند. در عین حال این اقدام باعث چابکی بیشتر دولت شده و هزینه‌های دولت افزایش نمی یابد. همچنین رضایتمندی از دولت در میان شرکت‌های داروسازی افزایش پیدا می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه