English

سعید نمکی:

سال دیگر بیماری مالاریا در ایران ریشه‌کن می‌شود

وزیر بهداشت گفت: ما در سرزمینی مالاریا خیز هستیم ولی می‌توانیم اعلام کنیم که امسال و سال دیگر بیماری مالاریا در ایران ریشه‌کن(eradication) می‌شود.

سال دیگر بیماری مالاریا در ایران ریشه‌کن می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، سعید نمکی ،  وزیر بهداشت در مراسم راه‌اندازی دفاتر مالکیت فکری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که امروز (6 مرداد) در وزارت بهداشت برگزار شد با تاکید بر تفاوت رتبه ایران در تعداد مقالات و ثبت پتنت در حوزه نانو اظهار کرد: باید گام‌هایی برداشته شود که از اندیشه در تولید و خلق ثروت استفاده کنیم.تردیدی ندارم که در سال‌های آینده بخش سلامت از تلاش‌های محققان در این حوزه برخوردار می‌شود.

وی افزود: یکی از مواردی که به مخترعان و محققان دلگرمی می‌دهد این است که بدانند با ثبت اختراعات، نوآوری‌های آن‌ها از گزند دست‌اندازی‌های آتی حفظ میشود. ستاد مرکزی وزارت بهداشت با همکاری صمیمانه دانشگاه‌ها و همیاری دستگاه‌های دیگر مثل وزارت دادگستری و سازمان ثبت‌ اسناد در راستای ثبت اختراعات گام بزرگی برداشته.امیدواریم این حرکت برای همه دست‌اندرکاران و پژوهشگران و مخترعین مفید و موثر باشد. برای همه افرادی که در این‌ مسیر با ما همکاری داشتند آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود بیماری‌های غیرواگیر و نقش آن‌ها در سلامت گفت: تاثیر بیماری‌های غیرواگیر در مرگ‌ومیر به این معنی نیست که بیماری‌های واگیردار ریشه‌کن شده‌اند. با وجود این که ما در سرزمینی مالاریا خیز هستیم ولی می‌توانیم اعلام کنیم که امسال و سال دیگر بیماری مالاریا در ایران ریشه‌کن(eradication) می‌شود.

نمکی ادامه داد: حدود سی سال پیش در زمانی که دکتر ملک‌زاده وزیر بهداشت بودند واکسیناسیون هپاتیت B به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه شد و امروز خوشبختانه می‌توانیم اعلام کنیم که سرطان اولیه کبد که یکی از عوامل اصلی آن ابتلا به هپاتیتB است را یا نداریم و یا به ندرت داریم. این حاصل واکسیناسیون سنجیده ای بود که برای گروه‌های هدف انجام شد. امیدواریم امروز بتوانیم حذف ( elimination) هپاتیتC را هم آغاز کنیم. از همکاران دانشگاه رفسنجان که این طرح را آغاز کردند سپاسگزارم و دست خیرینی که به این طرح کمک کردند را می‌بوسم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه